Broarna runt

Visst låter det romantiskt, med en promenad broarna runt. Jag känner spontant Rialtobron i Venedig, träbron i Umeå, Karlsbron i Prag osv osv.
 
Verkligheten är nånting helt annat. Det handlar om ett par broar över motorvägen i Örebro. Så var den illusionen lika spräckt som en kraschad ispöl.

När vi inte har någon inspiration alls brukar det bli en repa broarna runt.

Annars kan våra promenadstråk variera nästan i det oändliga. Vi går och går och går, svänger höger här och så rakt fram, sen höger igen, för att omedelbart efter ta till vänster.

Det är hus överallt, mest lite äldre och de är roliga att titta på. Trädgårdarna är oftast lite större än dagens tomter, förutsatt att det inte sålt av hälften eller mer, för att tjäna lite extra och det är lika förtätat som en kåkstad i Jakarta.
I det läget kan husen ha nummer 25 A, 25 B och 25 C och stå på samma tomt som i början var tänkt för ett ensamt hus.

Vi hamnade nästan broarna runt på senaste promenaden, det var igår eftermiddag och då var vädret milt och vackert. Inte alls som idag när det blåste iskallt som om Sibirien låg strax bortom Närkes Kil.

Särbon, som för tillfället är sambon några dagar, och jag tog en runda efter vi hade druckit gott kokkaffe. Det piggade tydligen upp honom så rejält att när jag svängde av mot bron, för att gå hem igen efter 40 minuter bland husen, så fortsatte han till nästa bro. Han behvöde mer motion tyckte han och jag kände mig nöjd.

Då stannade jag och tog en bild på en tynande solnedgång. Jag var glad att det var en sol där som höll på att gå ner. Den är på gång kändes det som, snart är den här och är varm och härlig.



Vintern håller på att släppa greppet, även om den tar till tjuvtrick som att blåsa från "Sibirien" kvällen efter en sån fin dag.

Våra små bevingade vänner har också lite smått och gott hängande kvar i träden. Den här talgbollen ser gigantisk ut, men det är bara en illusion. Det är en alldeles vanlig en.
Bäst de skyndar sig att äta, innan den smälter ned.
Det går fort nu ! ! ! !


Kommentarer
Postat av: Inga M

Det är vackert i Örebro ser jag! Roligt att Du och J får rå om varandra några dagar ibland och ta Era bropromenader. Vi får planera något för besök i barndomslandet till sommaren och ta skogspromenader istället. Var det inte Sandstorp vi hade kvar?

2009-03-06 @ 06:59:55
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, så klart vi ska ses här i Närke igen. Jag återkommer ofta i tankarna, till de dagarna i höstas när du var här och hur otroligt roligt det var.

VÄLKOMMEN TILLBAKA!

2009-03-06 @ 15:11:25
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0