Göteborg i tre dagar, här är den första!



Vi åkte rätt in i smeten och letade oss fram till Heden efter att bara ha frågat en gång om vägen. Där parkerade vi och tog våra rullväskor och gick några hundra meter så var vi framme vid Mornington.

Vi blev mycket väl mottagna! När vi tog fram vinstchecken fick de oss att känna oss väldigt, mycket extra VIP!

Vilken skillnad mot Bjertorps slott, där vi hamnade i träkåken med det fashionabla namnet "Jaktvillan", när de fick se vår Coop-check.

Inte nog med att det var gratis allting, vi var Stravaganzakunder, vilket innebar att vi hade fri tillgång till den häftiga kaffebaren i entrén, med valfria godsaker till. Där fanns allt från lyxiga chokladpraliner till sprakande färska wienerbröd och höga muffinsar.

Rum 610 fick vi och efter viss möda lärde vi oss hur man åker hiss med hjälp av sitt nyckelkort.

Vårt rum såg ut exakt som den bilden jag tog från nätet när jag skrev att vi skulle till Mornington.

Sängen en ren dröm, kuddarna tyvärr fakirkuddar, det syns väl? Tog nästan död på min nacke och skallen värkte som aldrig förr nästa morgon.


URHÄFTIG tapet!



- och en divan!



- vilken måste testas omedelbart!



Glaset är tomt, det håller jag i bara för det ska se extra lyxigt ut! ("Oj, vad det ska arrangeras", muttrar kärestan som måste ta kortet.)

Rummet var väldigt mycket svart, det är tydligen inne nu. Jag tycker det är jobbigt när jag inte ser ordentligt, för inte var det så värst många watt i lampan över skrivbordet.



I badrummet låg en intressant ask, svart med guldfjäril, som jag hade lite svårt att komma in i.



Jag vände och vred på den och lyckades till sist, tänk om det var praliner.....



Det var det inte. Det var nödvändor - ett överlevnadskit kan man nästan kalla det.

Vi upptäckte rätt snabbt att guldfjärilar var hotellets signum på något vis. De fanns lite här och där. Utanför vår dörr t ex.



På väggen



Lite fler bilder från vårt rum som sonen och sonhustrun var nyfikna på.









och till sist utsikten!



Kaffebaren frekventerade i synnerhet jag ganska friskt! Vi testade flera olika sorters tillagning, samt två sorters bönor. Här ett par av dem.

Dubbel Macchiato med två praliner.



Americano med hallonmuffins och pralin




Cappuchino med färskt wienerbröd med underbar grön pistageklet!



Jag var lite fundersam över var matsalen låg. Den var mitt framför mig visade det sig!

Dörren var gömd i ena hörnet av det här rummet.....



........med den här tapeten. "Böcker" nu igen.



Vi var ute en liten sväng på kvällen för att se oss omkring, äta något och kanske ta en öl. Vad hittar vi då?

En Irländsk pub - The Dubliner. Valet var givet!



Sen ut på stan och där kom nästa höjdare. Bokutförsäljning! Ännu mera böcker!!!




Där sögs vi in och blev kvar ett tag, det blev inte så dyrt, men ännu mer trångt i våra bokhyllor. Jaja, man kan missbruka värre saker än böcker!

Julbelysningen var redan uppe, men tack och lov var den inte tänd. Sånt får man inte tjuvstarta med, däremot kan man som bekant gärna hålla på med julklappar hela året. Det är helt okej.



Frukosten morgonen efter avnjöts innanför bokdörren. Alla bord var dukade med ställ med kryddor, tandpetare och kritor om någon plötsligt skulle drabbas av ett kreativt ryck.



Jag drabbades inte, för jag hade fullt upp med span på en man som antingen var Sven Wollters dubbelgångare, eller så var det originalet. Finkänslig som jag är rusade jag inte fram för att "känna" på honom. Undrar om han var där och åt frukost med oss vanliga människor just den dagen?

Det var lite fina dekorationer också, jag tittade inte bara på Sven.





Efter inmundigad frukost var det dags för vedermödor och irrfärder ut i förorterna, dem berör vi ytterst lite i ett senare inlägg!

Kommentarer
Postat av: Anonym

tackar :D det där ska jag terra!



Älskar tångkaviar.. äter det gärna med slickepott ur burken.. om jag hade varit tät dvs!

2009-11-02 @ 21:44:21
URL: http://candykills.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det här slog ju jaktvillan med flera hästlängder!! Vilket lyxigt hotell! Sängarna såg ju verkligen maffiga ut, lämpliga bla att sova i antar jag. Eller inte, med tanke på kuddarna.



Maten är alltid bra att få se bilder på och få recensioner av. Det är sånt man som läsare gärna frossar i. Ser framför mig hur Du bryter Dig in i nödkitet i tron att det är praliner!! ;-)) Det skulle jag också ha kunnat göra!

2009-11-02 @ 22:50:47
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Charlotta, Hoppas det smakar, jag älskar det! Ostmojs är ett namn som nästansyrran gett röran, jag har ingen aning om var receptet kommer ifrån ursprungligen. Får jag länka till din blogg?

2009-11-03 @ 08:03:13
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag kan starkt rekommendera Mornington, jag hoppas vi har råd att bo där någon gång. Jag har inte kollat än vad det kostar.

Sängen var ljuvlig och även kaffeutbudet!

2009-11-03 @ 08:05:26
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: marma

Kul med ett annorlunda hotell som dessutom är lyxigt!

Den där "stadstapeten" skulle jag kunna tänka mig som fondtapet i ett av våra rum.



Kramar/marma

2009-11-03 @ 14:47:32
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Nästan alla reagerar på tapeten och hittills alla positivt, även jag. Den var verkligen jätteläcker, men inte på alltför stora väggar gissar jag. Kram

2009-11-03 @ 17:23:04
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Gun

Vad fint det var! Mysigt att bo på hotell.

2009-11-05 @ 20:35:44
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Suss

Gun, Det var rena lyxsemestern att bo på första hotellet, det andra var inte så illa det heller. Det är skönt att ta såna små minisemestrar då och då och hotell är alltid trevligt.

2009-11-05 @ 22:40:46
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0