Blomster

När vi firade våra födelsedagar i helgen fick vi en massa fina blommor.

Jag tillhör den kategorin som gärna har (och tycker om att få ) blommor och anser inte alls det är bortkastade pengar. De skänker mig jättemycket glädje medan de står där och ger värme inombords också ,med tanke på att de är köpta till mig/oss av någon som tänkt till vad vi skulle tycka om.

Jag som fyllde för 12 dagar sen har fortfarande kvar en liten del av buketten jag fick av Karin, världens bästa granne ni vet?

Nu är buketten liten och söt, förut var den stor och vacker. Då var det hela 10 rosor, nu återstår 3.  
                        

Sen kom "syster" Mary med man och förärade oss, eller mig kanske, ett citrusträd. Nu har jag fått instruktioner att det ska stå ute, så idag har det härdats lite på uterummet och nu på eftermiddagen fick det flytta ut på baksidan.
  
                             

Man lär ska kunna koka marmelad av frukterna, leka bi måste man också göra när det blommar, annars blir det ingen marmeladbas.

Ett par andra nära, goda vänner E och B, även hon en "syster" kom med blommor och presenter, trots att vi bestämt att vi inte ska hålla på med sånt. Sen är det ingen av oss som håller på det.

Jag fick en ranunkel, hur kunde hon veta att jag älskar även dem? Den skulle också stå ute, för att så småningom grävas ner. Den har hamnat på framsidan.

                           

Särbon fick en vacker, vit primula, men den bor inte hos mig.

Min kära svärmor hade också en pampig bukett med sig. Gult som är så fint och liljor som är så vackra! Undrar om jag älskar alla sorters blommor, för jag tycker väldigt, mycket om dessa också. Det är väl inte svårt att förstå?

                             

Slutligen kom bonusbarnen och hade med sig en riktigt ljuv bukett med vad jag tror är lövkoja och margueriter. De doftar himmelskt!

                          


Kommentarer
Postat av: Inga M

Vilken fin blomkavalkad! Tänk att vi skulle bli såna blomfreakar! Det måste vara mammornas fel / förtjänst eller hur man nu väljer att se det. Jag kan inte låta bli att köpa blommor heller och tycker som Du att det är väl använda pengar. Köpte 10 rosor idag i olika färger, den där laxrosa är läcker och brukar slå ut fint också. Jag har smittat ner gubben i huset så han köper också numera!

2009-04-29 @ 19:50:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, det måste vara mödernearvet och TACK OCH LOV att vi fått såna män som har vett att köpa blommor hem till sina kvinnor. Jag blir överöst med blommor, i synnerhet röda rosor och jag bara älskar det! (Och ösaren mig...)

2009-04-29 @ 21:45:36
Postat av: Anki Enbom

Javisst ger blommot mycket glädje i en hem.

Spännande med citrusträd. Hoppas du kan göra lite marmelad senare på frukten.

Vilken otroligt fin misse i ditt förra inlägg.

Så mysigt med en katt iknät när man blit klippt.

Sämre kan man ju ha det :))

2009-04-30 @ 08:23:09
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: marma

Mycket vackra blommor, men vilket ansvar att sköta om en citrus!!!



Varma Valborgskramar/marma

2009-04-30 @ 11:33:24
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki Enbom, Den där frisörkatten är så otroligt mysig. Kelar gärna och lägger sig platt i knät på en och bara njuter. Det gör jag också för den delen.

En bekant till mig har ett citrusträd och hon gjorde massor med marmelad förra året. Vi får se hur jag lyckas.

2009-04-30 @ 16:41:50
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Jag har ingen aning om hur jag ska göra med citrusen, men jag hoppas jag lyckas. Tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

2009-04-30 @ 16:42:29
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Med så mycket blommor, har du fyllt en jämn födelsedag? Ranunklar är fina, men jag har inte kläm på dem. Är de perenna eller inte? Jag tror jag frösådde några för många år sedan men har inget minne av vad det blev av det hela, kanske inköp av planta är bättre?

2009-05-01 @ 09:02:43
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Kikar in och önskar dig en fin första maj.

Ja, blommorna är från min trädgård.

Har ett täcka av scillor och en hel del gullvivor nu.

Så gubben får INTE klippa gräset fniss

Men snart måste jag nog tillåta honom det för det börjar verkligen bli lååångt nu.

Önskar dig all lycka med marmeladen sedan :)

2009-05-01 @ 09:37:41
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Nej då, det var verkligen inte jämnt för någon av oss, men alla vet att vi båda tycker mycket om blommor.

Det ska bli roligt att testa att sätta ner ranunkeln i rabatten och se om det blir något mer av den. Jag vet inte om det är en perenn växt, har aldrig tänkt på det eftersom jag aldrig haft någon i kruka förut.

2009-05-01 @ 12:12:14
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki E, det är klippförbud på min lilla gräsplätt också. Just nu har jag bellisor och senare kommer gullvivorna. Det blir att köra slalom med gräsklipparen och det brukar käre mannen försöka göra också.

Vi får väl se om det nånsin blir något marmeladkok här hemma, lyckas jag får den att övervintra och sen pollinera så vet man aldrig.

2009-05-01 @ 12:14:04
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0