Härlig kväll

Direkt efter jobbet styrde jag kosan söderut till min älskade brorsdotter S som bor på landet där även jag har bott en gång i världen. Vi längtade så mycket efter varandra att det inte vår så mycket att fundera på, mer än att åka dit. Hon hade lite påtryckningsmedel på mig också. Jag hade beställt en Tupperwaresak, en superhackare av något slag, så effektiv att jag knappt behöver vara med i köket. Den fixar allt och snart ska den upp till bevis!


Den ser inte så mycket ut för världen och ganska liten är det också, men rackars så duktig. Jag blev imponerad av demonstrationen, trots att vi körde den tom. Jag var nämligen inte med när det var partydags, utan fick en egen demo vid ett annat besök. Med tanke på hur bråttom jag har, utan att jag vill ha det, kommer det förmodligen att uppstå blodvite, för det var väldigt vassa knivar där inuti.
Sen hade min käre man beställt lite annat  också, men det är lite hemligt med tanke på att det snart är jul!

När man är hos S är det ingen risk att man dör svältdöden - TVÄRTOM! Jättegod mat och mumsigt fika och det finns alltid plats för en till runt hennes bord med alla barn ovanför midjehöjd och alla djuren på fotnivå. Först fick jag alltså mat, det var som vanligt jättegott. Då drar jag mig till minnes detta lilla barn, som numera är gourmetkock, som en gång satt på köksbordet och åt smör med smörkniven, för inget annat var gott och lök var det absolut värsta. Det enda som finns kvar från den tiden är ketchupberoendet och det kan hon väl få ha kvar! Själv förbrukar jag ungefär en flaska om året. Dock är vi släkt, helt klart!

Så hann vi bara stöka undan maten så blev det teatime! Jag älskar att dricka te med henne. Vi sitter med varsin mugg, mittemot varandra och pratar och fikar. Hon fyller på min mugg hela tiden, för jag dricker tre medan hon håller på med sin första. Nu blev det hembakade kakor och eftersom vi var "så svultna" tog hon fram 6 stycken Silviakakor och en hel burk dubbla flarn med choklad. De senare var dock köpta för att gynna någons klass eller vad det var.
Ja, nog fick vi raskt i oss 2 Silvia var, sen lyckades i alla fall jag pressa ner 2 flarn ockås, mot slutet av det andra började jag må lite, lite illa. Inte så jag ville spy, men jag kände mig rätt så överfylld. Hur som helst drack jag lite mer te och då gick den sista biten flarn ner. Sen låg då en Silvia där och såg så lagom upptinad ut och tänk.......... efter bara några minuter hade den lilla känslan av illamående lagt sig till ro och jag kunde klämma ner en till. Det var inte precis slimline denna afton.

Förresten äter familjens katter rätt så bra också, dessutom kan hela den vuxna ungskaran äta samtidig, medan lilla modern vilar lugn på stolen under bordet.




När jag kom hem drack jag ett glas vatten ! ! ! ! ! !  Imorgon kanske jag tar en långpromenad ! ! ! ! ! ! !
Tack kära unge för en härlig kväll !

Kommentarer
Postat av: Sofie

Och du kom hem helskinnad också. Härligt!

2008-11-13 @ 22:29:28
URL: http://mammistankar.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag har ju inte träffat S men jag får en känsla av att hon är lik Dig. Om till utseendet vet jag inte men till sättet; öppen, generös, mänsklig, plats för alla, välkomnande med mat och dryck, gemenskap. Undrar om det är en gen, eller om det är ett socialt arv från Mary och Sven. Tycker att jag känner igen det här från Samsala, på exakt samma plats fast i ett annat hus.

2008-11-15 @ 00:43:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Glömde skriva: Tack för den informativa texten om Bergaberget! Fornborgen som vi byggde. Borgbyggare var ett bra uttryck, passande på oss!

2008-11-15 @ 00:44:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, jag ska se till att du får komma och träffa även S, hon var ju inte hemma när vi drog förbi där på vår nostalgidag i Hallsberg! Jag känner mig alltid välkommen hos dem.

2008-11-15 @ 21:39:56
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0