Klass 4:4 A

Klass 4:4A

Man kan nästan säga att vi hade en liten miniklassträff igår, vi gick faktiskt i 4.4 A allihopa då, på den tiden. Vi var bland de sista i landet som tog realen dessutom och det är riktigt roligt att ha fått vara med om.

Nu var det förstås inte en klassträff. Det var vår lilla sammanslutning av gamla kompisar som vi bestämt oss för att kalla "Damklubben". Det är inget som helst allvar bakom det namnet, men något måste vi ju heta så att vi vet vad vi pratar om.

Igår var gänget, sånär som på den enda som inte gått i 4.4 A, hemma hos mig. Det var min tur och eftersom jag klart och tydligt deklarerat att jag inte ville ha strax före jul den här gången fick det lov att bli nu. Man hinner väl bara blinka ett par gånger så är det advent, så fort går tiden för tillfället.

Jag var värdinnan och piga har jag ingen, så kameran kom inte fram förrän efter ett tag. Det blev inte heller några direkta matbilder, men jag tänker lägga in receptet på fisksoppan, på kamraternas begäran. Jag hade frågat i mitt arbetslag om någon visste något bra och inte alltför tidskrävande att bjuda på och A - som är med på mina beryktade drinkfester - hade en fantastisk fisksoppa att bidra med.

Undrar hur man gör, utan att behöva skriva rakt i bloggen. Nu blir det lite paus för att testa.


Annas fisksoppa            4 personer

1 stor gul lök
1 stor morot
500 g krossade tomater
400 g valfri fisk (finns frysta påsar med blandad fisk)
5 dl fiskbuljong
1 burk räkor eller kräftstjärtar
1 liten burk creme fraiche
1 vitlöksklyfta
½ ask franska örter


Fräs löken i en stor gryta, tryck i vitlöken på slutet
Tillsätt buljongen
Sjud fisken i 14 minuter
Tillsätt grovriven morot, tomaterna och örterna
Hetta upp allt
Blanda i creme fraiche
Lägg i räkor och kräftor allra sist. OBS: Får inte koka efter det
Jättegott med aioli till. Gör den själv!


Äsch, jag fattade inte hur man länkar in det, men plötsligt när jag satt här och försökte lista ut det ploppade receptet bara in. Jag höll på en massa knapptryckning lite fram och tillbaka, klippte och klistrade tror jag också att jag gjorde och "allow" gjorde jag också, men någon länk blev det inte, så långt förstod jag.

Jag tog mer vitlök, extra fiskbuljong(jag hade tärning), kryddade även med sambal oelek och serverade räkor och kräftstjärtar bredvid, desstom direkt ur burkarna, för de höll jag på att glömma att ta fram eftersom de vilade på ett kallt ställe i väntan på att serveras.

Två stycken är laktosintoleranta, så jag valde laktosfri creme fraiche. Jag kunde inte känna att den smakade något annat än den vanliga, bra att veta!

Här är J och B, golffantaster båda två.



En del vill inte vara med på kort och då blir det så här. Vi spelar inte golf.



Vi kom aldrig längre än till köksbordet, trots att jag hade förberett i rummet med mysbelysning, snacks och frukt. Vi har så himla roligt att kvällarna aldrig räcker till, trots att vi är flera som ska upp och arbeta morgonen efter.

För att undvika att det skulle bli så sent som det brukar när vi har våra "klubbsammankomster", började vi 18.30 istället för 19.00. Vad hjälpte det? Inte ett dugg!

Vad avhandlade vi då och vilka viktiga beslut fattade vi?

....................????????????????,,,,,,,,,,,,,,, ???????????....................???????

JO, att vi ska ses igen 3 december!

De for någon gång innan 23.00 och jag bestämde mig för att röja upp efter orgien. Jag skulle inte klara att komma ner till ett "Dagen efter festen kök."

Så här såg det ut innan jag började och då har redan tallrikar och de flesta glasen förflyttats till diskområdet!





I morse var det njutbart, allt diskat och stod på diskstället, det som gick att maskindiska stod i maskinen och min morgon var precis som vilken annan morgon som helst.

Längtar till 3 december!


Kommentarer
Postat av: Thalina

Så roligt att kunna träffas så där.Alla mina gamla vänner bor på annan ort då jag flyttat så mycket.Men jag har några här också.Tack för receptet.Kram Thalina

2009-10-16 @ 17:06:00
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Suss

Thalina, Jag är tillbaka efter många år i förskingringen, men vi 6 som brukar träffas bor faktiskt på 5 olika orter, dock inte alltför långt ifrån varandra. ROLIGT är det, det är ett som är säkert. Trevlig helg med god soppa!

2009-10-16 @ 22:08:09
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Visst är det skönt när det är undanröjt efter en kul fest. Men efter roliga träffar brukar det inte kännas så betungande!



Tack för receptet - ska testa det vid tillfälle!

2009-10-17 @ 10:05:51
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, För mig är det nästas som en avslutning av festligheterna när jag står där med händerna i diskhon och varsamt diskar de gamla sköra glasen och tallrikar som inte tål masikndisk. Det är jättehärligt att använda det gamla vackra porslinet och glasen såna här gånger. De ska inte bara stå i skåpen.

2009-10-17 @ 11:28:19
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0