Inte bara klockor

Kära särbon har en annan passion också.

Han har ingen autistisk gen som gör att han bara har ett specialintresse, inte alls. Han är väldigt mångsidig, men det här med klockor är något som blommat upp senaste året. Det är dock genetiskt, svärfar var en baddare till klockfixare när han var som mest i farten och nog är det gott om klockor i det hemmet också.

Nääää, den andra passionen som då inte heller är jag.......... (eller förresten jag är så klart den allra första passionen, jo så är det ju faktiskt, tänkte inte på det!) Börjar om!

Den tredje passionen är gamla tidningar. Då pratar jag inte om Nerikes Allehanda eller Kalle Anka, inte alls. Det ska vara tekniktidningar. Här är ett urval av dem han fick i julklapp av mig.



De får inte vara för nya, det ska vara 40 - och 50-tal. Han är lika försiktig med dem, som om det vore ett nyfött spädbarn. Det är lite av en andakt när han ska öppna en ny och man får absolut inte vika dem eller behandla dem ovarsamt på något vis. 

Jag har sökt på Tradera under hösten och varit med här och där och bjudit och lagom till jul fått ihop en rätt stor bunt. Billigt är det inte, med tanke på att man måste stå för portot själv och tidningar väger en del. Det spelar dock inte så stor roll när det är något man så gärna vill ha. Loppisar är också ett bra ställe att leta på.

Jag måste säga att jag förstår det inte, men jag har ju egna knäppa ideér om sånt som tilltalar mig och man måste väl inte förstå allt?

Så här kan det låta när vi lagt oss på kvällen, jag ligger redan och läser min bok, då kommer det:

-  Nu ska jag ta en ny, det är inte klokt vilket fint skick de är i!
-  Mmmm (ganska ointresserad av murkenhetsgraden i tidningen)
-  Titta här, titta, det ser inte ut som någon läst den.
-  Mmmm, säger jag, medan ögonen rör sig mot hans sida i ca 1 sek.
-  Det är något visst med gamla tidningar.
-  Jaaaa! Snälla, jag läser min bok.
-  Tänk, de är över 50 år gamla och är så fina!
JA! (jag höjer rösten)

Då blir det tyst ett litet tag, sen är det dags igen, han vill dela mer av sitt liv med mig.

-  De t o m luktar gott, känn!
-  Nej, jag läser och jag vill inte lukta på gamla tidningar, tyst nu!
-  Men, känn, det luktar lite torrt och ......
-  SNÄLLA DU, VAR TYST OCH NJUT AV DEM DÅ! Jag försöker läsa.

Det går någon eller några minuter, så börjar han igen. Då har han kommit till läsarnas sida för tips och uppfinningar och måste delge mig senaste nytt från 1956. Hör här:

-  Magnetisk hovtång, här är en som har en ide´om en spikmagnet som är så stark att den kan suga till sig spikarna och hör här då: Elraka er i bilen! Auto-Shave. Patentsökt uppfinning gör elhyveln dubbelt användbar. Begär upplysning.
-  Jaaaaa, nu kan du väl läsa tyst, så jag också kan läsa. Förresten, ge mig en så ska jag se om jag kan lösa korsordet i den.

Men se det går inte, då har jag gått för långt! Det är att jämföra med hädelse och efter såna förslag, på gränsen till övergrepp kan det faktiskt bli så tyst att jag kan återgå till min bok och nattfriden lägrar sig över sovrummet. 

Kommentarer
Postat av: Inga M

Asch, jag tror att Ni har lite av en nostalgisk ådra gemensamt! Fast kanske inte alla tider på dygnet!



Jag kan också bli fascinerad av gamla saker så där och njuta av lukten av gamla grejer, men inte när som helst och hur som helst.



Hur mår barnet på andra sidan jordklotet f.ö.? Hör Du nåt? Och hur går det med hundvalpen och dotter? Vi måste få rapport snart.

2009-01-05 @ 22:23:57
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Nostalgi är härligt, men inte när man är mitt upp i en spännande bok och precis som du sa, inte alla tider på dygnet.



Barnen down under har det oförskämt bra, mitt i sommarvärmen med goda vänner med segelbåt, trädgårdar och grillfester på kvällar och helger osv.



Andra barnet med hunden har varit på hundträff idag på Pirön, kolla hennes blogg så får du veta lite mera!

2009-01-06 @ 16:46:07
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0