Gubbar i Hallsberg och Kumla

På stationsplanen i Hallsberg står "Rallaren". Jag tycker han är ful!



Jag antar att han ska få oss att tänka på Hallsberg som den stora järnvägsknuten som det faktiskt var och fortfarande är.
På min tid, som min dotter säger, fick vi lära oss att Hallsberg hade norra Europas största rangerbangård. Hur det står till med den saken idag, kan jag ärligt tala om att jag inte har en aning om.

Det måste väl ha funnits rallare även i Hallsberg en gång i tiden, järnvägen växte inte upp ur marken.

När man stiger av tåget ser man honom nästan direkt, det går inte att undvika. Bara han inte såg så eländig ut hade det väl gått an. Förresten tycker jag inte om motorsågstillverkade konstverk, så är det inte mer med det.

Tar man sen tåget norrut och hoppar av på första stopp kommer man till Kumla. Där står nästa gubbe och påminner en om vad Kumla var stort för en gång i tiden.

 

Han är inte alls lika ful, tvärtom, han ser riktigt godmodig ut.
 
Han står på taket och visar var "Skoindustrimuseét" finns.



Jag har varit både på Louvren, Erimitaget, Tate Modern m fl, men jag har inte varit där.

Någon ledig dag kanske jag åker till Kumla och går på museum, vem vet?

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag håller med Dig! Av hela mitt hjärta! Jag gillar inte heller motorsågskonstverk så där rakt av, fast det finns en del bra grejer som jag såg i Göteborg. Den här trodde jag var gjord av plast men det är han alltså inte. Hade det inte varit bättre med ett snyggt ånglok eller något liknande? Idag svischade vi förbi Örebro minsann och imorgon eftermiddag landar vi på kyrkogården och fejar lite,, på väg hem. Ha det gott!

2009-11-12 @ 19:36:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Christina

Hejsan.

Vi for dit en dag i somras. Det var ett mycket intressnt museum. Mycket bättre än utsidan lovade.

Jag köpte en underbar souvernir där. En Oscaria-stövel med vidhängande boll som man ska försöka placera i stövelskaftet. Jag fick en sådan för ca. 50 år sedan och nu provade jag igen. Fick in bollen i första försöket. Underbart.

2009-11-12 @ 20:53:54
Postat av: Ragnvi

Morning! Nu har jag glömt igen vad jag skulle skriva här....så mycket intressant läsning o finfina bilder!

Inlägget med de gamla gravstenarna gillade jag skarpt!

Kramen!

Ragnvi

2009-11-13 @ 09:44:50
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Om jag inte minns alldeles fel är det samma gubbe med motorsåg som gjort Pippi som stod i Marieberg tidigare och som skulle bygga något slags stubbland i Laxå. Det blev dock inhiberat.

Om du ser det här innan du är hemma kan ni alltid komma in och låna toan hos mig? = Kaffe!

2009-11-13 @ 12:10:27
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Christina, Har du varit där???? Oj, nu får vi lov att skärpa oss och utforska hembygden. Ska snarast ta med kärestan, han är t o m från Kumla ursprungligen. Oscariastöveln lät rolig! Trevlig helg!

2009-11-13 @ 12:11:59
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Då är vi tre "makabra" bloggare som läser varandra. Du, jag och Inga som också gillar gamla gravstenar.

Hoppas du får en skön, bra helg! Kram

2009-11-13 @ 12:13:14
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0