Åter till "fosterjorden"

Vi hann bara komma hem från Hamburgsund så var det dags att ge sig ut på nya begivenheter. 

Jag kommer att berätta om Hamburgsund så fort jag hinner, men vi är snart på språng igen. Jag ska få ut min födelsedagspresent och åka på Göta Kanal en dag den här veckan. Då passar vi på att lyxa oss och bo på hotell natten före och efter, så mera bloggtystnad väntar!

Igår var det "Öppen trädgård" över hela Sverige, anordnat av Land.

Det har vi bara bevistat en gång tidigare, när vi var på mc-semester på Gotland.

Så här i efterhand kan jag fundera på hur vi kunde komma på tanken, att iklädd  full mc-utrustning åka iväg för att gå runt i någons trädgård och titta, men det gjorde vi och med stor behållning vill jag minnas.

Igår tog vi bilen, lätt klädda. Vi tog med svärmor som även hon tycker om blommor och sedan gav vi oss ut för att titta på två trädgårdar.

Det var här i Närke och det var så njutbart, att idag kommer jag inte ihåg riktigt var vi var. Jag vet att den första låg mellan Mullhyttan och Svartå och jag tror kvinnan heter Ulrika. Kan det vara värmen, eller åldern som ger mig detta hjärnsläpp, eller är det semesterhjärnan som är för slapp?

De hade i alla fall höns, för dagen bakom galler, men normalt sett lösgående.

Här är några, det var inga vanliga raser.





Trädgården var härligt tät, slingriga gångar och roliga detaljer lite överallt. Dammar, portar, stenar och diverse fina och många annorlunda växter. Jag tyckte om den.

Fika fanns att köpa, så vi satt ner en stund med kaffe och en god kaka mitt i grönskan, sedan gick vi ett tag till och tittade.





Den här spretiga granen heter Ormgran.



Här är det trolldruvor



Fiffiga stora krukor, gjorda av taknockpannor, trodde kärestan.



Till sist en vacker lilja innan vi for till nästa.



Där var jag smart nog att ta ett kort på namnet. Fick förmodligen en kick av kaffet.




En hoper vackra eller intressanta blommor som jag inte kunde motstå.








Här fanns också "husdjur", men inga hönor. De här var visst från Italien.



En ny bekantskap



Är detta "Skönheten och Odjuret" tänkte jag.



Den här trädgården var stor, väldigt välordnad och otroligt fin. Bra med skyltar i kryddgården och Agneta som ägde hela härligheten gick runt hela tiden och svarade på frågor.
Man kunde köpa plantor och nyslungad honung och det gjorde jag föstås.

Jag antar att Agneta ligger bakom den här "skylten".



En SKÖN dag som vi avslutade hemma hos sväror med hattprovning. Hon hade vunnit den här läckra skapelsen förra veckan.



Jag som ser helt lobotomerad ut i mössa, tycker att jag är riktigt bra i hatt, eller?



                   Nästan en dam........................HÖHÖHÖ!!!

Kommentarer
Postat av: anne

En riktig damhatt! Wow!



Och skylten, den gillade jag! Och hönsen! :)

2010-07-19 @ 23:09:11
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Välkommen hem igen! Jag har saknat Dig på bloggen, jag har ju en så liten krets bloggare som jag umgås med och Du finns med i den.



Du ska ju absolut ha hatt, nästan jämt, Du passar himla bra i det, precis som min gubbe. Jag däremot har för litet huvud, hattar trillar bara av hela tiden.



Det där Du kallar lilja brukar jag kalla funkia tror jag men det är svårt att bedöma storleken.



Kul med Göta kanal, ser fram emot innehållsrika resereportage framöver.



Vi åker på ett par dagar upp till norra Värmland nu.

2010-07-19 @ 23:11:30
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Damhatt var ordet. Dam däremot är inte jag...

Skylten är helt sagolik, passar min smak.

2010-07-19 @ 23:16:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag tackar! Jag har saknat bloggläsandet också, å andra sidan har jag plöjt mig igenom 10 böcker under de här två veckorna och det var ju en lässemester vi skulle ha. Det var underbart.

Kanske jag passar, men det blir nog inte hatt för min del förrän jag blir gammal....hahaha!

2010-07-19 @ 23:17:40
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Det är en Suss-hatt! Med andra ord tycker jag att du passar jättebra i den.



Trädgård nummer två så ljuvlig! Alltifrån skylten till kruka och så förstås all växtlighet! Fantastiskt fint, men så mycket arbete bakom tänker jag som vill ha det mesta så lättskött som möjligt!

2010-07-20 @ 07:19:14
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Ha ha ha skrattar inte åt dig utan skylten skriven som om jag själv skrivit det..

Hatten förresten ..en liknande i rosa hade en kund på sig i veckan en bekant till henne virkade sådana i Örebro-sa hon!

välkommen tillbaka i cyberrymdenL

2010-07-20 @ 09:21:18
Postat av: ansepanse

vadå nästan - en RIKTIG dam vet jag :)

kramar

2010-07-20 @ 11:01:43
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Lambergsfrua

Välkommen tillbaka - eller inte;) Du försvann ju fort som blinken igen fniss Härliga trädgårdsbilder du visar, tack för dem! Skylten är bara så rolig, verkligen skriven med glimten i ögat. Lobotomerad, he he!Jag tycker att du är fin i hatt.

Soliga kramar!

2010-07-20 @ 12:35:02
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Suss

Mia, Jag håller med dig, det får inte kosta för mycket möda med det jordiska, då orkar jag inte riktigt med. Min mor var odlare av stora mått och jag tror jag blev lite negativt påverkad av hennes slit och har därför inte haft så stora ambitioner för egen del, i synnerhet inte nu när inga barn bor hemma.

2010-07-20 @ 17:06:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Dam blir jag nog aldrig, men jag kan säkert förställa mig till en om det skulle behövas. Jag är alldeles för spattig och flamsig för att passa i damfacket. Kram

2010-07-20 @ 17:07:57
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Christina

Snygg i hatt. Jag kom ihåg de engelska på M&S Du klädde i dom också. Välkommen tillbaka. Hör av dig om du får tråkigt någon gång. (nu var jag väl rolig)

2010-07-20 @ 17:09:06
Postat av: Suss

Anonym - vem? Någon i min närhet antar jag. Hatten jag provade var säkert virkad i Örebro, kanske av kundens bekant.

Tack, skönt att vara här igen!

2010-07-20 @ 17:09:17
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Lambergsfrua, Tack, jag kommer nog inte att finnas här varje dag nu under resten av sommaren, men till och från och inga långa resor ligger framför mig, bara små.

I mössa ser jag faktiskt INTE klok ut! Kolla på Islandsbloggen om du inte tror mig. Kram

2010-07-20 @ 17:10:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Christina, Provade jag hattar där??? Minnet är i träda kan jag säga.

Jag vill gärna att vi träffas, även om jag behöver ha tråkigt för det. Nästa vecka kanske? Vi hörs!

2010-07-20 @ 17:13:01
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Christina

Hjälp. Jag tänkte att du var med i Kingston. Det var ju A och J. Jag tänker nog att allt kul var med "Knock-knockarna".

Ja, nu börjar jag ledsna på solande så det vore kul att ses och snacka lite. Vi tar en Norgetripp och sen vidare till Härnösand men inte förrän 31/ åker vi.

2010-07-20 @ 19:46:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0