Irland dag 2 - Del 2

Fortsättning fredag 19/6

Det slår mig att det är midsommarafton, det går helt obemärkt förbi där vi befinner oss och det är ganska skönt!

Upp på bussen igen och vidare till Guinness.




Det var mycket intressant och vi var där minst ett par timmar. Man fick först en introduktion av en gosse som fick allt folk samlat runt sig utan att anstränga sig ett enda dugg.



Alla skockades under skylten och väntade tyst på att han skulle börja prata.
Vi fick en veta hur allt startat och han talade om att Arthur Guinness 1759 hade skrivit ett avtal om att få hyra marken och tillträde till stadens vatten, på ett 9000-årskontrakt.



Vi fick en karta över hela byggnaden, den var 6 våningar hög och via den fick man all information om hur vi skulle gå för att få reda på processen att brygga det kolsvarta ölet och även historiken.

Det behövs egentligen bara 4 ingredienser, men utan Arthur hade det aldrig blivit något, följaktligen är han ingrediens nummer 5.

                                                       1. KORN

                                                     2. HUMLE

     Tredje ingrediensen var så viktig att den hölls inlåst i kassaskåp

                                                     3. JÄST

                                                4. VATTEN

                                             5.  OCH SÅ ARTHUR


         Jag läser in mig på hur vi ska gå för att inte missa något.




De gamla bryggkaren var väldigt stora.



Mycket av inredningen från det gamla bryggeriet fanns kvar och som  utställningen var uppbygd runt. Det visades även filmer med hur det är idag och parallellt en bild hur det var förr. Vi tyckte det var jätteintressant.



                              Schema över hela processen



På ett lite högre plan, upp i huset alltså, fick alla som ville ett gratis smakprov. Jag funderade länge över varför man fick det, men sen listade jag ut det. Eftersom det ingick en gratis pint Guinness på inträdesbiljetten för 10 Euro, så fick man först den där lilla skvätten, tyckte man inte om det så löste man förstås inte in sin pint och på det viset blev det inte så stort svinn. Visst är det är ganska trolig teori?



Dit var det rusning och de flesta såg väldigt glada och nöjda ut när de fick sitt gratisglas.



Jag och särbon har också gjort Guinnesspremiär sittande med ett gäng glada skottar i 25-årsåldern. De pratade, sjöng och skrattade och den som satt bredvid mig visade att jag hade en 3-klöver gjord i skummet på toppen i glaset.


                                    Visst syns treklövern?


De drack mer än en var, men då var de tvungna att gå en trappa ner och köpa i baren - och de hade minsann ingen klöver på toppen!



Guinness är helt okej måste jag erkänna. Jag sög i mig den utan problem. Smakramarna som spökar nu igen.

De gamla järnvägsspåren som gick från bryggeriet ända ner till hamnen fanns det  kvar lite grann av utanför.



På bussen igen och vi bestämde oss för att skippa rundvandringen på Jamesons Whiskey, det är ändå inte ett dugg gott.

Istället har vi åkt hela rundan till ändhållplatsen och nu sitter vi på en liten pub på en bakgata någonstans. På väg hit har särbon pratat mat, läst matsedlar när vi passerat någon restaurang och jag tänker på Snickers när detta händer.

Här är det läge för en förklarande parentes känner jag.

(Jag lider av ett Snickertrauma sen första gången i Prag då jag varit utan mat en hel dag och gått minst en mil. När jag lägger fram förslaget att vi kanske skulle äta något säger mannen i mitt liv: "Vi kanske skulle dela på en Snickers?". Det glömmer jag ALDRIG!!  Han var helt seriös dessutom.)

Vi dricker varsin pint Budweiser för att jämföra med Guinessen. Det är jag och 17 karlar + pubinnehavaren som också är man. Kvinnorna är i klar minoritet på den här puben, så var det inte på Guinness! Det finns ingen mat på denna pub.

Särbon är på changing room, som toaletten kallas just här och jag sitter och stirrar på armbågen på mannen vid bordet bredvid. Den armbågen skulle må bra av lite hemp som min kära dotter skulle uttrycka det. Det ser mera ut som en torr, skorvig häl, än en armbåge.

Ut på stan igen och efter att ha passerat 4 - 5 restauranger och jag varit tvungen att "Snickerssura" kom vi till något som hette Mona-Lisa, jag sa helt sonika: "Nu går vi in här och äter och blir på bra humör igen och sen håller vi inte på så här längre." Det var ett bra drag, vi var urhungriga båda två.

Särbon har ätit "steakpie" med goda, tjocka, hemgjorda (nåja, hem och hem) potatisstavar. Jag åt en vegetarisk pastarätt med tomatsås, paprika och parmesanost. Före det en "starter" som var pizzadegbullar med vitlökssmör och syltad lök. Det var hur gott som helst. Vi avslutade med en latte och en varm choklad med marshmallows. Summa 31.25 Euro. Vi är inte helt vana vid varken pengar eller priser än. Den här måltiden sades vara en lågbudgetvariant, klart prisvärd.

Vi gick och vi gick och vi gick, antagligen för att vi har fria bussresor i 3 dygn. Vänder man på det var det riktigt skönt att röra på sig och skaka ner maten lite.

Vi passerade både James Joyce och en staty av en annan man som omgavs av väldigt fina änglar.






Kors och tvärs gick vi och rätt som det var kände vi igen oss. Vi var vid Trinity College.
Idag var det en port som var öppen och vi följde så klart med strömmen. Där innanför var inte inne, utan ute, på andra sidan porten.
Flera hus låg runt en stor innegård, husen var i olika skick, vackra, men en del var väldigt svarta av avgaser och sot.



Sen vi fortsatt en bit hamnade vi vid sidan av en stor grönyta och där pågick en av de här obegripliga bollsporterna med slagträ, som man förmodligen måste födas in i för att förstå. Vi satt ganska länge, räknade och tittade på spelarnas olika beteenden, men så fort vi tyckte oss se lite logik och ett spelmönster, så bröts det. Inget för oss alltså.




Vi fortsatte gå, har man gåskor så har man och till slut var vi hemma.

Kamerabatteriet tog slut strax innan vi kom hem och det var väldigt skönt att få ställa ifrån sig väskan, den hade blivit tung under dagen.

Jag har redan köpte min Irlandssouvernir, det fick bli en svart mugg från Guinness - ett ganska självklart val.
Så har jag köpt fudge och toffé med Guinnessmak också. Om jag inte äter upp det själv kanske det kan bli en bra present till någon.

På kvällen gick vi ut på en ganska lång kvällspromenad nere vid Liffey och det var den midsommaraftonen det!

Istället för midsommarstång "glodde" jag lite extra på framsidan till ett hus vi gick förbi, så att jag i alla fall har sett något pyntat denna afton.



Kommentarer
Postat av: Inga M

Roligt att läsa om ölets historia. Jag är ju ingen ölare, mer vinare, men jag vet ju att Du gärna dricker öl. Jameson tycker jag är kanongott men endast i Irish coffea och det kan jag ju inte dricka numera tyvärr. Har ett minne av att det inte alls smakar som vi tror när man dricker det på Irland.



Maten lät väldigt dyr tycker jag om priset var för en person.

2009-07-07 @ 08:01:25
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Roligt att få följa med på din resa och det ser fantastiskt ut.Tack och kram Thalina

2009-07-07 @ 09:45:45
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: marma

Ja, katedralområdet är verkligen vackert och man ska ha gott om tid i katedralen. Guinness provade jag också men var inte överförtjust, däremot så var vi till Jameson's och det passar mig bättre.

Kramar/marma

2009-07-07 @ 12:23:35
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Är det grädden som gör att du inte kan ta en Irish Coffee? Finns det inte laktosfri vispbar? Det måste jag undersöka tills du kommer nästa gång.

Matpriset var för två, men jag tyckte det var dyrt, för det var s.k. "dagens rätter". Fast, vi åt ännu dyrare längre fram.

2009-07-07 @ 14:33:00
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Suss

Thalina, Du är så välkommen, det är bara att hänga med, det kommer mera!

2009-07-07 @ 14:33:42
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Suss

Marma, Håller med dig om katedralen. Det var hur mycket som helst att se där. Däremot håller jag inte med om whiskey, i Irish coffee är det helt okej, men annars avstår jag gärna.

Vi har även testat en Guinness här hemma, men den hällde jag ut. Ingen av oss gillade den. Bör drickas på plats med andra ord!

2009-07-07 @ 14:35:40
URL: http://leontina.blogg. se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0