England dag 3

Måndag 6 april - har jag lyckats räkna ut. Tänk att jag tappar tid och rum direkt jag blir ledig.

Jag som normalt sett måste duscha varje morgon för att överhuvudtaget vakna, bestämde mig denna dag för att enbart vattenbegjuta min kropp medelst handpåläggning, samt tvätta håret på traditionellt vis.

Jag bara ÄLSKAR England, men min kropp gör motstånd mot att kravla ner i ett badkar och dels frysa, dels helt oförberett få enbart kallt vatten ur duschen + att hela tiden tänka på att inte blöta ner heltäckningsmattan som är det naturliga golvmaterialet i engelska badrum.
Duschdraperier har inte kommit till England än och förresten, förr badade folk till midsommar och jul, så om jag hoppar över en dag överlever jag nog ändå.



Här är hallen på mellanplanet och den fantastiska trappan, Anna på väg ner.
Pat älskar katter (sympatiskt drag) och ljus och det syns överallt i huset.




När vi kom ner satt Pat och gosade med Max och hon ville absolut göra en ordentlig frukost till oss. Vi försäkrade henne att vi kunde klara oss själva, men som den matmamma jag förstått att hon är, fanns inte den tanken i hennes medvetande.

Nu har vi ätit yoghurt, müsli, toast, ost och marmelad, Anna toppade sin yoghurt med färska bär, men då orkade jag tyvärr inte mer. Jag hade redan hunnit trycka in två rostade "skumgummimackor" också och en mugg te.

Dags för avfärd!

Achtung, achtung, idag satte sig Anna vid ratten och man kan lugnt säga, att nu fick jag åt nerverna. Rackarns, vad hon körde nära trottoarkanterna och bilarna som stod parkerade på vänster sida. Hon bara skrattade åt mig när jag satt där och drog efter andan.
Hela tiden pratade hon om en massa gamla minnen och hur det var med den pojkvännen från Kumla och han Ove med rutig jacka med guldtrådar och den andra Ove som hade en i vårt tycke så konstig pappa, för att inte tala om den killen som hade en moppe,  där bensintanken var perfekt att sitta på när man fick skjuts hem osv osv osv.
Det är klart och tydligt avstressande och lugnande att prata medan man kör, för det var likadant för mig både igår och förrgår.

Till slut hade jag flämtat och ojat mig en gång för mycket, för hon gjorde en tvärnit ivd en skylt där det stod Farm Shop och Garden nånting - en handelsträdgård. Svängde in till vänster, parkerade och sen överlämnade hon bilnyckeln till mig utan större åthävor.

Den Farmshopen var inte fel. Oj, vad mycket gott.

Massor med grönsaker och frukt så klart, och alla goda marmelader, "curdar" och sylt-preservs som stod uppradade i stora skåp gav oss nästan tremor när vi kom fram dit.




Till slut hade vi fyllt en varukorg till hälften med bl a varsin Orange curd och en massa fina kort........

                          ............kollat in pelargonbestånden....................






.......................och bestämt oss för att avstå ! !

Vi tittade på lite udda saker att förfina sin trädgård med också.



Det är snäckskal i stora säckar, som man kunde hälla ut närmast huset, eller i rabatterna, eller var man tyckte man ville göra lite extra fint.

Det blev lite fröinköp också och efter det tog vi vår korg till kassan, betalade och for vidare och nu var jag lugn, för nu körde jag igen.

Vi tog en avstickare in till en krukmakare, men för att vitsa, det var inte "our cup of tea", vi tackade och for vidare.

Bitvis var det jobbig trafik, vi passerade Great Yarmouth och kom till Lowestoft. Där letade vi oss fram till huset på 47 Walmer Road,  Annas hus, när hon bodde här med familjen.
 


Sedan fortsatte vi till Southwold, som ligger i Suffolk. Det var ett helt fantastiskt litet samhälle.
Vi hittade en bra parkering och gick direkt till Annas favoställe som tack och lov fanns kvar.



Man gick in i en choklad/godisbutik och i rummet innanför låg cafeét.

Allt var perfekt, det fanns ett ledigt bord och vi fick vårt efterlängtade "Cream tea".
Varsina två varma scones i muffinsmodell, en skål sylt och en med  grädde + te.

                                                  Oh, vad gott!




Jag tror inte vi sa ett ord till varandra de första 5 minuterna. NJUTBART och så otroligt härligt!
Vi proppade i oss alltihopa, det gick på £ 8.50 och man fick betala ute i butiken.

Faciliteterna låg en trappa upp, toan var marmorerad i grått och grönt och handfatet rödbrunt i färgen.



             Bra med varningar, men vattnet var inte ens ljummet!

Vi betalade och tog en koll i butiken, där fanns mycket gott och fina presentförpackningar!




Efter detta gjorde vi Southwold ett par timmar. Det blev en del kortinköp. Så är det bara - inget att göra åt. Vi är likadana båda två.

Inne på en bokhandel gjorde jag årets kartfynd! En stor Europakarta från 2008 för £ 2.99, men den var svårbläddrad. När jag visade det för bokhandlaren blev han bekymrad och tog ner priset till £ 1. Då köpte Anna en också.

Vi strosade runt i Southwold, ner till havet och här kommer lite bilder från vårt flanerande runt samhället.













Vi hann med lite andra små affärer också innan vi åkte till Winston Road i Reydon/Southwold, där Anna & bodde sina första månader i England,



                                         TESCO nästa !

Redan på väg till Southwold hade Anna spanat in ett gigantiskt Tesco. Till slut var vi där, men missade avfarten.
För första gången sen jag blev engelsk bilförare var jag glad över den täta förekomsten av rondeller. Ganska snabbt kom en som vi åkte runt i och tillbaka, tills vi hamnade på Tesco.



Jag lovar, de enda hyllorna vi inte defilerat igenom är kött och ost. Vi måste ha gått ett par km och vad allt har vi inte handlat?

* En teflonform (jag)
* Muffinsformar
* Shortbread
* Frukt
* Påskägg i choklad (Anna)
* Likör
* Tulpaner till Pat
* Tepåsar
* Mascara
* Mousse
* Gigantisk chipspåse full med småpåsar i olika smaker (Anna)
* Sudokubok (jag)
   osv osv osv osv.

Framme i kassan fick vi ett fint frisyrtips om vi skulle tröttna på vårt Englandshår, som ser nästan likadant ut varenda morgon - vi är bevingade.



Det hade börjat skymma när vi kom ut. Fort iväg hemåt och ganska fort blev det mörkt.

Jag följde skyltarna till Cromer, men någonstans blev det fel under ett par mil och vi måste ha hamnat på nån rikitgt gammal serpentinväg dit. KOLMÖRKT, ingen vägbelysning och hur kurvigt som helst. 
Vi klarade det också.

Hem och in med alla saker, Pat fick tulpaner och ville ge oss mat och Baileys, men nu ville vi ut och röra på oss lite. Hon skrattade och tyckte att vi kunde ta ett par vändor upp och ner i trappan.

Vi insisterade, för nu ville vi till puben och kolla in den.



                               The White Horse heter den.

Det var ett synnerligen sterilt och trist ställe. Jag tog en pint Stella och Anna en Smirnoffdrink.




Vi satt där cirka 20 minuter och sen gick vi hem för att  umgås en stund med Pat, John och lille Mr Max.

Anna hade vissa problem att låsa dörren om oss när vi kom hem, vi hjälptes åt och då löste vi även det. Det mesta är annorlunda mot hemma, men det är det som är tjusningen också, annars kunde man ju lika gärna stanna hemma.



Vi satt ett tag och pratade, men alla var trötta, vi av dagen och de av husmålningen. De håller på med sitt nybygge.



Så blev det God Natt även denna kväll och vi somnade ovaggade kan jag tala om.

Kommentarer
Postat av: marma

Oj, vilket långt inlägg. Jag är fortfarande kvar i början där det talas badkar!

Våra vänner John och Sue håller med om att dom är äckliga. På morgonen går John upp först och tappar upp badvattnet, lägger sig försiktigt i för att inte blöta ner heltäckningsmattan, efter en stund kommer Sue och använder samma badvatten och några minuter senare kommer lilla prinsessan som pappa John väckt, och störtdyker i samma begagnade vatten.

Vi ställde någon gång frågan hur det är om mamma Sue har mensen men fick inget svar!!??!!?

Tror inte dom tar skada, har aldrig hört att som är speciellt sjuka!hahaha

2009-04-13 @ 23:00:17
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Det där kollektiva badet du beskriver hörde en variant av när vi var där nu. Det kanske är det normala i många familjer?

Inläggen har en tendens att bli lite långa, jag skriver av resedagboken + vill visa massor med bilder, men nu är det inte så många dagar kvar!

2009-04-13 @ 23:23:30
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: marma

Ni verkar ha haft en underbar resa. Jag känner olika dofter medan jag läser och längtar. England är mitt absoluta favvoland! Det är det bästa landet i världen att ladda batterierna i!

Kramisar

2009-04-14 @ 12:28:21
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Välkommen hem:))

Vilken trevlig resa ni verkar haft. Roligt att du delger den och visar alla fina bilder.

ja, england är mysigt. Skulle gärna åka dit igen.

Vilket pelargonbestånd. Det hade varit himmelriket för mig.

pellissamlare som jag är *skratt'

Hoppas det blev tid och väder för lite grillning i helgen :)

kramen

2009-04-14 @ 15:08:21
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Det var en underbar resa, vi pratar redan om vart vi ska nästa år, dessutom har nästansyrran redan bokat in sig till London i augusti. Gissa om jag är avundsjuk.

2009-04-14 @ 20:08:46
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki Enbom, Vi har haft en fantastisk resa och det verkar som alla mina bloggläsare är lika Englandsfrälsta som vi två är. Pellorna var helt otroliga, tänk att vi klarade att avstå........

Tyvärr ingen grilling än, det blev lax i ugnen istället, vi kom i lite tidsnöd pga ormar och annat.

2009-04-14 @ 20:10:07
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0