Bokredovisning

Det har efterfrågats vad jag läste på semestern. Nästan alla böcker hade vi köpt på loppis, eller utrangerade från biblan.

Tanken var att slippa bära hem lika många som vi tog med oss och det gick ganska bra. Vi lämnade dem på den lokala loppisen, värdfolket hade böcker så de klarade sig och mer därtill.

Här kommer min lista för juli månad (hittills?)!

* Anna Grue: "Judaskyssen"  -  Kärlek, bedrägerier, lite allt möjligt blandat med honom på J. Jag tyckte den var bra.



* Sabine Deitmer: "Kalla kyssar"  -  Styckmord och diverse ruskigheter. Så där, inte så särskilt bra. Jag läser dock nästan alltid ut alla, oavsett hur de är.



* Margaret Drabble: "De sju systrarna"  -  Trög början, sedan riktigt bra. Om en frånskild, mogen kvinna och hennes liv och leverne.



* Mark Mills: "Amagansett"  -  Bra intrig, mord mm "hjälten" är fiskare och krigsveteran. Mycket bra, jag behöll boken!



* Joy Fielding: "Låtsasleken"  -  Lättläst (som alla Fieldings böcker). Sorglig om Matties sjukdom och familjens liv.



* Will Lavender: "Blind lydnad" - Mycket knepig collegehistoria, psykologi och väldigt rörig. "Var är Polly?" Läs inte om du inte är väldigt intresserad av psykologiska intriger! Jag är det inte!



* Danuta Reah: "Dödvatten" - Konstutställning om "Dödens triumf" och en massa mord och förvecklingar. Inte heller så värst bra.



* Fay Weldon: "Inga små kvinnor"  -  Intressant, kvinnor i olika faser av sina liv, dock lite rörig, samtidigt rolig, då det var en hel del minnen från de olika perioderna.

Se hela bilden







* Rosellen Brown: "Före och efter"  -  Bra, sorglig, tung, realistisk med USA-mått mätt. Kämpande familj.



* Jane Jonsson: "Den tionde gåvan"  -  Två historier som vävs ihop. Broderi går igenom hela historien. BRA!




Det var vad jag läste i Hamburgsund. Sedan har jag läst två till sen jag kom hem.

* Vibeke Olsson: "Sågverksungen"  -  Om det strävsamma livet som arbetare på sågverk i Sundsvallstrakten. En bok som berörde mig ganska mycket då min farfar var sågställare, kom från Sundsvall och flyttade runt med familjen för arbetets skull. Bra.



* Mikael Andersson: "Armlös, benlös men inte hopplös"  -  Mycket BRA! Livsbejakande. Mikael berättar som sitt liv, från födseln och fram till idag. Alla borde läsa den! Jag tänker köpa den!



Nu håller jag på med "Det blödande hjärtat" av Andrew Taylor, en hittills aningen obegriplig, ganska ihoprörd berättelse. Jag hoppas och tror det klarnar lite längre fram, jag kan i alla fall inte sluta läsa den.



Lässemester är verkligen inte dumt!

Tvärtom, det är en av de bästa semestrar vi haft, det är vi rörande överens om! Rekommenderas med andra ord och det var ett genidrag att lämna datorn hemma.  

Kommentarer
Postat av: Inga M

Kul att läsa om Dina sommarböcker. Jag är stum av beundran över Ditt goda minne! Hur kan Du komma ihåg så många böcker utan att blanda ihop innehåll o så? Men Du kanske gjorde anteckningar efter varje läsning. Vad läser kärestan Din för böcker? För jag antar att han också läste. Jag menar inte att Du måste redovisa dem också men kul att veta vilken typ av litteratur han ägnar sig åt.

2010-07-27 @ 06:38:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Har nog skrivit det förut...men boksemestern låter så skön!

Nu har jag åkt på Göta Kanal och varit till Hamburgsund med dig! Tack för att jag fick följa!

Kramen!

Ragnvi

2010-07-27 @ 09:36:35
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Sedan några år tillbaka för jag bok över vad jag läser. Önskar jag börjat långt tidigare, men så blev det inte.

Kärestan läste några deckare, en tegelsten med historien förlagd i Tibet, en om stenhuggeriets historia i Hamburgsund, som han fick låna av värden och ett par till som jag glömt. Så var det. Har du läst "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann"? Annars - gör det!

2010-07-27 @ 11:27:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Något jag insett på bloggen är att man kan hamna var som helst och vara med om allt möjligt och omöjligt. En härlig värld som bara ligger här och väntar. Kram!

2010-07-27 @ 11:28:12
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Herregud vad mycket böcker du har läst! Jag älskar också att läsa, men inte riktigt i den takten du gjort. Min fråga blir - hur många timmar/dag läste du... :-)



Kul att läsa om dina böcker. Vibeke Olsons böcker brukar jag gilla... Vill gärna läsa den du läst och även Mikael Anderssons bok som du berättar om. Tack för lästips!

2010-07-27 @ 12:00:21
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Selma

Oftast är det betydligt lättare att komma över böcker än att bli av med dem.

2010-07-27 @ 13:47:47
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Suss

Mia, Om du haft samma semesterupplägg som vi hade du säkert läst lika mycket. Jag släckte sällan före 1 på natten och läste vid alla tillfällen som gavs. Mikaels A.s bok är verkligen läsvärd!

2010-07-27 @ 21:03:45
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Selma, Jag vet! Jag har hur mycket böcker som helst. Tidningar är lättare att bli av med, om inte annat så i pappersinsamlingen.

2010-07-27 @ 21:04:20
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Wow! Inte en enda av böckerna har jag läst och det är nog bara Andrew Taylor jag läst en bok av (handlade om en kannibalisk pedofil så det blev bara en bok..).



Spännande att läsa om böcker som inte ligger på någon bestseller lista ändå! :)

2010-07-27 @ 23:43:54
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Jag som håller på med en av Andrew Taylor just nu. Den är lite suspekt, men jag ska till slutet!

2010-07-27 @ 23:55:42
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Christina

Hej igen.

Ett tips på två helt fantastiska böcker som blev sommarens höjdare (har nog kommit upp i ett 20-tal hittills)Greklandssemestern består av sol, bad,massor av böcker samt god mat och dryc)

Svinhugg av Marianne Cederwall samt Hundraåringen som klev ut genom fönstret av Jonas Jonasson (tror jag. Den är utlånad)

2010-07-28 @ 20:35:41
Postat av: Suss

Christina, Tack, jag håller med, jag har redan läst båda två. Hundraåringen är redan utlånad dessutom. Kram på dig, snart måste vi planera vårens resa....!

2010-07-28 @ 22:10:52
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

Vad många böcker DU har hunnit med. Där är inte jag. Läste mera tidigare men försöker orka ta tag i läsándet igen då det ger mig så mycket. Har nyss läst ut Blodläge av Johan Theorin te x. Bra.

2010-07-30 @ 18:04:44
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Jag har också nyss läst Blodläge och tyckte den var bra. Kärestan tog 2:an på semestern, alltså Nattfåk.

Att läsa är en stor avkoppling för mig, tyvärr släcker jag ofta alltför sent. Igår natt blev klockan 2.... Trevlig helg!

2010-07-30 @ 18:48:04
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0