Är huvu´t dumt, får kroppen lida

Det är en mycket passande rubrik för att beskriva mig idag.

Först åkte jag och jobbade, inte för att jag mirakulöst tillfrisknat sen igår, utan för att jag kände att jag var tvungen att vara där och gå igenom de där pappren vi pratat om att vi skulle göra just idag. Skönt att ha det gjort, men för att låna lite "tonårssvenska": Det sög!

När jag då ändå var på gång att plåga kroppen tyckte jag det var lika bra att köpa lite mat för helgen och tog omvägen om Marieberg för att handla på Coop.

Väl framme insåg jag att febern skördat den delen av min hjärna som härbärgerar km. Plånboken låg hemma! För den som inte vet det, så betyder km korttidsminnet. Det var bara att åka hem utan mat och inta horisontalläget i soffan där ett långt inspelat konståkningsprogram väntade.

Inte nog med att jag jobbade, jag hade i ett svagt ögonblick lovat kära dottern att vi skulle åka till Nora på eftermiddagen och gå på Hemjord. Som tur är har hon körkort, så jag tyckte att jag kunde följa med som passiv medåkare, preparerad med en Alvedon för att hålla febern i schack.

Hon och Vicke kom och hämtade mig, se vad söt han är när han sitter på sitt fårskinn som mormor har köpt.



Inte hade vi tänkt att det skulle bli vargavinter idag på eftermiddagen, då hade vi nog stannat hemma.

I alla fall kom vi till Nora, tur man har fina, dubbade Pirelli på gambil'n, de spårade fint i nysnön utan minsta tvekan över väglaget. Nå, det berodde nog till viss del på den riktigt drivna chauffören också. Hon imponerar det lilla livet.

Vi kom till Hemjord och det känns lite grann som att komma hem. Man gosar med Foppa (butikskatten), fast idag var det kattsovarväder, så han höjde bara lite på ena ögonlocket när jag insisterade på att han skulle notera att den kattgalna människan var där igen. Sen lite trivsamt småprat med Ann-Britt och Björn om keramik, kaffe, utställningen på slottet, vådan av att lägga golv med vackra oregelbundet formade stenar på nät, tvålar och dess innehåll och en hel del annat.

Sen kollade jag in den svarta avdelningen med tanke på min själsbroder J i Arlöv.

Kolla nu om du har sett den här terrinen förut?????? Har du det kanske?



                Lilla draken syns kanske bättre när locket är öppnat?



    För att inte tala om hur fin han är när man ser hela svansen också!



                   Hur blev det med "VILL HA" nu då käre bror?

En liten lov runt butiken som resulterade i inköp av en tvål och ett brasilianskt kaffe för min del, gjorde att jag även stötte på den här svarta dukningen i ett hörn. Mycket fint på det bordet måste jag säga. I synnerhet för dem som gillar svart.



Mitt nya kaffe heter: BRASILIEN YELLOW BOURBON och under står beskrivningen av det.

Sötman, så typisk för Bourbonplantan upplevs maximalt intensiv som espresso. Toner av karamell balanseras av en rund, fyllig kropp och nötiga chokladaromer.

Kroppen min är ganska trött nu och lider av all energi jag tömt den på idag, men snart ska den virvla runt och låta sig lyftas mot oanade höjder av Magnus i Let's dance, så jag överlever nog den här dagen också. Jag tror faktiskt att jag ska göra något jag aldrig gjort förr - rösta på någon i ett program i TV. Det blir förstås Magnus som får min röst i så fall!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Tokfia, du skulle stannat hemma under filten hela dagen.... Krya på dig nu under helgen så ses vi på tisdag.



Kram på dig

2009-03-27 @ 21:50:37
Postat av: Åsa

Hej igen! JAAAAA!!! Magnus vann.... Röstade du? Det gjorde inte jag....



Måste försöka komma till Hemjord nån gång jag oxå, verkar vara tvunget att ha tjock plånbok med sig. Full med pengar alltså, inte kvitton som nu...

2009-03-27 @ 22:44:58
Postat av: Suss

Åsa, så klart jag borde stannat under filten, men jag är inte tillräckligt gammal än för att inse det kloka i ett sånt beslut.

Åsa igen, JA, jag röstade faktiskt på Magnus. Jag skulle tro att det är en engångsföreteelse, men jag ville att han skulle vinna, om nu det är så viktigt i det stora världsalltet. Kul har det varit i alla fall!

2009-03-27 @ 22:57:01
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Den där drakterrinen var läcker! Fast jag vet aldrig vad man ska ha terriner till. Soppa blir ju typ kall direkt om man serverar den ur en sån. Och blommor i den verkar inte heller bra. Man kanske kan ha bröd i den?

2009-03-28 @ 06:21:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Ujujuj... du är inte rädd om din kropp.... Det heter att vi ska lyssna på kroppens signaler, men det är fler kvinnor än du som inte gör det... Jag tror jag har blivit mycket bättre med detta. Ligger nedbäddad när jag har feber.... Och sover bort det onda! Effektivt. Men visst kan jag kämpa in i det sista, lägger mig inte in första taget.... s

2009-03-28 @ 10:23:11
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag har faktiskt en soppterrin i keramik och jag har använt den flera gånger när jag "gjort mig till". Numera står den mest till prydnad, vi är inte så många längre och äter dessutom sällan soppa.



Draken är helt bedårande, man skulle kunna ha den som konstföremål, det finns bara den enda. Kolla in HHemjords hemsida. Jag har bloggat om dem tidigare.

2009-03-28 @ 12:34:04
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag vet, jag vet och jag brukar vara klokare. Den här febern kom dock väldigt olämpligt och jag tänkte att i helgen får jag vila. Nu ska jag dock iväg och sjunga med kören alldeles strax. Mår jag sämre när jag kommer dit har särbon lovat hämta mig och bädda ner mig. Jag hade ingen feber idag. Sen lovar jag att vara mer rädd om mig fortsättningsvis.....

2009-03-28 @ 12:35:54
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Soppterrinen var verkligen läcker!



Konstigt att Inga som är lärare inte vet vad man har en soppterrin til; att stoppa huvudet i ju! ;)

2009-03-28 @ 20:37:22
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Annbritt

Jag får tacka för allt fint beröm.Terrinen kan användas eller stå som prydnadL.Inte märkte jag att du var krasslig så därför skickar jag en krya på dig hälsning här och nu!

Ha det gött

från hon som gjort terrinen!

2009-03-28 @ 23:25:41
URL: http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Postat av: Suss

Anne, Så klart man ska ha terrinen på huvudet, det tänkte jag inte på, men så bor jag inte i Katthult heller. Den är otroligt fin och hela affären vimlar av finheter. Ligger mitt i Nora om du har vägarna förbi.

2009-03-29 @ 16:51:28
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ann-Britt, Tack, jag mår lite bättre idag. Jag var "drogad" när jag var i Nora. En alvedon räcker långt när man som jag inte tar dem alltför ofta.

Du, jag lyckades inte lämna nån kommentar till dig, man skulle ha något blogg-id och det har jag inte klurat ut än vad det är?! Återkommer! Vi ses.

2009-03-29 @ 16:53:27
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0