Vita bergen

När jag var liten bodde mormor på söder i Stockholm. Mormor bodde på Krukmakaregatan och när vi var där på besök blev det bl a promenader i parkerna, förutom allt annat roligt som fanns i huvudstaden.

Mormor pratade ofta om Vita bergen och i mina öron lät det väldigt spännande.

Jag är säker på att vi var där, men jag minns inte vilket som var Tantolunden och vilket som var Vita bergen. Jag minns bara känslan inombords varje gång jag hör orden "Vita bergen" uttalas. Det får mig alltid att tänka på mormor och lek i parker, hon sa det också på ett speciellt sätt.

Idag muttrade jag Vita bergen för  mig själv, tänkte genast på mormor, för att raskt övergå till många bloggares favoritämne just nu: "Vinterns vedermödor och all snö".

Det finns ju ett uttryck som säger: "Varav hjärtat är fullt, talar munnen." Som en travesti på det, skulle jag vilja säga: "Varav sinnet är fullt, skriver fingrarna!"

Här på vårt område har vi numera våra egna Vita bergen,  jag behöver bara dra upp persiennen, jag har dem rakt utanför.



Den här bilden är från i söndags, snön gick ett par dm upp på fönsterblecket. Det hade vräkt ner hela dagen och natten, samt blåst, så mitt uterumstak var fullpackat. Parkeringen syns knappt där bakom berget.

Idag när jag drog upp, höll äntligen en traktor med skopa på att rensa lite på gatorna och här runtomkring. Då passade det bra att bygga på bergen lite.



Barnens lekstuga ute på lekplatsen är inbäddad..........



.............. och snart lekredskapen också ser det ut som.



Sedan bytte han avstjälpningsplats och körde in precis bredvid min bil, men då blev det fart på mig. Slutfotograferat och ut snabbt som blixten.




Jag rev med mig bilnyckeln i farten, sen kom jag ihåg dotterns förmaningar om att inte rusa omkring i 180, så jag växlade ner för att inte bli den där tanten som halkar på en isfläck. (OBS: Kom ihåg att det var inne i hallen jag voltade när jag bröt mig före jul).

Istället för att härja med kraken som slet med snön talade jag via teckenspråk och fick ja på min fråga om han kunde ploga bort alla valkar och kanter som min bil har under sig. HÄRLIGT!

Jag for till ICA Maxi och köpte lite allt möjligt. Citroner och pålägg skulle jag ha, det gick på 413. 66 kronor.

Hur det kan bli!

När jag kom hem kunde jag skymta asfalten på min plats, det var längesen!

Kommentarer
Postat av: ansepanse

ja, snö finns det överallt nu, vi ska få mer imorgon sägs det

2010-02-24 @ 19:48:27
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja hjälp så många "vita berg" det finns nu..

Kommer du ihåg att Carl Anton var där och spelade..

Vad härligt att få se lite asfalt...en upplevelse, kan jag tro...hihi..

Ja ibland undrar man, hur kan det kosta så mycket..

Men citronerna, kanske är dyra iår..hihi..

Men du såg nog något mer du behövde...

Kramkramen,,

2010-02-24 @ 20:17:52
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Ämnet känns uttjatat, men det är ändå lite skönt att gnälla av sig mellan varven. Vår, var är du?

2010-02-24 @ 20:39:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger, Gott om snö är det överallt och naturligtvis blir det gott om de vita bergen också.

Jo, jag minns att Carl-Anton var där, men jag var aldrig där samtidigt.

Citroner måste vara fruktansvärt dyra med tanke på min slutsumma! Haha! Kram

2010-02-24 @ 20:40:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Vita bergen och Tantolunden är för mig sommar och promenader i vår vackra hufvudstad! :-)

2010-02-26 @ 11:26:56
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Det var det för min mormor också, det var därför hon tog med oss barnbarn dit.

2010-02-26 @ 18:08:42
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

På tidigt 80-tal när jag skulle hälsa på sonens passa som börjat jobba i den staden(fast han var inte sonens pappa då) så var vi ofta på Söder. Jag har lyssnat på Carl Anton och Jan Hammarlund i Viabergsparken, kvällar när linje 3 arrangerade mm. Vilka sommarminnen.

2010-02-27 @ 20:25:11
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Jag har också fina sommarminnen från huvudstaden, mest då på söder förstås.

2010-02-28 @ 14:00:47
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0