Promenad över stan

Under vårt strosande i helgen gick vi hela vägen över stan, dvs Drottninggatan, över Storbron och in på Storgatan.

När man bara flanerar utan stress blir det en del skyltfönstertittande och jag slogs av vilken uppdelning det blivit på de olika gatorna, trots att de sitter ihop.

Centrum, med alla de kända butikerna är på Drottninggatan. På Storgatan finns det lite mer udda namn som t ex Ali Baba, Rättvis handel, Jerusalem osv. Mitt i ligger också Bergslagens Bok som är en väldigt trevlig bokaffär med bra priser. Jag stannar alltid och kollar deras skyltfönster när jag går förbi och så även denna gång. Då hör jag särbon utbrista:

- Tittta, där är Olov i Ljungås!"

Jag tittar mig omkring och undrar under ett par sekunder vad han menar, sen fortsätter han:

- " Jag känner igen hans fötter".

I skyltfönstret ligger bl a dessa böcker.



Det är alltså boken av Dan Korn "Där vägen börjar", som på framsidan har Olovs ben och fötter.

Dessa två böcker och ett antal till av Dan Korn har särbon slukat med stort intresse under det senaste året.

Dan är från Göteborg och under 80- och 90-talet först cyklade han, sen åkte bil, runt i Västergötland mm och besökte människor som levde lite utanför det hetsiga, moderna livet. Som tog dagen som den kom och levde som de alltid gjort på sina gårdar.

Dessa böcker är mycket intressanta och ger oss ett helt annat perspektiv på livet. De påminner om "De ovanliga", men Dan skrev sina mycket tidigare.

                   

Kommentarer
Postat av: Mia

De böckerna låter intressanta. Just nu håller jag på med två böcker - ljudboken "väninnan" och så en deckare i bokform.

2009-05-03 @ 10:46:59
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: marma

Jaa ni, fötter är lika identifierande som fingeravtryck många gånger.

Kram/marma

2009-05-03 @ 23:19:05
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Böckerna är väldigt intressanta. Jag har inte läst dem själv, men fått stora delar upplästa för mig. Vi har de flesta, men de är inte helt lätta att få tag på. Jag kan alltså läsa dem sen, som det så vackert heter.

2009-05-03 @ 23:20:51
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Håller med, fötter är väldigt personliga och präglade av "ägaren". Mina är stora och ganska fina brukar jag få höra de gånger jag låter någon göra något med dem. Jag är så lång att jag nästan aldrig haft klackskor, vilket nog är orsaken till den kommentaren.

2009-05-03 @ 23:23:09
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Dessa böcker har jag inte hört talas om, men jag slukar det mesta så jag ska lägga dem på minnet oxå.

Eller rättare sagt ska jag skriva upp dem, för annars lär de inte finnas kvar i minnet fniss

Önskar dig en fin start på denna vecka

2009-05-04 @ 08:25:29
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Inga M

De här böckerna ser bra ut! Jag har ju läst De ovanliga-böckerna flera gånger, och vi brukar skämta om i familjen att gubben jobbar på att komma med där! :-))



Jag ska som Anki försöka komma ihåg dem nästa gång.



2009-05-05 @ 17:04:38
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0