Högenbesök 2010

Mitt årliga beroende gav sig tillkänna i veckan.

Det var dragningen till Högen som kom som ett brev på posten. I år har det pyrt mer än vanligt där i underjorden och öppningsdatumet fick lov att flyttas fram, tills det var säkert att släppa upp oss människor dit.



Jag har längtat efter att se den nya skulpturen som heter "Var finns konstverket". Det är Marc Broos som gjort den och som står där och spanar. De som sitter är hans hustru Karin och hans vän Lars Lerin. Hos Inga kan man läsa mycket om Lars Lerin och se många bilder. Hon har bloggat om honom flera gånger.




Den här gången frågade jag min kära dotter om hon ville följa med och tänk, det ville hon. Vi tog förstås med oss Babusjka också, för den här skulpturutställningen är helt hundtillåten.

Jag blev nästan chockad när hon - dottern J - säger att hon aldrig varit där förut. Varför har både jag, kärestan, hennes gudmor, Jimmy, bror och far varit där, men inte hon? Varken hon eller jag visste.

Nu blev det i alla fall en tur dit och hon såväl som alla andra tyckte att backen upp var väldigt brant, nästan lite otäck med hårnålskurvorna mitt i branten. Upp kom vi och det var många fler än vi som lyckats med det den här dagen.



Redan vid parkeringen kändes svaveldoften och man såg röken upp från underjorden. Babusjka verkade aningen konfunderad, hon blev stående länge och bara vädrade runt i luften. Till höger om "Sju" rök det rejält och doftade intensivt. Jag blundade och tänkte på Island!



En bit därifrån var det också riktigt mycket rök.




Mittemot står Lars Vilks "Waaaal" under en himmel som gjorde den obegripliga skapelsen riktigt mäktig och aningen hotfull.



Nu var det ju inte för röken vi kommit dit, så jag drog iväg med barn och hund på den sedvanliga rundan för att få med alla konstverken. Glatt insåg jag att J tyckte det var intressant, hon fotograferade ganska mycket och hon frågade mig om jag hade någon favorit däruppe.

Jo, jag har ju Ebba Matz "Rännil" som jag är väldigt förtjust i och även Ulf Rollofs  "Bröstskål".

Här har jag fotat landskapet med bröstskålens undersida som tak.



Sedan gick vi för att titta på "Rännil" och då blev jag besviken. Den var så inbäddad i högt, torrt gräs att den var svår att hitta. Pölen som rinner ut ur ett betongrör en bit ifrån var helt övertäckt.

Här lägger jag in två bilder av "Rännil" från 2008, som visar hur fin den är. Tack min käre själsbror Jimmy som fotograferat, jag kan inte fråga om lov om jag får använda dem, för du är inte hemma! Hoppas du har trevligt därborta!




Med risk för fästingar var jag bara tvungen att göra en liten insats och krafsa fram den hjälpligt.

Skärpning Kumla kommun!


J tyckte i alla fall som jag, att den var väldigt fin.

Oj, vad det blåste. Mitt hår stod rakt upp och Babusjka blundade när vi satte oss hos dem som undrar var konstverket finns.



När jag satt där upptäckte jag att Lars Lerin sitter och håller i en smurf.



Myrstacken stod kvar sedan den förra utställningen i Arken - "Myriader" av Anna Molander.




Nu var det en annan utställning där inne av Björn Engström, "På insidan" . Det var väldigt blandad konst. Jag tog kort på dem jag tyckte om.







De andra var papperskonstverk, målade, knövlade kartonger, uppspikade pocketböcker med gulmarkerade rader här och där mm. Jag förstår inte konsten i detta konstiga, är inte tillräckligt djup brukar jag säga.

Här har jag fångat J som njuter av utsikten (eller koncentrerar sig kanske, med tanke på konstverkets namn), genom öppningen på Torgny Larssons "Koncentrator". Där inne kan det bli rejält varmt när solen ligger på.



Hon, mitt yngsta barn, tyckte mycket om Kent Karlssons "Absit Omen" också. Kyrkan som jag brukar kalla den för enkelhetens skull.



Tilläggas bör kanske, att Högen = Kvarntorpshögen.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Åh va jag gillar Din blogg och reportage från Högen! Är det en Lars Vilks?



2010-08-02 @ 11:20:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Har du och jag varit på Högen? Nej... tror inte det! Nu MÅSTE du snart komma hit igen, vi har massor att göra.

Jo, det är en Lars Vilks, jag tycker de ser likadana ut var de än står. Det finns en i Engelsberg också om du tittar på det inlägget från skulpturparken.Tack för allt beröm du öser över mig hela tiden!

2010-08-02 @ 15:05:47
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

ÅÅÅHH!! HÖGEN!



Trots att den inte direkt kan mäta sig höjdmässigt med alla underbara berg här på Isle of Skye i Skottland (där jag är när jag skriver detta), finns det något magiskt på högen som inte finns någon annanstans. Har man tur blir man bergtagen och det är underbart! Tack för påminnelsen om att jag är start beroende av högen! ;) Kram J

2010-08-04 @ 22:33:25
Postat av: Suss

J, min kära själsbroder. Det är HÖG tid (obs vitsen) för oss att göra en Högendag igen. Jag befarar dock att det blir först 2011, för nu går årets säsong mot sitt slut och så även semestern.

Hoppas du har det bara UNDERBART på din s.k. hög och hör av dig när du kommer hem. KRAM!

2010-08-04 @ 23:03:21
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0