Rosa bandet

Det är mycket om bröstcancer den här månaden och det rosa bandet säljs nästan överallt. Jag brukar alltid köpa flera för att sätta på mina jackor och först i år fattade jag att de är olika år från år.

I år var det prickar på, om jag förstod det hela rätt var det braille (punktskrift) och det står "ska bara".

Bra budskap, det är alltför många kvinnor som "ska bara", istället för att åka på mammografin när de blir kallade. Jag har själv levt med fasan och ångesten och fått gå och vänta på en undersökande operation, då mammografin hittade något onormalt i mitt ena bröst.

Det var en av de värsta perioderna i mitt liv, jag hade ganska små barn och jag grät väldigt mycket i smyg, för att inte oroa dem, samtidigt som de säkert var medvetna om att jag inte var mitt rätta jag.

Nu hörde jag till den lyckosamma procenten, det som såg malignt ut var inte det, men jag känner samma oro varje gång jag varit och "klämt tuttarna" innan jag har svaret i min hand.

Inte så konstigt att jag bara rycker på axlarna när det där lilla rosa bandet bara är borta från jackan och jag får lov att köpa ett nytt. I år satt det första kvar exakt 1½ dag.

Här i stan är det mycket rosa just nu, t o m slottet! Bilden från nätet, så det kanske bara är tomt här under.




Ikväll ska jag i alla fall kolla om det stämmer, eller är det bara på helgerna det är rosa? Det får jag snart veta!


Kommentarer
Postat av: marma

Ja, vilken ångest innan man fått svaret och när man väl får det måste man lusläsa det flera gånger för att inse att man fattat rätt, usch!

Tack för tipset, men jag skulle genast bli genomskådad. Alla i min närhet vet att jag gör vilken syssla som helst bara jag slipper stå vid spisen!

Kramar/marma

2009-10-13 @ 17:08:31
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Marma, Jag ställer mig gärna vid bänken och bakar, det är rena rama terapin för mig. Har knådat bort mycket frustrationer kan jag tala om. Fast jag gillar jobbet utomhus också, men INTE krånglande maskiner. Kram.

2009-10-13 @ 17:51:41
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag minns den tiden Suss! Vi hade tät mailkontakt och jag följde alla faser och fasor i detta. En ångestfull väntan var det. Jag var och är väldigt glad över att vi har fått behålla Dig frisk och sund och piggare än någonsin i livet.



Jag har redan köpt två rosa band, lite olika är de. Och jag har nyligen varit på tuttklämning och fick brev idag att det var inget den här gången heller. En får tacke!

2009-10-13 @ 23:37:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Nu blev jag plötsligt känslomässigt inkontinent. Jag hade nästan förträngt allt som hände, inte de underbara människor som stöttade mig under den här tiden, men resten. Det var fruktansvärt innan det var över och minnet finns för alltid kvar som en grop i ena bröstet. KRAM

2009-10-14 @ 08:07:40
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0