Samma gamla stadspark

Med risk för att bli betraktad som en gammal tjatig person ska jag än en gång återvända till Stadsparken.

Det beror inte på att det saknas utflyktsmål eller upplevelser i mitt liv, det beror på att det är ett av våra närliggande paradis här på jorden. Sen finns för all del Promajna i Kroatien och Bali borta på andra sidan klotet och många andra underbara ställen, men för några timmars omväxling är Stadsparken ett optimalt alternativ.

De otroliga solrosorna som vi stirrade på med gapande munnar för någon månad sen har inträtt i ett nytt stadium. Nu är de inte ögongodis längre, nu är de fågelgodis! Eller snarare fågelmat.

Så otroligt genomtänkt, först får vi människor vårt lystmäte under blommningen och sen får fåglarna sitt när de tar reda på "skörden."

Jag tycker de är minst lika intressanta att titta på i det här stadiet.




Jag kan höra de tjattrande fåglarna skicka meddelandet vidare:

"Stick till Stadsparken, där serveras stort smörgåsbord idag!"

Den mesta blomningen är över, men det finns annat vackert som blicken kan fastna på, bara man har rätt tänk inne i skallen.

Det här stupröret måste ha en särdeles stor fångstratt uppe vid hängrännan. Det är som ett konstverk, hade mycket väl kunnat finnas med i Open Art om någon konstnär tänkt på det. Där var det ett och annat svårbegripligt alster av de jag såg.
Kanske jag skulle visa några här på bloggen, även om utställningen är över för den här gången?



Det var allt för idag. Äntligen är jag så hostfri att jag kan gå på kören. Rösten låter som min också, så det ska bli riktigt roligt att gå dit igen.

Kommentarer
Postat av: marma

Hoppas du fortsätter att vara gammal tjatig person. Er stadspark är verkligen värd att visas upp med jämna mellanrum.

Ja, nu kommer jag ihåg - vår Örebroutflykt med husbilen i somras var ett av de bästa guldkornen!

Kramar/marma

2009-10-07 @ 18:37:37
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Suss

Tack, tack, jag lovar att jag kommer att ta upp den kära parken igen. Det är oundvikligt.

Vi tyckte också mycket, MYCKET om Stadsparken när vi bodde i Västerbotten och var på besök här nere. Nu bor jag här!!!!

2009-10-07 @ 22:42:32
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Härligt att ha en sådan park i närheten.

Ja, det är också intressant att följa naturen och titta på den nu på hösten, och se vad som händer.

som t.ex. fåglarna som får fågelgodis av solrosorna.



Och oj, så mysigt fotot med stupröret blev och ja, verkligen som ett konstverk.

Tänk så oväntat vackra saker man kan se om man tittar sig omkring.



Skönt att du äntligen är hostfri, för hosta är jätte-jobbigt att ha

Kram

2009-10-07 @ 22:45:08
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Open art är inte fel. En av de bästa och roligaste var open art -utställningen i Umedalen som vi såg när dottern bodde där för några år sedan. Jag kommer fortfarande ihåg nästan alla konstverken och mest alla kostymerna som hängde på en lång rad, vajande för vinden!

2009-10-08 @ 06:28:35
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger Maryissa, Det är verkligen en tillgång med vår park. Den utsågs till Sveriges vackraste park 2004 och den utvecklas hela tiden.

Jag hostar ytterst lite nu som tur är, men det var svårt att sjunga på kören igår. Kram

2009-10-08 @ 12:06:27
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag kanske skulle lägga ut lite av konstverken från Open Art?. Jag har också varit på Umedalen något år och sett det som var då. Det jag minns bäst är alla badkar som var där, nergrävda eller placerade på andra sätt.

2009-10-08 @ 12:07:54
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0