Apropå min skärpning, gällande högen på mitt sängbord

I morse satt jag som vanligt och lyssnade på talbok när jag körde till jobbet. Jag har nära, det tar bara runt 10 minuter, men det är skönt ändå att sitta och lyssna när någon läser för en.

Just nu är det Povel Ramel som håller mig sällskap i bilen och han läser ur sin  "Följ mig boråt vägen", som förstås handlar om hans brokiga liv.

Jag gillar Povel, han är en sann ordekvilibrist och såna människor har jag väldigt lätt att lyssna på.

Min far var en mästare på ord och ordkonstruktioner och nåde mig om jag råkade säga något som inte föll honom i smaken, t ex  "jätteliten". Man kunde inte vara både jätte och liten, det gick inte ihop för honom. Pytteliten och jättestor och så var det inget mer med det. Han var ingen sträng far, tvärtom, men han ville inte att hans barn skulle tala på fel sätt.

Mitt i lyssnandet hör jag hur Povel pratar om något papper som han hade fått. Jag koncentrerade mig nog på rondellen, för jag hörde inte vad det var för papper. Det som var det roliga var, att det hamnade i någon av hans ödeshögar.

Visst är det ett underbart ord, dels för det som nyss låg på mitt sängbord, dels för det som ni har på olika ställen i era hem, alla ni som kommenterat mitt inlägg.

 Tänk er att ni inte vet var det viktiga pappret är som ni absolut måste ha till imorgon och så hittar man det i sin ödeshög. Jag kommer aldrig mer att ha skräphögar, pappersamlingar etc, jag kommer bara att ha ödeshögar.

Bor man sen i Ödeshög är det hela fulländat!


Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag ler lite när jag läser om Din far och hans goda språkbehandling. Han hade ett klassiskt och vackert språk, både muntligt och skriftligt.



Min mor rättade mig också om jag sa något som var grammatiskt fel eller feluttryckt. Det fick nog inte förekomma alls i min uppväxt. Det var säkert onödigt strängt. Samtidigt så tror jag att det tillsammans med mycket läsande gav en chans att erövra språket.



Får se hur lång tid av slarvskrivande på bloggen som krävs för att glömma bort hur det egentligen ska vara. :-))

2009-03-12 @ 06:47:05
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: marma

Tack, tack för det nya ordet!!!! ÖDESHÖGAR! Jag älskar nya ord.Jag känner mig helt lyrisk, tack!

Kram/marma

2009-03-12 @ 15:55:57
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Härligt med en till pellisfantast.

Jo, det är ju det där med vattning när man ska åka bort. Får kanske se till att inte samlingen växer allt för mycket så att svärmor inte får fnatt när hon ställer upp som blomvakt.

Jag brukar inte ha så tur med att fröså pellisar.

Lyckas mycket bättre med sticklingar.

Men har gett mig den på att lyckas med några plantor i år i alla fall.

Är det ok om jag länkar till din sida?

Säg till om du inte vill för då tar jag bort länken.

2009-03-12 @ 17:28:36
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, det är ingen risk att du slarvar bort ditt språk, det sitter som berget i lm (=långtidsminnet).

Jag tror vi ska vara tacksamma som fostrats att "tala rätt". Skönt att vara helt befriad från: "Å han ba, å vi ba "osv.

2009-03-12 @ 19:04:30
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Härligt med en likasinnad. Jag har även en förmåga att göra lite nya ord då och då.



Skrev i något tidigare inlägg att något inte passade in i mina smakramar. En av mina arbetskamrater bara jublade morgonen efter och det svänger vi oss med i matsalen då och då numera.

2009-03-12 @ 19:06:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki E, Det är helt okej att du länkar till min sida. Det kan vara bra att ha pellisfanatikerna samlade, eller hur? I helgen ska jag planter om har jag tänkt, sen får vi se hur det blir med mina planer på att trappa ner........:-)

2009-03-12 @ 19:08:13
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0