Sakta vi strosar vidare, mot hemmet.

Vi var vid slottet när vi drog iväg på kalas. Hemma igen och dags att avsluta så jag kommer hem, även på bloggen.

När man står på bron - jag höll på att skriva Storbron......heter den så.......... i skrivande stund fick jag hål i huvudet och vet faktiskt inte. Nå, det får vara hur det vill med namnet på bron, när man står där ser man en massa fina hus.

Nerikes Allehandaborgen kallas det här. Förr gjordes tidningen där, numera ligger tryckeriet på väg ut mot Aspholmen i en vanlig, grå, tråkig byggnad. Ser ut som ett slott i Disneyland nästan.



Till höger på Storgatan ligger Centralpalatset, det byggdes 1912 -13 och är en pampig byggnad. När vi flyttade hit sa min då tonåriga dotter, att där skulle hon bo sen och ha utsikt över slottet när hon tittade ut på morgonen. Vi får väl se hur det blir i framtiden, än är hon inte där. Jag skulle också kunna tänka mig att flytta in där.



Låter man sen blicken fastna rakt fram på gatan ser man Svampen därborta på norr.



När vi kommit så här långt tog vi vänster, ner mot gamla teatern. Där står ett konstverk som jag sett från bussen 100-tals gånger, men aldrig tittat närmare på. 

                       Det heter: "Vem tror på sagor här" (från 1980)


                                 
                                                 N J A , jag vet inte riktigt.......!

"Jag vill till Kavalkad," klämmer jag ur mig och dit gick vi och fördrev en stund.

Kavalkad Antik & kuriosa. De säljer 50-, 60- och 70-talsprylar, möbler, husegeråd, etc etc en helt fantastisk affär med högklassiga varor, trots att en del har ett antal år på nacken. En favoritbutik på min lista!



På Kavalkad vet jag åtminstone vad det är jag tittar på. Just nu var det fullt med fina, gamla blomkrukor i fönstret, våren till ära. De jag ville ha hade lappar med "sålt"  på sig. Kanske lika bra, kontot har sinat och jag längtar till den 27:de.

Vidare mot hemmet, vi passerar en gammal fin fabriksbyggnad på Klostergatan, kanske en f.d. skofabrik med tanke på stadens förflutna i den branschen.



Så ut på Järnvägsgatan mot tunneln vid Centralstationen. Olaus Petrikyrkans torn sticker upp över hustaken. Den är inte så gammal som man kan tro och som den ser ut, byggdes i början av 1900-talet.



Nu har vi lämnat centrala stan och går in på väster.

Här har våren gjort sitt intåg. Vi njuter när vi konstaterar att det blommar både här och där och av vintern är det bara enstaka isfläckar och lite snö kvar.







Vi har kommit in i Hjärsta, solen lyser och vi kan öppna jackorna - SKÖNT ! !

"Kolla,"  väser plötsligt särbon och vem kommer där på jakt efter lite vårprimörer?




                Han hittade säkert något gott att knapra i sig.

Nästan hemma passerar vi ännu en f.d. skofabrik. Det är REX-huset som numera är ombyggt till bostäder av något slag. De har behållit hela exteriören och det passar bra in i bebyggelsen, trots att det mest är villor i Hjärsta.



Nu ska vi bara välja en av broarna så är vi hemma! En härlig, lång promenad med "Sakta vi gå genom stan", i tankarna.

P.S. I skrivande stund kan jag tillägga att det varit grått, kallt och vräkt ner stora, blöta flingor i minst 5 timmar idag. Det var typiskt marsvårväder både igår och idag med andra ord.       D.S.

Kommentarer
Postat av: Herta

Kul att se mer av Örebro. Som sagt jag skall dit på konferens den 25-26 maj tror jag.

2009-03-22 @ 19:44:17
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Så gick jag inte på din blogg för att se var du finns, men det gick inte.

Örebro är väldigt vackert i maj, vad är det för konferens förresten?

2009-03-22 @ 20:28:46
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Åsa

Nu kom jag ihåg att skriva vem jag är... haha.



Vilken vacker stad du bor i ;-)

2009-03-22 @ 21:50:47
Postat av: Suss

Åsa, det är bra att du har en identitet.

Du, det finns plats för många fler i den här fina stan......! Kram!

2009-03-22 @ 23:19:20
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Jonna

Jepp en dag bor jag där, med utsikt över slottet!

2009-03-23 @ 13:25:26
URL: http://jonkii.blogg.se/
Postat av: Suss

Jonna, då kommer jag och ska sitta på din balkong - med utsikt mot slottet - och dricka te!

2009-03-23 @ 15:41:34
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anki N

Vackra bilder. Huset ja de påminner om mitt ju...haha. Jösses att ha så stort då finge man lite att städa varjefall - men nu mera får man ju dra av hushållsnära tjänster så man kunne ju skaffa en hemhjälp kanske. För har man sånt hur har man nog råd med det..



Tjillevipp Anki N

2009-03-23 @ 20:42:01
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Inga M

Oj, va roligt att få gå med på promenad i Örebro! Det är kul att se alla de här gamla fina byggnaderna som stått kvar och som pryder sin plats runt slottet. Kan inte begripa att jag frivilligt åkte upp i Svampen förr när jag bodde i Ö-o! Nu är jag alldeles för höjdrädd, det blir värre med åren.



Haren var söt och han vågar leva mitt inne i bostadsområde. Det måste ju vara en fälthare.

2009-03-23 @ 22:51:51
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki N och Inga, Kul att ni gillar att promenera stan runt med oss.

Anki N

Städa är inte så roligt, men ibland måste man, ju större desto tråkigare.

Inga

Harar ser vi här mitt inne bland husen då och då, än så länge har de inte ätit ur mina rabatter! Fälthare? Jag ser bara att det inte är en förrymd kanin.

2009-03-23 @ 23:08:00
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0