Barcelona dag 2 - del 2

Fortsättning Söndag 28 mars

Mot Park Güell. Det var stadigt uppför hela tiden. Vi passerade en trädgård med ett vackert blommande träd. Inte ett blad, men översållat med blommor.



I nästa trädgård satt en hund. Antingen var det en hundgrav, eller så bara en staty av en älskad vän.



När vi började närma oss såg man tydligt att det var Gaudis verk däruppe på toppen.



Det ser ut som C rynkar pannan åt mig som bara stannar och tar kort hela tiden. (Nej, så var det inte!)



All dekor i parken är av mosaik och ingen är den andra lik.

Precis där vid ingången är "drakfontänen" och den ska alla fotograferas bredvid. Bara för det avstod vi, men det var stört omöjligt att ta en bild utan att det satt minst en person där och hängde på eller bredvid drakskallen. Det var faktiskt kö dit.




Sedan kommer man in "under tak", bland en skog av pelare. Där var det ursprungligen tänkt att det skulle bli en marknad.



Två olika detaljer i taket.



Väl uppe på taket hade vi en fin utsikt över stan och Gaudihusen nedanför.



Picknick i Park Güell var inte ett dugg fel. C och jag hade croissant med skinka och ost, A empanada med okänd fyllning och de drack förstås ännu mer cava och jag ännu mer öl. Till efterrätt wienerbröd med chokladfyllning.



Jag såg till att styra upp det hela med lite hälsoinriktning mitt i allt det feta och alkoholen. Jag åt en inköpt tomat, den ligger där mellan A och mig!



Jag fick jättefina små brödpaket som ena brödförsäljerskan gjorde. Det är ett vanligt fyrkantigt pappersark som hon vek ihop över brödet, tog tag i hörnen och snurrade runt alltihopa några varv i luften. Vips var det förpackat. Smart, tyckte jag.


Häruppe på taket sitter vi på den långa mosaiksoffan. Under oss spelar klassiska stråkar underbar musik och här uppe var det nyss "In the mood" på gitarr.






Solen gassar, vi njuter och det går inte att gradera, den skalan finns inte!

En bit bort sticker tornen på Sagrada Familia upp - mera Gaudi.



Det kommer en kille som gör gigantiska såpbubblor till alla barns förtjusning.



De är inte så lättfångade.



Vi sitter tills vi är genomvarma, sen går vi vidare för att ta oss in i arkaderna, medan vi går där, nästan lite stapplande, enas vi om att vi är salongsberusade. I samma ögonblick möter vi fransmän och C översätter det raskt till  att vi är "Berý de salón".
Jaha, säger jag, "vad heter det på spanska?"
"Cava", säger A och vi var nog aningen Cava, för vi vred oss av skratt!

Passerar soffan från ryggsidan.



Den är gigantisk!



På väg till arkaderna ett hus där Gaudi har bott en period, idag museum.



Mera underskön musik efter vägen.
Vi släppte i varsin Euro i gitarrfodralet när vi passerade.



Sedan gick vi in under tak..........



............och där finns nästa foto-måste-motiv. Ett kvarlämnat träd med rot.


        T R E S    A L T O S    I    B  A  R  C  E  L  O  N  A


Det var blommor och grönt, hur skönt som helst däruppe på höjden.






Jag gillar inte bara sköldpaddor, jag gillar kaktusar också!



Sen en sväng till damtoaletten, insprängd i berget. Kö långt utanför.




Här uppifrån syns det hur otroligt stor soffan verkligen är.



Promenad nerför berget, förbi en riktigt fin och rejäl port, värd ett foto.



Vi gick ner till Gracia - "staden i staden". Den var en gång en egen stad, men har idag inlemmats i Barcelona. Där finns Casa Vincens, Gaudis första hus. Det är ett vanligt bostadshus idag, mitt bland den vanliga bebyggelsen.
Vem har äran att bo där, var min tanke.  

Jag cirklade runt huset åt alla håll jag kom åt och fotograferade. De är förmodligen urless på tursiter och ganska vana att få sitt hus fotograferat.

Det var lika häftigt som hans övriga skapelser jag hittills sett.







Vi gick mycket och nu sitter vi på ett torg - Placa del Sol i solen.



Vi hoppas få beställa något uppfriskande, men bland alla inhemska och turister märks vi inte så mycket, så vi har inte ens fått se någon meny. Tids nog kanske det händer!

Det finns fina hus som inte är Gaudis verk, många är fint utsmyckade.

De här på väg till torget.




De här mitt framför oss där vi satt.






Till slut hände det, vi beställde in en massa tapas, kaffe och dryck till maten.



Vi har en tendens att bli sittande länge, när vi väl satt oss. Det vi har på bordet är Almendras tostades = rostade, lätt saltade mandlar, Pan con Tomato = Vitt bröd med olja, tomat och vitlök, Patatas Bravas = Lätt friterade potatisbitar med stark dressing, Queso Mancehgo Curado - Manchego + lite tomatbröd, Croquetas de jamon = Friterade skink- och ostkroketter.

Så otroligt gott det var!

Notan ligger framför mig och är på 24.45, lite längre bort på torget ligger ett par killar och röker hasch - ingen bryr sig. De ansvariga är mer upprörda över de fina tiggarhundarna som verkligen inte alls är störande. De tigger mycket subtilt, medan gossarna håller på med ett tydligt förspel.

En av hundarna har också legat. Den låg och kullrade runt under A.s stol i ivriga försök att inkoporera en tappad ansjovis, i sin päls för att kunna utsöndra en ny doft. Det gick ganska bra, fast innan den var helt ingnodd kom "min" hund och glufsade i sig den.
Jag kan lätt föreställa mig stanken i pälsen efter denna dag i solen - huva!

"Tama" hundar leker med sina förvildade systrar och bröder.



Vi reste oss till slut och gick till nästa torg



Där stannade vi inte, bara så pass att jag hann ta kort på tornet mitt på torget.
Det var fint tyckte jag!



Nu hade C en plan, men den berättade hon inte för oss. Vi promenerade vidare och jag fotograferade allt jag tyckte var värt att ha på bild.

En fin dörr



Balkonglåda med apsvans



Cocktailpinnar i skyltfönster, med liten snäcka på toppen



Fruktbärande apelsinträd mitt på stengatan



Det var verkligen på riktigt



Till och med fallfrukt



Vi passerar ett hus som är bra mycket Gaudi. Sånt som måste kollas upp.




A och jag gick fram och tillbaka, men hittade inte ens en ingång.



Vi fortsatte gå och nu såg jag ett par skor som verkligen var "sketfula", i alla fall gick hon fult.



Till slut kom vi ut på en gata med otroligt vackra gatstenar - också Gauddesign -


vilket även gatlyktan var. Vilken häftig man, undrar hur det såg ut i hans hjärna.



Notera att det är bänkar på båda sidor längst ner. Där kan ni sitta och vila till nästa inlägg, för nu orkar jag inte fortsätta längre med dag 2 - del 2. Det får bli en del 3 också.

Vi är på väg till metron, så mycket kan jag avslöja!Se hela bilden

Kommentarer
Postat av: Christina

Det där var Casa Calvert.

2010-04-05 @ 21:11:07
Postat av: Inger

Åhhh vilken härlig resa..Så fina bilder på både blommor och urtjusiga byggnader,,ni verkade då verkligen ha kul...och vad mycket fint ni fått se..

och annorlunda byggnder och statyer..

Blir sugen att åka dit,.,maken var för några år sedan..så kanske framöver..kramen...

2010-04-05 @ 22:08:00
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Suss

Christina, Nu fattar jag inte riktigt vad du menar? Vi får ta det när vi ses.

2010-04-05 @ 23:12:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger, Håller med, en härlig resa och jag kommer att rekommendera Barcelona till alla som frågar om tips på resmål. Det finns hur mycket som helst att se och göra! Kram

2010-04-05 @ 23:13:40
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja, Barcelona är värt ett återbesök.

2010-04-06 @ 06:16:30
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: attis

Gomorron vännen. Jag hoppas din assistent funkar nästa gång. Så vansinnigt vackar bilder. Måste verkligen vara en enorm upplevelse att få se allt detta vackra. Hoppas din påsk varit bra. Ha en skön tisdag.

Kramen

2010-04-06 @ 07:32:53
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Maggicita

Jo han Gaudi hade nog ngn sån där bokstavskomb. Musikterapi kanske hade hjälpt! Han HATADE spårvagnar och blev ihjälkörd av en! Hemskt! Jag har en bok om honom om Du är intresserad måste bara översätta den först.......OCH TRÄDEN SOM BLOMMAR UTAN BLAD - MANDELTRÄD!!!!!!!!! MANDELTRÄD!!!!!!!!

2010-04-06 @ 07:48:12
Postat av: Christina

Huset utan ingång. Det är Casa Calvet, ett Gaudihus.

2010-04-06 @ 08:26:34
Postat av: Inga M

Så mycket vackert Ni har sett! En del av de här Gaudifigurerna har jag sett på bild och de stämmer med bilderna. Men att soffan var så stor kunde jag inte föreställa mig. Kul att få se.



Kaktusen den platta taggiga där måste vara en Opuntia enligt min diagnos, eller vad tror Du?



Tacksam att Du bemödat Dig att göra i ordning så mycket bilder som vi får se, det är lite jobb med det, jag vet.

2010-04-06 @ 16:01:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Så härligt att få följa med på din resa.Inte visste jag att det fanns så mycket vackert att se där.Tur att det finns kamera för det måste ta lång tid att smälta alla synintryck.Tack för vackra bilder. Kram Thalina

2010-04-06 @ 16:15:16
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: anne

Ni verkar ha ahft det så roligt tillsammans! Antagligen har ni det oavsett vad ni tar er för! :)

2010-04-06 @ 19:53:17
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0