Söndag fm på Öby kulle

En härlig, solig, livgivande söndag går mot sitt slut och jag måste berätta om vår lilla utflykt.



Öby kulle är ett naturområde ett par mil utanför Örebro. Vi brukar åka dit och titta på ormar, när de just vaknat och innan de drar iväg till andra marker. Det är huggormar och snokar, men dem återkommer jag till när det blir så dags.

Idag tänkte vi åka ut och titta lite på fågellivet, andas frisk luft och lukta på våren och då är Öby kulle ett perfekt mål.

Den ligger precis bredvid Kvismaren och Kvismare kanal, gott om våtmarker alltså. Ingen av oss är ornitolog, men vi gillar att vara ute i naturen och titta på olika saker.



Det var ett fasligt oväsen i luften hela tiden. Det var gäss som hade mellanlandat och som kommunicerade vilt och skräningt med varandra. Det var fullt på en del åkrar och även på isarna, som fortfarande ligger. Sen rätt som det var flög det iväg en drös och alltid flyger de i fylking, vilket aldrig upphör att fascinera mig.



Det kom förstås en och annan som flög alldeles för sig själv också.



                              Himlens färg är så vackert blå!

Vi hade kikaren med oss och det gjorde det hela väldigt mycket roligare, än när den ligger kvar hemma.
Här står jag och spanar för att se om det är grågäss eller Canadagäss. Det var bådadera.



När vi stått där på bron ett tag gick vi iväg för att få en promenad också, samtidigt som vi hoppades få se fler fåglar.

Det här är enda stället i Sverige som jag sett en varningsskylt för ormar.



Vi gick längs kanalen på en liten grusväg som var alldeles mjuk. Vid sidan om hade bävern varit framme.




Vi såg dock inte skymten av någon bäver, men när vi gått ett bra tag kom vi fram till det område som de håller på och anlägger för kommande säsonger. Där bodde den här herren!



Vi vände där, man vill ju inte störa herr Josefsson. Vem vet, han kan ju vara släkt med Jan Josefsson och honom vill jag inte bli hudflängd av i TV för att jag stört någon av hans anhöriga. Han kan ju gå över lik för att få till ett bra program.

Jag fick se ett litet spår på vägen och undrar vem som gått där? Visst ser det ut som någon med simhud mellan tårna?



Vi letade oss till en solig plats med bänkar och bord, för självklart hade vi packat fikakorgen!



Alldeles bredvid vårt bord finns den här härliga vägvisaren, som påminner mig om de man kan se i en del storstäder i Europa.



När vi hade fikat satt särbon kvar och gottade sig i solen..............



..... medan jag skulle upp på kullen för att se hur kallt det såg ut där ormarna ligger i sin vinterdvala.



Än är det helt lugnt, hoppas vi lyckas pricka in när de vaknar i år. Förra året missade vi, då var det över på ett par dagar, men vi har sett det tidigare år. Lyckas vi återkommer jag med en rapport.

Tills dess får jag nöja mig med att visa och titta på skylten.



                             EN MYCKET HÄRLIG SÖNDAG!

Kommentarer
Postat av: Anki N

Vad mycket fin natur o vackra bilder. Ormar - njä de är inget jag letar om. Himla vackert där Ni bor. Min syster yter har en inne..läskigt, han finns i något inlägg på min blogg. Kramgo o charmig...urk.



Tjillevipp Anki N

2009-03-15 @ 19:29:42
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Suss

Anki N, Du hade enormt vackra bilder själv på din söndagsblogg.

Med ormar är det väl så att det är antingen eller? Jag tror inte man kan tycka om ormar lite grann. Jag gillar dem, fascinerande, men skulle aldrig drömma om att ha en hemma.

2009-03-15 @ 22:16:56
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Tanten

Det verkar ha varit en alldeles väl spenderad söndag. Härligt såg det ut!

2009-03-16 @ 17:43:03
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: anne

Du kan informera mig om när du har din ormrapport så att jag INTE drullar in mitt i den! :)



Jag har min ormfobi under kontroll, har bearbetat den hårt (själv) under många års tid och bryter inte längre ut i kallsvett vid åsynen av något som slingar sig i naturen, men det behövs inte mycket för att jag ska känna totalt obehag och nästan panik.



Har du alltid varit intresserad eller är du bara allmänt naturintresserad?

2009-03-16 @ 20:27:27
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Tanten, jag kan bara bekräfta att det var en helt fantastisk söndag. Det blir fler utflykter till kullen, för det är så underbart där ute.

2009-03-16 @ 22:37:25
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, LOVAR LOVAR LOVAR även här i min kommentar till dig att du ska bli ordentligt förvarnad om det är så att vi åker och tittar på "ormsläppet". Jag vet vad du talar om när det gäller fobier. Är själv botad från en mycket svår spindelfobi som sånär gjorde mig galen.

Jag är bara allmänt naturintresserad, absolut ingen ormfreak! Katter är mina djur!

2009-03-16 @ 22:39:39
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Usch vilket hemskt ställe! Dit skulle jag nog inte åka frivilligt, inte ens nu när de små slingringarna förväntas sova. Här är det stövlar på i skogen.

2009-03-18 @ 04:09:02
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0