Julen numera, lite fågelprat och motstånd mot det nya!

 
Fåglarna har varit här och sagt till att det är dags att jag börjar mata dem och det kan jag väl förstå med tanke på vädret. Själv har jag gått i ide. Nu är det detta som gäller i några månader: Snabbt ut till bilen som står med motor- och kupévärmare. Lika snabbt in på jobbet - arbeta - snabbt ut och skrapa fram eländet som står där och är igloo och sen en sprinterliknande promenad från parkeringen och in i det varma huset.
Under hot eller ihärdiga påtryckningar kan jag möjligen gå ut på en kortare promenad vintertid, detta förutsatt att det är sol.

Så var det då de små bevingade vännerna som väntar tåligt på att fågelhuset med solrosfrö och att matautomaten för talgbollar ska komma upp.
Intet ont anande gick jag in på Plantagen för att köpa en storpack talgbollar och kolla, hela ena halvan av lokalen lyste som värsta lampaffären. Det var julen som kommit, lagom till All helgona......Måste säga att de ligger efter, Ikea har snart sålt slut på sin jul, i alla fall gobitarna.

Jag bara älskar julen, det ska vara mycket av precis allt till jul. Julklappar, godis, mat, pynt, tomtar och änglar.  Viktigast av allt är det fina, gröna, levande jultallen, den är obligatorisk. Absolut inte en gran i plast! För övrigt har det varit en total omöjlighet i vårt hem, då katten alltid varit vegetarisk till jul och noppat barr alla tider på dygnet.

Jag blev nästan drogad av att strosa runt bland alla borden med pynt, ljusstakar och stjärnor och bara försöka komma på vad jag bäst behöver. Det fanns massor på Plantagen, fast det var ett bord med alldeles svarta tomtar, de såg lite sorgliga ut. Jag fortsatte framåt och DÅ!!!!! Där stod det värsta jag sett hittills - EN ROSA JULGRAN -  plast förstås och med virkade, stärkta änglar och dito kulor. Det var definitivt inte min smak.

Nu när jag letat efter en bild på en rosa gran på nätet, för att riktigt visa hur gräsligt det var, förstår jag att jag är totalt ute. Man ska tydligen ha en rosa plastgran i år för att få en harmonisk jul. Jag totalvägrar att acceptera detta, men på Google finns hur många bloggar som helst, där alla skriver sig saliga om de rosa granarna som finns till salu detta nådens år 2008! Jag struntar totalt i om jag är hopplöst fel, en rosa plastgran blir över min döda kropp. Möjligen hade jag kunnat gå med på en i miniformat om min dotter varit tre år och gråtit sig till en, men inte ens det är jag säker på!
 
Så var det med det!

      Nu får jag väl på skallen antar jag????? Det kan jag ta, men inte en rosa gran!    GOD JUL!

Kommentarer
Postat av: dotter

vafan en rosa gran...jag vet inte om jag gillar eller hatar den.

haha vår vegitariska lilla kosglis!



jag har med en blogg nu mor=)

2008-11-01 @ 19:47:27
URL: http://jonkii.blogg.se/
Postat av: Suss

Kära dotter, du vansläktas då inte! TACK, jag är säker på inte du vill ha en plastgran, oavsett färg. Vill ha din bloggadress, men den tar vi sen!KRAM

2008-11-01 @ 22:11:28
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Aha, bloggandet sprider sig som en löpeld! Så trevligt. Vore trevligt att få dotterns bloggadress också om den nu inte är hemlig förstås.



Fnissar när jag läser om julentusiasmen här hos Dig. Så har det alltid varit, även i Din uppväxtfamilj om jag minns rätt. Ni gillade julen och det var väldigt mysigt.



Om vi nu inte delar vurmen för jul och bakning så är vi alla fall kroniska nattugglor båda två. :-)

2008-11-02 @ 09:38:26
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag sjunger redan julsånger, idag har jag skrålat "Julen är här" och vet att jag naturligtvis låter exakt som Sissel. :-)) Särbon har vant sig, förr suckade han när jag började slå in julklappar och knorra julsnören redan i februari. Nu är det en naturlig del av vårt gemensamma liv.

2008-11-02 @ 18:27:51
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0