Söndag - normaltid - utflykt





Eftersom det blev normaltid inatt igen, så var åtminstone jag utsövd ganska tidigt om man jämför med normala helger. Då kan jag sova till både 10 och 10.30 och ändå inte ha lust att stiga upp. Idag vaknade jag första gången vid 7 och försökte lista ut om kroppen var 6 eller 8. Jag kom fram till att den var 8 och då hade jag alltså redan sovit  7 timmar. Jag brukar klara mig bra med det. Somnade dock om till 9 hur det nu kom sig och då var jag verkligen pigg.

Hur som helst blev även frukosten tidig och dagen kändes oändligt lång. Jag föreslog en promenad i Rynningeviken. Det var absolut inte sol, tvärtom, renget hängde i luften, men det var varmt och inte alltför blåsigt. Jag tror det var drygt 10 grader och det kändes skönt ute. Vi tog bilen dit ner och bestämde att först en tur som med start och mål Naturens hus, sedan fika.
Vi gick över vid Rävgången och tog rundan runt Rävgångsmaden (se kartan). Det är väldigt populärt att strosa runt här på helgerna, man möter jättemycket folk och det är så välordnat. Det finns toaletter, värmestuga, bra vägar att gå på och mycket att titta på. Gott om sjöfågel är det också och förstås många hundar som är ute och motionerar sina mattar och hussar.




Här är bron över vid Rävgången, det här är fotograferat sen man gått över från Naturens hus. Det finns ett "rastställe" på bron med bänkar där man kan sitta och filosefera, fika, ta kort eller bara vila sig lite om man behöver.




Den fina värmestugan helt i glas, det finns rejäla bänkar och bord inne och även en eldstad. Måtte den få stå ifred, för den är verkligen fin.



Sitter man därinne är det här vad man ser. Fåglarna varierar så klart........!

Det är väl skyltat, ingen risk att man missar någon information. Här låg förut den gamla oljehamnen, marken lär ha varit full med diverse icke naturligt, försvaret hade visst också något med det här området att göra. Regementet som hette I 3 i Örebro lades ner 1992 och då var den intressenten ute ur bilden. Sen tog kommunen tag i att göra om det till naturområde/reservat och det har de verkligen lyckats bra med. Det är ett rikt fågelliv och på strandängarna strövar betesdjur omkring under sommarhalvåret.




Vi mötte en hel del människor, trots att det småregnade lite. Det var inte alls obehagligt, utan ett skönt regn och jag som begåvats med självfall fick en ny frisyr alldeles gratis.
Det var ingen som cyklade idag, men det finns väl skyltat hur man tar sig Hemfjärden runt. Det har dock inte lockat mig än så länge, men är väldigt populärt och på sommaren kan man göra det i skock om man är road av sånt. Jag menar att det är ett återkommande arrangemang varje sommar.



Tillbaka vid Naturens hus var det gott om folk som åt och fikade, vi sällade oss till dem och nu kommer en bild på det jag fick till mitt fika. Det har jag lärt mig av Inga, för himmel vad mycket gott jag sett på hennes blogg genom tiderna. (Det låter som du bloggat sen tidernas begynnelse Inga, men du skriver så ofta, så mycket och så bra, att det nästan känns så).



Det ser väl smarrigt ut? Äppelpaj med vaniljvisp........ när jag gör det hemma ser hela anrättningen mer ut som en vanlig pajbit med vaniljsås, undrar vad de gör som inte jag gör? Kan det vara de där två amerikanska, lätt torra blåbären som är skillnaden? ? ?

Sen var det slut på utflykten och dags att återgå till normallivet, dvs hem och laga mat och packa arbetsväskan, för imorgon är det måndag!
Undrar just om kroppen fattar att det är en annan tideräkning, jag brukar vara värre än gamla kor när det blir sommar- och normaltid, svårt att somna, svårt att vakna. Jag kanske får anledning att återkomma till ämnet om det blir alltför knepigt med omställningen. Det borde inte påverka en ett dugg, men det gör det!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Det är så roligt att se hur mycket finare Örebro har blivit sedan jag bodde där. Det här var ett förfärligt område om jag minns rätt. Roligt att se hur Ni har det på helgerna. Verkar ha varit en fin tur. Här har vi jagat rådjur idag utan en enda kontakt med rådjur. Men jag fick gå i terräng i alla fall några timmar och det var nyttigt. Vädret här blev ju bättre framåt eftermiddagen.

2008-10-26 @ 21:49:53
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Synd du inte såg något rådjur, samtidigt som jag hoppas du slapp hjortlusflugorna som jag hellre vill kalla älgflugor. Jag drar mig för att gå till skogs pga dem.

Det är kul att blogga hördudu!

2008-10-26 @ 23:10:24
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Sofie

Kul att du också har börjat skriva. Får lägga till den här i "favoriterna".

Ljusen du skriver om verkar ju hur härliga som helst.

2008-10-27 @ 17:35:03
URL: http://mammistankar.blogg.se/
Postat av: Suss

Sofie, kul att du hittat hit och om du lovar att ha riktigt dåligt minne kanske jag har en julklapp klar till dig....... fniss ! !

2008-10-27 @ 18:53:10
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0