Rapport från senaste dagarna

Jag har varit på vift och lämnat bloggen helt för sig själv. Det gör i och för sig inte så mycket, för jag har nog inte mer än en läsare än så länge. Eventuellt två...... Jag ska väl meddela ätteläggarna att jag finns på nätet så kan de kolla hur vi har det här hemma (och borta), när de känner för det. Det finns förmodligen ett antal goda vänner som också vill ta del av det jag skriver, men jag känner mig fortfarande lite ovan och just befinner mig ännu i initialskedet. Tids nog dyker de väl upp!

Jag har varit på en kortare turne till Dalarna. Där har jag en nästansyster som heter Anna och vi måste ses då och då för att må bra. Hon var här med sin sambo i september och nu var jag hos dem/henne ett par dagar för att bara umgås och hitta på så mycket roligt som man orkar och kan klämma in på två dagar.

Den här underbara bonaden fyndade vi på Röda Korsets secondhandbutik i Hallsberg när Anna var hos mig. Jag hade en släng av generositet och gott hjärta när jag hittade den i en låda och uppmanade henne att köpa den. Nu kan jag undra varför, men med tanke på min redan nämnda godhet känner jag mig nöjd att den sitter på hennes vägg och gör alla gäster glada när de kommer. I alla fall kände jag mig väldigt glad och välkommen direkt!

På den härliga butiken Hemjord! i Nora, hade jag köpt ett ljust till familjens yngsta. Det ändrar färg medan det brinner och jag som har ett nästan sjukligt intresse för ljus kan bli sittande och bara stirra på just den här sorten hur länge som helst. Mycket fascinerande! Jag rekommenderar alla som gillar ljus att köpa ett, där jag köper dem i Nora kostar de 50 kronor styck, men det är de helt klart värda.


Vi var till Mora och shoppade loss, i den mån man kan göra det i Mora. Jag kan! Det blev fyrsiffriga belopp, men då har jag köpt en hel del julklappar. På vissa affärer blev de ganska förvånade när jag bad om julpapper på det jag köpte. De skulle veta att jag är i full gång redan i januari och köper på mig och samlar i "stack". Min dröm är att inreda gamla gästrummet till julklappsrum, nu när mitt yngsta barn har flyttat hemifrån och hennes rum fungerar som ett mycket bättre gästrum. Jag kan lova att Anna är avundsjuk på mig som ska ge mig själv ett julklappsrum.

I alla fall hade de en fin, typisk turistfriande plantering på genomfartsleden i Mora. Kolla själv!


I skrivande stund är jag ganska trött, totalt utan lokalsinne som jag är har jag irrat runt en del däruppe i Dalarna idag.........och det tar på orken!
Min lilla resa skulle avslutas idag i Lima hos ett annat par mycket goda vänner och hur jag nu åkte så hamnade jag nästan i Sälen. Jag tyckte att jag kände mig hemma på vägarna där och tog en genväg över Venjan, men jag valde fel avtagsväg inne i byn och hamnade så småningom mitt på Vasaloppsvägen. När det stod Risberg på en skylt blev jag lite misstänksam och körde åt sidan för att konsultera min gamla, blekta kartbok. Jo, nog var jag ute på irrspår alltid. Jag tänkte några icke skrivbara ord och vände bilen. Jag har väl åkt en bra bit av Vasaloppet nu då, även om det är både fel årstid och fel fortskaffningsmedel. Dock gick det fortare än om jag valt skidor i snö. Blåbärssoppa och funktionärer till trots - jag hade omkommit efter vägen om jag åkt skidor, för jag hade kört fel där också och farten ska vi inte tala om. Jag blev omåkt av sonen när han endast var 3 ½ år, efter det höll jag mig till sparken när det var tal om att förflytta sig vintertid utan bil.

Det var väldigt trevligt i Lima och avfärden försenades förstås, så jag fick åka sista timmen i kolmörker. Då var jag dock på kända vägar och kunde köra på rätt bra. Jag lyssnar oftast på talbok när jag kör längre sträckor, så jag hann med ett mord och ett självmord på väg mot Nora. Nu får jag ställa mig och baka i helgen så jag får reda på hur det slutar, för till jobbet blir det inte mer än 10 minuters lyssnande och då blir det ganska osammanhängande.

Avslutar innan jag somnar med att visa lilla Mimmi i Orsa. Hon "sytas" varje kväll framför TV.n i sin alldeles egna pläd där hon myser framför bl a  "Bonde söker fru", Animal Planet och andra för henne mycket  intressanta program. Jag måste tillstå att hon är söt, trots att jag inte är någon större kaninvän!



Vaddå syta? Jag har för mig att det betyder att man sköter om, gosar, är trevlig, tämjer osv osv.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Roligt att läsa en rapport från Din resa till Dalarna! Och få kolla på bilder. Jag är ju glad förstås att Du inte irrar omkring däruppe än, vilse på vägarna. Dalarna är svårt förstår jag, gubben och hans kompis åkte ju också fel där och kom på fel sida om Siljan.



Kaniner är söta att se på men de bits! En gång i tiden hade vi massor av kaniner och jag åt dem med god aptit tills min favvokanin slaktades. Jag kunde inte tänka mig att riskera att äta upp honom.



Ler lite när jag läser om Dina julklappsbestyr. Där är vi totalt olika. Jag gillar verkligen inte det här med julklappar och presenter och paket. Det som kommer ur mina händer därvidlag är slarvigt, hafsigt och knöligt, ofta tillkommet i sista minuten.

2008-10-26 @ 08:00:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Bra att du tröstar en som inte har ett uns lokalsinne, det är bara det att jag åkt den där vägen ett antal gånger, men vad hjälpte det?

Mimmi bits inte (kaninen alltså). Jag föredrar dock katter som jag redan orerat om och det kommer jag säkert att återkomma till.

2008-10-26 @ 17:45:44
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0