Saffransslöseri

Det är vad jag har ägnat mig åt, i alla fall lite grann. Jag slösade mer eller mindre bort hälften av de 30 saffransbullar jag bakade häromkvällen.

Jag blev osäker på varför degen var så otroligt lös, den var verkligen inte hanterbar. Ringde raskt nästansystern som gett mig receptet. Då var hon borta för flera timmar framåt, sa hennes sambo.

Han undrade vad jag ville. Jo, jag förklarade det där med degen, att den verkade så lös när jag nu haft i allt som skulle i. Den skulle inte gå att rulla några bullar av. Samtidigt sa jag: "Men, det vet väl inte du något om?"
Hans specialitet är nämligen wienerbröd och det är inte som bagare, utan som konsument.

Han tillstod att han inte visste och då nästan jag skrek: "Men säg JA, är du snäll."
Sen frågade jag igen om degen skulle vara så lös och han sa snällt JA! Jag tackade och sa hej då, klickade i degen i formarna och följde receptet.

Det blev väldigt bra och fina såg de ut att bli också, för jag hackade mandel och blandade med pärlsockret och de stod där i sina blänkande metallformar och jäste upp.

30 bullar, tänkte jag. De kommer att räcka till flera julfika med släkt, vänner och bekanta, för jag brukar ha en massa kakor också.

Sen kommer ett ABER!

De gräddades väldigt fort.

Resultatet! ! ! !



15 stycken som är normala och 15 som är s.k. brungräddade. SUCK!

Jag älskar brända bullar, men är nog ganska ensam om det. Kära dottern skalade av både kanten och ovansidan när hon kom förbi och fick fika och vad blev kvar då?

En liten gul bullbit med fyllning. Som en dockskåpsbulle i storlek. Det blev dock inget svinn, för hennes glupska, moder rafsade raskt till sig det brända och tuggade i sig. Gott var det tyckte jag, men inte hon.

Jag lär väl baka en omgång till, trots priset på saffran, det är ändå jul.

Den gången ska jag passa ugnen lite bättre.

Kommentarer
Postat av: margit

Hej Suss! Rack för din uppmuntarnde kommentar av rummen! Vi är MYCKET NÖJDA! Blev så fint! Och jag går nu upp när jag ska ringa. Tänder värmeljusen på väggen och på bordet..och så njuter jag när jag pratar i telfonen. och Tessie, en av våra katter tycker även hon om soffan.

Ja dina saffransbullar...VAR INTE LESSEN..."även solen har fläckar"...har Misslyckats..ja ibland blir det ännu godare som man BARA kan MOFFA isig!!

Önskar dig en fin lördagkväll och en fin 2:a Adventssöndag!

Kram!/Margit

2009-12-05 @ 18:34:12
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Suss

Margit, Jag är inte så värst ledsen, blir bara lite trött på mig själv som inte passar ugnen bättre. Det är inte precis första gången jag bakar. Men, men, jag ska snart dit igen. Då är det kakdags!

Andra advent är det ju, ha det så bra själv!

2009-12-05 @ 18:46:38
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Hoppas konserten blev till belåtenhet i allafall! Nu när du misslyckades med baket menar jag...Lycka till nästa gång!

Själv slipper jag baka...dotter med pojkvän bakade åt mig!

Kramen!

Ragnvi

2009-12-06 @ 07:38:50
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Varje gång jag läser om Ditt bakande så blir jag inspirerad och bestämmer mig för att baka något enkelt åtminstone. Och idag tror jag att det blir mjuka kakor i alla fall, eller muffins.



Synd på de brungräddade men de ser rätt goda ut ändå.

2009-12-06 @ 08:32:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Konserten var underbar, i alla fall första hälften, skriver om det senare.

Jag äter gärna brända bullar, men det är inte roligt att bjuda på såna. Det blir att baka en omgång till lite längre fram. Då ska jag sitta på en stol framför ugnen och kolla. Kram

2009-12-06 @ 14:14:23
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Hoppas din bakdag avlöpte utan missöden. Nu har jag inte så många brända kvar, som det blev har jag fått fika med bulle i flera dagar nu. Mumsigt!

2009-12-06 @ 14:15:08
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: ida

Nej va tråkigt!



Muggen kommer från Bruka. Har köpt den på CE på Engelbrektsgatan



Hoppas du får en bra vecka!

2009-12-07 @ 00:46:05
URL: http://idaerikson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ååh.. såna där burkar man staplar har jag också.. men bara två!! Hitta dom i en kartong som min brorsas tjej hade fått av en släkting o skulle kasta!! Hur fina som helst ju!



Vart är dom ifrån, från början?

2009-12-07 @ 22:26:37
URL: http://candykills.blogg.se/
Postat av: Suss

Charlotta, Det är kakburkar från min barndom, de vi hade fanns dock inte kvar. De här har jag fyndat på loppis för - håll i dig.......... 50 kronor.

Jag älskar dem!

2009-12-07 @ 22:35:37
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0