Litet julkakfat

Nu äntligen kan jag visa vårt lilla kakfatpå fot, med det allra första avsmakningsfikat sista söndagen i advent, efter julmarknaden i Wadköping.

Det skulle ha kommit på bloggen strax före jul, men då kom jag på att nästansyster A genast skulle vilja veta vad det var för kakor - hon är också sockerbagare vid sidan om sin yrkesproffession.

Där sprack det!

På fatet ligger nämligen ett par ganska anspråkslösa, men jättegoda kanelpinnar (precis under saffranskakan) och jag är övertygad om att hon då, om aldrig förr, skulle vilja ha reda på vad det är för ny sort. De andra känner hon igen.



Jag hade nämligen köpt oss varsin ny kakbakbok till jul och "Svärmors kanelpinnar" är första försöket ur boken för min del. Väldigt goda om man som jag, gillar lite "torra" småkakor, (nytt inom smakramarna).

A skulle få sin bok i julklapp och då fick jag vänta med att lägga ut bilden.

Boken heter:

"Vad man bakade i Lekeberg när mormor var ung".


Den är skriven av Sofia Sundström, som gjorde den som det obligatoriska projektarbetet tredje året på gymnasiet.




Den är mycket mer än bara en receptbok, det är en underhållande historiebok, enligt mitt tycke. Syftet med just valet av arbete, var ett bidrag till kulturarvet i Lekeberg och hela Sverige.

Det har hon lyckats bra med.

Hon har verkligen fått fram en massa kulturhistoria genom att söka reda på gamla recept, ursprunget och människorna (läs kvinnorna) bakom. Jo, ett recept kommer från en man och det är två hembygdsföreningar inblandade också, men övriga 21 är kvinnor.

Bild på författaren ur boken när hon håller på med bakning.
Hon har provbakat varenda recept hon tagit med.



Vid varje recept berättar den som lämnat receptet lite om ursprunget.

Det var inte helt lätt att få tag på denna pärla till bok.

Min arbetskamrat M-L,  från Brohyttan/Fjugesta hade hittat den på biblioteket i Örebro och hade med den till skolan och visade oss.
Jag blev eld och lågor, vilken bra julklapp, men den fanns inte på bokhandeln.  M-L bedrev lite detektivarbete och lyckades hitta försäljningsstället, hur många hon köpte minns jag inte, men jag köpte två genom henne.

Den såldes på biblioteket i Fjugesta!

Ut med den i handeln tycker jag, den är jättehärlig!

Svärmors kanelpinnar                                      Kanelblandningen

1 ägg                                                                 3 msk socker                                         
112 g socker                                                     1 tsk kanel 
112 g smör
225 g mjöl
1 struken tsk bakpulver

Rör smör och socker, tillsätt ägget, samt mjölet blandat med bakpulver.
Rulla ut degen till fingertjocka längder.
Skär längderna i 5 cm långa bitar och doppa dem i socker/kanelblandningen.
Grädda mitt i ugnen cirka 8 minuter i 200 grader.


Dessa ligger alltså där på kakfatet, de är inte så raka och fina som på bilden i boken, men smaken är helt perfekt och jag är omåttligt förtjust i mängdangivelserna 112 gram. Piece of cake (för att vara vitsig) nu när man har digitalvåg till sitt förfogande!

Kommentarer
Postat av: Ragnvi

Morning! Himlans kul med såna där lokala böcker! Fast det där med 112 gram...jag har ingen digitalvåg...kanske ska önska mig det till nästa jul!

Kramen!

Ragnvi

2009-12-28 @ 08:44:31
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Vilken kuriosa! Det är en nostalgitripp att se Dina "torra småkakor". Det var ju sånt våra mödrar bakade i parti och minut och det fanns alltid tillgängligt i hemmet i burkar och i frysen. Kan tänka mig att det är läckert.

2009-12-28 @ 10:24:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Alltid roligt med nya recept och det verkar vara en bok i min smak.Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR kram Thalina

2009-12-28 @ 18:40:07
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, jag håller med, det är lättare med dl och liter osv. Jag fick en digitalvåg när jag prenumererade på någon mattidning - det räckte med tre nummer. Kram

2009-12-28 @ 21:51:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, På senare år uppskattar jag dessa små torrisar alltmer. Tyvärr fungerar de som ersättning för godis också när man är sugen - och de går att äta frysta också....

2009-12-28 @ 21:52:32
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Thalina, Boken är riktigt trevlig, jag blev jätteglad när jag fick tag på ett par ex. GOTT NYTT ÅR till dig också. Kram.

2009-12-28 @ 21:53:33
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Sofia Sundström

Hej!

Jättekul att du gillar min bok! Jag tänkte bara säga att vi har löst problemet med att boken är svåråtkomlig, den finns nu att köpa genom vår hemsida. Hemsidan är fortfarande under uppbyggnad, men här är den:

www.stenasen.com



Och lycka till med bakningen! :)

2010-02-19 @ 10:35:57
Postat av: Suss

Sofia, Oj, vilken överraskning att du hittat in här. Hoppas du det var okej att jag skrev om din underbara bok? Jag ska genast kolla hemsidan, för det är en utmärkt present till bakglada vänner.

2010-02-19 @ 17:04:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Sofia Sundström

Jo det var min sambo som slumpartat sökte på titelnamnet när din blogg kom upp!Väldigt trevlig bloog, för övrigt. Ja men självklart, det är bara roligt att någon har fått användning för den! :)

2010-02-21 @ 14:44:03
Postat av: Suss

Sofia, Vi var flera på jobbet som köpte boken, jag hoppas den kommer ut i handeln, för den är ju både en receptbok och ett tidsdokument. Lycka till och fortsätt gärna med något liknande!

2010-02-21 @ 17:20:08
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0