Öby kulle igen, denna gång med ormar. Varning till anne och andra känsliga

V A R N I N G   F Ö R   B I L D E R   P Å  O R M A R  ! ! ! ! ! ! ! !

anne, du som brukar läsa min blogg. Avstå från den här!
Nu kommer det nämligen snokar och ormar efter de två första bilderna!

Påskdagen, då trodde jag att jag skulle vara mer utsövd än gårdagen, men det var jag inte. Det tar tydligen längre tid att få kroppen att fatta att den är hemma igen och att sängen är som den ska, efter fakirnatten på Oscars Lodge i Windsor. (Mer utförlig beskrivning kommer senare i min reseberättelse om  England).

Jag insåg att jag behövde komma ut och få frisk luft. Det var strålande sol och ganska lätt att förstå att nu hade nog ormarna vaknat ordentligt därute på Öby kulle. Vi åt frukost, packade en rejäl fikakorg och drog iväg.

SÅ MYCKET BILAR OCH FOLK HAR JAG ALDRIG NÅGONSIN FÖRR SETT PÅ KULLEN!!!!!




Snokar och ormar var det också gott om, hade man väl fått syn på en så såg man massor. De fanns överallt utom mitt på stigen, för det kryllade det av folk.

Nu är inte jag någon ormexpert, nog kan jag känna igen en vanlig huggorm och jag vet att snoken är mörk med gula eller vita fläckar på sidorna och har runda pupiller. Huggormen kan också vara mörk, men har istället liknande pupiller som en katt.
Då undrar jag, hur ofta stirrar man dem i ögonen när de kommer ringlande?? Inte gör jag det i alla fall och jag är ändå inte ett enda dugg rädd för ormar.

Här kommer nu lite bilder och det är upp till var och en som är extra intresserad att avgöra om det är snok eller orm. Jag tyckte mig dock förstå, på förståsigpåarna som hördes där på kullen, att det var mer snokar än huggormar. Jag tror jag har hört att snokarna "vaknar" tidigare, men vet inte varför, om det nu är så.




Den här var mycket målmedveten om vart den skulle, så jag följde med för att se vad den hade tänkt sig för slutmål.





Ner till kanalen skulle den, men efter att ha "duttat" mot vattnet ett tag vände den.
Det kanske var för kallt, eller så drack den, vad vet jag?





Då vände även jag och gick upp mot raststugan och där var det tydligen ett favoritställe för våra ringlande vänner.







Vid gaveln av huset låg en riktigt tjock huggorm, men den visade bara ryggen, trots att jag stod där länge och väntade på att få se mer.

Efter detta var det fikadags, alla bord var upptagna, men då får man ta det som finns och duka på en stubbe.



Det smakade himmelskt och min nyinköpta engelska orange curd passade perfekt i citronmuffinsarna.

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Jag är inte alls rädd för ormar.

Bara om de är giftiga, men det är ju en annan sak.

Och ja,ormarna börjar nog också att vakna i vårvärmen.

Kul att du lyckades fånga dem på bild och fina bilder blev det.



Själv har jag aldrig träffat en orm i verkligheten.

Jo...en gång jag såg en liten skymt av en snok i ett buskage,

efter att min bror hade blivit biten av den när han var liten.

Kommer ihåg när han kom springande och skrek:

- mamma, en stor mask har bitit mig ;-)



Ha en fin fortsatt kväll.

Kram

2009-04-13 @ 17:19:51
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: marma

Jaa du, antingen eller - snok eller orm!

Måste dom komma också? Ja, annars skulle vi väl inte kunna kalla vår jord för Paradiset!

2009-04-13 @ 18:01:42
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Jag tycker det är fascinerande djur, men jag skulle aldrig vilja ha en orm och jag förstår verkligen inte folk som har dem som husdjur. Det är i alla fall ett härligt utflyktsmål, denna kulle utanför Örebro.

Ha det bra själv och god natt kanske man ska säga.

2009-04-13 @ 21:56:38
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Det är frågan, är det snok eller orm? Jag lutar åt snok, i alla fall den jag slog följe med. Den öppnade gapet en gång, men jag hann inte fotografera tyvärr. Det var väldigt vad "han" kunde gapa stort, lätt att förstå att de kan sluka en fisk eller annat bytesdjur.

2009-04-13 @ 21:59:05
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0