Bilder från ett hem i Hallsberg

För att återgå till Hallsberg, detta ställe som är platsen för min födelse, trots att jag flängt runt och bott i nästan hela Sverige, från Hultsfred i söder till Piteå i norr.

Jag gick ju på marken med min gamla bardomskompis I-L. Inte nog med att vi har barndom och uppväxt gemensam, jag har alltid trivts att hälsa på henne. Nu har vi kommit ett steg längre, hon bor nämligen i mina föräldrars f.d. lägenhet, så det känns verkligen som att komma hem, även om det inte finns något som påminner om mor och far där längre.

I-L och jag har en del gemensamma nämnare, varav katter i allmänhet och siameser i synnerhet är en av dem.
Hon lever med tre siamesdamer för tillfället, det är två kullsystrar och en något äldre kattdam, samtliga brunmaskade.

Här är Tashi (med reservation för stavningen)



 - och här är systrarna - Rubina och Chana.



Jag har jättesvårt att se skillnad på dem, i synnerhet om man bara ser en i taget, men här är jag helt säker, för jag kollade med I-L innan jag knäppte korten.

Som kattfantast blir det lätt både att man samlar på katter och att man oavsett det, får katter av vänner och bekanta.



I skåpet i den här hyllan står dyrgriparna, dvs siameserna. De behöver inte nödvändigtvis ha kostat särskilt mycket, men det är många som samlar på siameser och det är sällsynt svårt att få tag på några. Jag är ständigt på jakt för att ha bra julklappar och presenter till I-L. Ibland lyckas jag, ibland inte.

Är det någon som har en siames eller flera, som ligger och skräpar. Kontakta mig, jag köper dem om de inte är alltför onaturliga!

En titt in i siamesskåpet.



Här står en snopen kisse som gärna hade velat gå in i det där skåpet och härja lite. Det gick dock inte för sig och då måste man försöka se obesvärad ut när dörren stängdes mitt för nosen på en.



Så tänker katten: "Jag får väl hoppa över till bordet då och se om jag kan hitta på något roligt där istället."





"Nähä, kan man inte hitta på något bus och inte hitta något att peta ner på golvet, för vidare behandling, är det lika bra att ta en paus."

Mycket utstuderat väljer hon då ett ställe som matchar henne utmärkt.



Där i soffan är gott om fina kattkuddar och det är som katterna känner på sig att de passar in i miljön.



Ett par andra fina kattsaker som jag också skulle kunna tänka mig att ha

                                       Musmatta



                                 Bricka (fast inte grön)



Till sist katter som jag också har, fast mina har stuckit iväg och bosatt sig på olika ställen i mitt hus. Jag har fått dem i present av I-L en gång för längesen!



Det kommer mera bilder hemifrån I-L, för hon har en hel del fint. Vi tillhör släktet samlarna, både hon och jag.

Ibland är det en positiv egenskap, men ibland blir jag nästan galen på mig själv. Det finns så mycket fint man vill ha - och har.........! Tänk bara på mina snören, för att inte tala om alla rullar present- och julpapper och alla "bra att ha-saker".

SÅ, nu var det färdigpratat om det!!!!!!!!

Systrarna sov sött när jag åkte iväg hemåt med mina nya snören och papper!


Kommentarer
Postat av: Herta

Men så mycket katter eller siameser kanske man skall säga. Är Du ifrån Hallsberg. Där samlade jag in underlaget till min C-Uppsats under studieåren. Hallsbergs kommun betalade för övrigt kopieringen av densamma eller rättare sagt vi fick kopiera hos dem.

2009-10-11 @ 23:04:22
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, det är mycket katter hos min kompis, både levande siameser och prydnads. Ja, jag är från Hbg, men det är längesen jag lämnade stället. Var har du skrivit om därifrån, nu blev jag nyfiken och när?

2009-10-11 @ 23:31:58
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Gun

Vilka vackra katter:)

2009-10-12 @ 04:28:49
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken märklig känsla att stiga in i en lägenhet där dina föräldrar bott och nu hälsa på en väninna till dig.



Prylar är lätt att samla på sig utan att vara samlare, jag försöke sålla bort allt "onödigt"! Bara ha sådana saker jag använder... till viss del lyckas jag, böckerna är dock inte så lätt att sålla bort...

2009-10-12 @ 07:12:09
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Gun, Välkommen in här. Siameser är väldigt vackra tycker jag, min allra första katt som jag fick när jag var 10 år, var siamesblandning och efter det var jag fast besluten att jag skulle ha en helt renrasig någon gång. Det har jag haft också, men inte nu längre. Nu måste jag kolla din blogg!

2009-10-12 @ 08:39:49
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Det är en ganska skön känsla, jag känner mig hemma där.

Böcker är det jag har mest av, kan inte låta bli att köpa fler heller och numera saknar jag inte böcker, jag saknar bokhyllor, för att inte tala om plats att ställa ännu en bokhylla. Det måste vara något slags beroende.

2009-10-12 @ 08:49:13
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0