40-årsfest

I lördags, samma dag som vi varit i Hajstorp var det ännu en rolig begivenhet på gång. Vi skulle på 40-årsfest i Hallsberg. Äldsta brorsdotterns man U börjar närma sig oss och snart är vi lika gamla, för vi har ju slutat tänka på ålder för ett antal år sen.

Kalaset skulle gå av stapeln i valvet på Bergööska huset. Som gammal Hallsbergare blev jag lite överrumplad när brorsdottern informerade mig om detta. Jag hade aldrig hört talas om att det fanns ett valv under huset och där man dessutom kunde hyra in sig för att ha fest. Å andra sidan när jag googlade på det, visade det sig att det invigdes 7 februari i år, så det var inte så konstigt då.



Ingången var på baksidan av huset och det var jättefint därinne. Helt klart en källarvåning, men hur passande som helst som festlokal. Valvet är verkligen rätt namn på det.



Här syns det klart och tydligt att det är ett valv och det är faktiskt jag som är uppstyrd i lite andra kläder än T-shirt och jeans. Hör och häpna, jag hade t o m klackskor!!!!!!! Det är mycket unikt kan jag tala om. Synd bara att det inte finns bildbevis.



Festföremålet stod utanför och tog emot gästerna och han hade fullt upp ett bra tag, för det skulle komma 50 stycken. Yngste gäst var 12 år och äldste en bra bit över 70.



Jag är gammelfaster till de här söta tjejerna och faster till den tredje söta som är i bakgrunden - 



- och även gammelfaster till den här godingen som står och klyver en kastanj med en sten, i väntan på att festen ska börja.



Det här sötingen är min yngsta brorsdotter F, hon var toastmaster och skötte det hela som om hon aldrig gjort annat i hela sitt liv.


Stolt över att dessa 4 tjejer och enda killen tillhör mig lite grann också.

Det var en otroligt rolig fest, massor med trevliga människor och en hel radda mer eller mindre galna uppdrag.

Först fick vi gå en tipspromenad under valven och testa hur mycket kunskap vi hade om festföremålet. Ingen hade alla rätt, som var 11, men det var en hög om hade 10 rätt, bl a jag. Tyvärr torskade jag på hur fort den blivande 40-åringen sprungit något lopp i Stockholm som var 1 mil. Jaja, jag brukar hävda att jag inte kan vinna, för jag har sån himla tur i kärlek..............!!!!

Det sjöngs en massa visor varenda gång vi skulle skåla för U också och sen fick varje bord ett uppdrag. På en given melodi och med några stödord som passade in på jubilaren skulle vi skriva en ny sång. Det var väldigt kul, nu fick samtliga därinne bl a veta

- att han blivit jagad av en galen grävling en mörk kväll när han skulle ut och rasta hunden innan läggdags.
- att han var Djurgårdare
- att han gillar film och sin Ford
- och självklart fanns ordet springa med också med tanke på milloppet.



Alla de nykomponerade sångerna hade fått med grävlingen, vilket nog roade oss mer än han som blivit jagad. Det verkade som han inte var riktigt trovärdig i sin familjs ögon.....

       Såg den ut så här? I så fall var det en grävling!


När vi kom fick samtliga ta en lott. Här pågår dragningen. Det var 12 priser.


Det här tyckte jag var en jätterolig idé. Jag tror det var U.s syster som hittat på det.

Alla vinsterna var en pappersrulle med text och det gick ut på att man skulle göra något med jubilaren, t ex
"Du ska bjuda mig på en semla i mars", eller
"Du ska bjuda mig på kräftor eller surströmming i augusti".

Alla vinsterna var placerade i varsin månad på året och skulle även dokumenteras med foton för att sen bli ett minne av första året som 40-åring.

När vi ätit dök Lady Magi upp. Det blev en stunds trolleri.



Festen började 18.00 och rätt som det var började det kännas tungt i ögonlocken och när jag frågade kärestan vad klockan var hade den redan passerat midnatt för ett tag sen.

Tiden går fort när man har roligt! Vi tackade för oss en stund senare och passerade presentbordet på vägen ut. Himmel så roligt att öppna alla de där presenterna.


Det var verkligen en fantastiskt rolig fest och otroligt god förtäring!
Tusen tack från mig och min käre man.

1.45 kom vi hem och klockan 2 släckte jag lampan, men allt roligt surrade runt ett bra tag i huvudet på mig innan jag somnade.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Sååå himla roligt att någon gjort ett restaurangvalv under Bergööska huset! Har heller aldrig hört talas om det. Antar att det blir en succé i det hallsbergska nöjeslivet! Och vilka söta små brorsdotterdöttrar Du har, eller vad det nu blev i släkten. Jag försöker spana in anletsdrag men jag kommer inte ihåg så noga.



Dock förstår jag att Ni hade en trevlig kväll. Detta med att ge en upplevelse till födelsedagsbarnet har vi varit drabbade av. Jag tror att vi skulle bjuda på julkalas om jag inte minns fel, och det gjorde vi. Mest med glädje inte så mycket av plikt. Det var nära vänner.

2009-09-21 @ 21:12:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Som du ser i bloggen så är valvet ganska nytt. Jag tycker det är bra att det finns lite extra med tanke på hur litet Hbg är.

Vi hade en toppenkväll, men upplevelserna var inte presenten, bara en liten bonus om jag fattade det hela rätt.

Brorsdotterdöttrar var helt rätt, de äldre bara brosdöttrar och så en brorsdotterson också.

2009-09-21 @ 22:38:00
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: acw

Så mycket kul du och särbon tar er för och är med om. Fester är aldrig fel! I brorsdotter F som var toastmaster ser man likheter i dig, tycker jag.

Fortsätt att dela med dig av alla upplevelser till oss andra. Vi var och kramade barnbarnen i Arboga ett par timmar under helgen. Det är inte så dumt det heller.

2009-09-22 @ 23:04:15
Postat av: Suss

A-C W Vi gör en hel del, många intressen och ingen som sitter och tjurar, då händer det en del.

Släktdragen finns hos ganska många av oss, kusiner som syskonbarn. Vi ses snart! KRAM

2009-09-23 @ 07:58:17
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0