Fortsättning och sen adjö till Skara

Hoppas det går lite bättre att få iväg det sista från Skara nu. Det är väldigt drygt att sitta och vänta och vänta och vänta och räkna de gröna plupparna som visar att snart är bilden inlagd. Kvällarna är tydligen bloggen glödhet och alla vill säga sitt.

Jag kollar ofta uppåt numera för att se hur mycket vackert som bara fåglarna får se, om man inte böjer på nacken. Jodå, det var någon för mig odefinierbar krusidull på toppen, på en del av tornen på domkyrkan.



Då fick jag för mig att titta ner också och där var det gott om fossil i gatstenen.



Det gäller att inte "sova" sig igenom livet helt klart, då missar man förmodligen ganska mycket.

Kyrkan var pampig, men allt ryms inte ens i min excellenta kamera, det får bli när jag uppgraderar nästa gång.



Framför den här gaveln var en mur med olika kopparstick, här är något med biblioteket, konstigt att jag valde just det, eller??? Nej, det föll sig helt naturligt, jag älskar ju böcker!



Vi gick in, det fanns mycket vackert därinne.

                                           Altaret




                                      Predikstolen



                                         Orgeln



                     Ett av många fönster med glasmålningar



Det Soopska gravmonumentet, där han Erik Soop vilar i en kista i monumentet, medan hustrun ligger begravd under kyrkans golv. Ännu en fråga jag vill ha besvarad - varför är det så?

Monumenetet är svulstigt, av svart marmor och vit alabaster!



Det där störde mig lite, med hustrun under golvet, tur jag hittade några vackra brudkronor som avslutning på min rundvandring i domkyrkan.



Vi insåg att Göteborg väntade på oss, men jag hann med ett par bilder utanför kyrkan också.

Ett litet hus precis snett över gatan, antar att det är gammalt och jag tyckte det var väldigt fint. Jag gillar gula hus, och tyckte det såg lite grann ut som det kommit vilse, med alla stora stenbyggnader runtomkring sig.......



......för strax bredvid låg biblioteket, även det i en anrik gammal byggnad.

                               

Man ska tydligen arbeta natt och lägga in bloggen på morgonen. Fort och lätt gick det här!

                                     Göteborg nästa!!!!!

Kommentarer
Postat av: Mia

Visst är det så att blogg.se har problem framförallt kvällstid... Igår var det hopplöst, men äve du måste varit envis och lyckades till sist få upp ditt bidrag! Skara... ja, en liten mysig stad... "Skara byxor" har du lyckats fånga på bild... Tornen på kyrkan kallas så i folkmun...

2009-11-03 @ 18:05:01
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Nu bloggar jag när jag kommer från jobbet så där vid 17-tiden om jag har möjlighet. Då bara bilderna hoppar in på några sekunder.

Kul att höra att tornen kallas "Skara byxor", det har jag aldrig hört förut.

2009-11-04 @ 21:53:37
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0