Stress varvat med avstressande deltaljer

Idag läste jag igenom det sista av vår omtalade kvalitetsredovisning. Det ser så himla fint ut, när vi fått ner alla orden på papper och lyckats formulera det som de vill ha det, de som vi inbillar oss läser den.

Det är fredagkväll och jag ser fram emot en skolfri helg. Ekonomin efter vår skolresa, som låg på min lott är kollad och den stämde förvånasvärt bra, jag har släppt tanken på resten av det som återstår, några omdömen jag måste skriva och lite annat tjafs som ska gås igenom.

Nu ägnar jag mig åt lite njutningar istället = avstressande, t ex den här underbara pionen som doftar himmelskt!  Nej, den är inte från min lilla odling, mina är bara i knopp än, men de finns att köpa!



Nu tänker jag gå ner och ägna en stund åt uterummet så att vi kan sitta ute, trots att det så kallt att man måste sitta inne.

Det utrymmet används som förråd den kallare halvan av året och det tar som regel några timmar innan man återfår det i skick för vår- och höstbehoven. Lite omgrupperingar med andra ord, sen har vi ett rum till, till vårt förfogande och det om något är avstressande!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag glömmer aldrig hur Ni valde att skriva i Er utvärdering en gång. Det har varit ett skratt som har följt mig genom det här jobbet många gånger. Visst är det skönt att ha bloggen att vädra åsikterna om det här. Till slut kanske insikterna om vår arbetssituation når någon makthavare som till slut inser att detta är vansinnigt slöseri med tid och befriar oss från oket. Det är bättre att vi får göra utvärderingar som vi har nytta av i jobbet mer direkt. Nu tvingas vi använda 90 % av den gemnsamma utvärderingstiden till något som bara tar 10 % av arbetstiden att genomföra, dvs det vi gör som är samma för alla. Inte så mycket i mitt jobb i alla fall. Det ser ju väldigt olika ut från klass till klass och det ska det göra, beroende på vem jag är som lärare och hur klassen är. Undervisning är en ständigt pågående dialog som till väsentliga delar inte går att planera (jo till en del men inte helt). Jag har just gjort utvecklingssamtalen och de är bra utvärdering men inte den biten som handlar om att en 8-åring ska lägga en indviduell plan för vad han / hon ska lära sig under ett år / ett halvt år framåt. Herregud, det vet knappt jag som är vuxen!

2009-06-07 @ 11:55:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, vi var på gång i år igen med lite sexistiska kommentarer, bl a att herrarna önskade lite fastare tuttar i arbetslaget, men hur det nu blev avstod vi. Vi har en ny rektor och hon kanske är intresserad, vad vet man?

Jag undrar när det blev så här med alla papper åt alla olika håll? Det har bara smugit sig på och blivit mer och mer. Snart sommar!

2009-06-07 @ 17:10:00
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0