Motorcykelväder

Meterolog  Helen lovade redan på fredagmorgonen, att lördagen skullle komma med riktiga sommartemperatur och vi som skulle städa då, inför söndagens kalas. Det blev en riktig konferens oss emellan för att lösa detta dilemma. Vi vill så klart åka motorcykel när det är varmt, soligt och torrt ute.

Okej, jag tog hela övervåningen redan igår, så bestämde vi att allt skulle vara färdigt på lördagen, innan vi grenslade hojen. Man är ganska spak efter en halvdag ute på vägarna, på något mysigt café, stopp på natursköna ställen och diverse andra saker som man inte kan förutsäga.

Sagt och gjort, vad händer när man har sovmorgon??????

Jag vaknar 6 som vanligt och är klarvaken. Det känns skit rent ut sagt! Jag som nästan aldrig somnar före midnatt på veckorna, behöver sova till 8 på helgen. Jag suggererade mig att det var arbetsdag och tänk, det fungerade. Jag sov till 7.45, drog mig 10 minuter och sen viskade jag till den sovande särbon, tillika städkamraten, att jag skulle gå ner och damma ( något jag HATAR!). Han protesterade inte.

Sen gick jag därnere, lyssnade på "Ring så spelar vi", dammade och torkade. Det var jätteskönt. 9.00 kom han ner och fixade en utsökt frukost och sen vidtog storstädning.

Jag vet inte riktigt hur det gick till, men 11.15 var vi helt färdiga med all städing, allt blänkte och vi hade t o m lyckats lösa Melodikrysset mellan torkandet och fejandet! Vi kanske skulle ta över "Rent hus"? Vi var nämligen extremt effektiva och detta var första gången på våra snart 7 år tillsammans som vi städade ihop. Bådar gott för framtiden!

Vi åkte söderut, först var jag på kyrkogården, sen styrde vi kosan mot Askersund. 

                                           Café Tutingen lockade!



Det ligger vid torget i Askersund och har en väldigt trevlig trädgård på baksidan, där man kan sitta och fika.



Nu igen hör jag mig själv säga att jag vill ha kaffe och ingen liten kopp, utan mycket!

Det är märkligt det här som hänt med mina smakramar sen drygt ett år tillbaka. Jag, den födde teomanen, kan längta efter kaffe och även dricka det utan att få ont i magen.

                                       Här står vårt fika.


                            Det stora glaset med kaffe latte är mitt.

Det blev inte tråkigare av att kärestan hittade ett olöst korsord. Solen lyste och det var oerhört skönt att sitta där och njuta av allt runt omkring.

När vi latat oss färdigt och korsordet var löst sånär som på ett ord, någon grekisk gudinna, drog vi ut ur stan. De som bestämmer har verkligen lagt sig vinn om att ta vara på den lilla biten av Vättern som finns i Askersund. Nu är det en sjöstad.
När jag var ung var det ett urtrist ställe som bara hade kyrkor och äldre människor. Det var förstås inte riktigt sant, men med en tonårings ögon var det så.




Vidare mot vägen som går förbi Laxsjöarna. Där är det också vackert.

Vi stannade vid busshållplatsen Reveln, det är fantastiskt att man kan ta bussen hit ut i skogen.





Jag gick runt där, såg en korp som liksom jag gick omkring. En enda campare i en husvagn, det är nog inte öppet än, jag tror de öppnar 1 maj.


                            Bra att de är rädda om vår natur!


Mitt bland träden ser jag plötsligt att de är numrerade.....??????





Är detta något folks förbokade platser, eller varför är träden numrerade?

Detta fick jag sitta och fundera på medan vi susade hemåt! Är det någon som har svaret?

Kommentarer
Postat av: Anki Enbom

Vad härligt med motorcykelutflykter :)

Önskar att min sambo hade bågekort.

Vad jag skulle vilja åka ler

Hoppas du får en fin söndag

2009-04-26 @ 08:18:24
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det måste ju vara tältplatser som är utplacerade så här så att folk inte slår upp sina tält var som helst på campingen. Det måste råda ordning.... tror jag. Roligt att se Er lilla utflykt. Och glädjer mig åt att Askersund tagit vara på sjöläget, äntligen. Goda fik har man alltid haft, även den sommaren när jag bodde där och jobbade på Kristinahemmet (hemsk upplevelse f.ö.!)

2009-04-26 @ 08:38:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Glömde! Hälsa och gratulera födelsedagsbarnet!

2009-04-26 @ 08:40:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki E, Jag kan bara instämma att det är härligt med motorcykel, vare sig det blir korta eller långa turer.

2009-04-26 @ 21:14:09
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag gissade också på någon slags placeringstanke när jag såg träden.

Hade ingen aning om att du jobbat på Kristinahemmet.... Har jag förträngt, eller är det försvunnet i möglet i skallen? När var det.

Vi tar Askersund nästa gång du är här!

2009-04-26 @ 21:15:21
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0