Irland, fortfarande dag 1 i Dublin

Fortsättning 18 juni, efter maten.

Baren inne på puben var lite lagom murrig och kändes mysig.



                            Är man järnvägarunge så är man.
Så här fin är järnvägsbron som går rakt över gatan där Kennedys låg.



Sakta vi gått genom stan, när vi väl hämtat oss efter maten och orkade resa på oss.

När vi kom ut, kom en hel kortege med motorcyklar. Då kändes det riktigt skönt att vår stod hemma och att vi var ute och promerade, istället för att sitta påpälsade och åka vänstertrafik.



Vi flanerade som det så vackert heter, det berodde enbart på att den korta natten började göra sig hörd. Vi var rejält trötta båda två, men nu var det ändå en första koll på Dublin som gällde.

En titt inne på gården till Trinity College och en fin port som också hörde dit.




Så småningom kom vi fram till det stället där floden Liffey tvingats in i ett 4-kantlopp och där man pyntat ut ordentligt framför ett nybygge som skulle bli något alldeles extra vad det såg ut som.
Där var stenbänkar av kantiga block som fogats ihop med metallband och överallt några höga, röda, runda "stolpar" i olika lutning.





Vi som gick med lite fördröjd effekt just den här dagen, blev omgångna av ett par herrar. Den enes klädsel fick mig att slita upp kameran och testa zoomen. Den var mycket bra kunde jag konstatera!



Solen gassade och var jätteskarp och där var så lämpligt en restaurang -Ely Hq, med uteservering och ett ledigt bord mitt i solen. Vi satte oss och tog varsin pint. Fem minuter senare flyttade vi inomhus. Redan första dagen har vi lärt oss att vädret skiftar snabbt i det här landet.



                  Vad kaxig jag ser ut, som om jag ägde hela stället!

Mitt emot de röda stolparna ser det ut så här. Gamla kvarter verkar det som.



Efter den här ölen längtar jag till min drottningslaf. Nu är jag TRÖTT!

Vi går hemåt, längs floden och där ligger en riktigt stor skuta.
Libertad, en fregatt var det visst, inte vet jag och den kom från Argentina.



Huset mitt emot på andra sidan floden var också lite speciellt, det var mycket nya intryck den här första dagen.



Hemma på hotellet händer detta.
Särbon: "Jag ska bara vila en liten stund", klockan är runt 19.30. Han somnar tvärt.
Jag löser sudoku på min egen lilla ö - drottningslafen. Utanför stojar några barn som leker på postområdet, annars är det tyst och lugnt.



Då fryser kärestan, så jag går upp och brer på honom det filtliknande överkastet och på 5 sekunder sover han igen.
Vid 21-tiden reser jag på mig och gör mig nattfärdig - han är INTE kontaktbar.

Sen ligger jag och läser alla tidningar vi dragit inop under dagen, Nerikes Allehanda, DN och Expressen.
Cirka 22.00 säger jag hans namn ett par gånger - inget svar, men jag ser att han andas, för jag kollade faktiskt det och sen tänkte jag attt det är lika bra han får sova.

Ingen dör av att sova påklädd och inte ramlar tänderna ut heller om man avstår från att borsta dem en enda gång.

Någon gång under natten vaknade jag till och hörde att han klädde av sig och kröp ner i sängen. 

HAN SOV 12 TIMMAR ! ! ! !Själv var jag pigg efter 8. Vad trötta vi måste ha varit.


Kommentarer
Postat av: Herta

Men det är väl ok. Ni hade väl semester dvs vila?

2009-07-05 @ 23:35:12
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: marma

Oh, vad jag längtat efter detta resereportage. Hoppas du har mycket mer att berätta. Och vad jag längtar tillbaka till Dublin när jag läser. På universitetet har vi varit och lunchat - jättemysigt!

Kramar/marma

2009-07-06 @ 13:35:56
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta,Självklart var det okej, semestern hade ju just börjat!

2009-07-06 @ 17:17:18
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Suss

Marma, Hoppas du hänger med runt hela Irland, fast vi hoppade över vissa delar, trots att jag hade planerat för dem. Det blev inget i nordväst och inget längs ostkusten. Du är välkommen!

2009-07-06 @ 17:19:11
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Inga M

Den där mannen med byxorna såg för festlig ut! Undrar om det är något slags folkdräkt eller om han bara brukar se ut så där? För det var väl ingen vanlig utstyrsel i det här landet?

2009-07-07 @ 08:08:24
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag har ingen aning, kompisen bredvid har ju definitivt inte anammat samma mode. Jag var däremot glad över min fantastiska kamera som gav mig möjlighet att fotografera honom, för jag såg ingen mer så utstuderat klädd.

2009-07-07 @ 14:39:45
URL: http://leontina.blogg. se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0