Julaftonskväll

Vilken härlig dag som nu blivit kväll.

Ganska tidigt ringde sonen från Port Stephens. De satt på en seafood restaurant och hade tre sorters ostron framför sig, musslor, krabba osv.  Han var nöjd kan man lugnt säga och längtade inte hem så där jättemycket. Igår hade han varit ute och fiskat och fått upp en ganska stor bläckfisk. Det låter inte helt fel! De skulle visst ut och snorkla också någon av dagarna. Tillbaka till julen här hemma på helt andra breddgrader.

Från början var vi bara två, eller förlåt Vickehund, vi var förstås tre!!!!!!! Min kära dotter hade inte ätit ett enda dugg när hon kom, hon skulle spara sig till julmaten och då skulle vi ut på två ärenden. Väl tillbaka hade hon rejäl huvudvärk och fick börja dagen med Ipren. Det hjälpte tack och lov.

Vår juluppdukning ser lite futtig ut, men den varma maten längst bort syns så dåligt. Vi hade bestämt oss att bara göra det vi med säkerhet visste vi skulle äta. Det är gravad lax och kallrökt lax, romsås, torkat renkött, julskinka, ölkorv, älgbullar, köttbullar, prinskorv och cheddar. På spisen stod grytan med doppspad vilket är ett stort måste för mig och i ugnen min lilla Jansson. Det var verkligen jättegott och vi njöt 100 % trots att vi bara var två människor vid bordet.




I rummet fanns godisskålen, ganska välfylld!




Nu kommer några nostalgibilder från Kalle Anka, mest för de där nere!








Vickehund pallade inte med julaftonen lika bra som vi, han tuppade av i mattes knä. Söt nos tycker hundmormor!



Efter att ha samlat ny energi kröp han in under tallen och grejade med något. Vi trodde han drack ur julgransfoten och det kanske han gjorde också, men sen visade det sig att han gnagt av en kvist, för den kom han fram med i munnen och började döda!



Han lyckades riktigt bra, när väl alla åkt hem fick jag dammsuga hela nedervåningen, men roligt hade både han och vi.



Sammanlagt var vi 6 personer ett tag under kvällen. Min kära svärmor var med hela tiden sedan väl särbon kommit. Dessutom fick vi fikagäster - yngste bonussonen med sin sambo. Det var jättetrevligt och de satt kvar ett bra tag och kollade på vår julklappsfrossa.

Nu ska jag lägga mig och titta i den nya Hallsbergskalendern och sen läsa min bok tills ögonen blöder. Imorgon behöver jag verkligen inte stiga upp före 10, inte ens vakna om ingen morgonhurtig person ringer och vill prata.

God fortsättning på julen!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag blickar lystet på den där kakburken! Det måste vara en 50-talare!



Fast å andra sidan behöver jag ingen kakburk eftersom jag knappt bakar ens. Och modren orkar inte.



Antar att Du sover just nu men när Du vakanr får Du ha en god fortsättning på helgen.



Vi hade besök här häromdagen av min bror och svägerska. Vi kollade på hund på Din blogg och dotters. Svägerska fick adressen och skulle hem och se efter bättre.



2008-12-25 @ 05:47:13
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, vi hade en sån kakburk när jag var liten och det var definitivt på 50-talet. Jag har inte ärvt, vår slängdes väl antar jag.

Det är ett loppisfynd från Hasselfors för 50 kronor. Vi åkte motorcykel, så det blev lite kris när den skulle fraktas hem. Jag hade kunnat hålla den i handen hela vägen om den inte hade rymts i packväskan, men den gick att knuva ner som tur var.



Jag förvarar skorpor (köpta) och kaffepulversportionspåsar i den. Sen älskar jag långa konstruerade ord också som du ser!



God fortsättning på er också.

2008-12-25 @ 15:34:47
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0