Samsala

När jag var 11, nästan 12 flyttade vi till en liten by utanför Hallsberg som heter Samsala.

Idag bor min brorsdotter där med sin familj och en massa djur, precis som det var på min tid. En massa djur alltså är samma som förr, det är bara människorna som är utbytta till en yngre generation i släkten.

När man står längst ner på ägorna och tittar ut över gärdena (som vi sa) var det nära till kompisen Inga. Om man sprang över gärdena och bakom dungen, bort mot höger, finns huset där hon bodde.



Kära brorsdottern är hon som fick en get på sin födelsedag och nu var den och två till, installerade och hade fått eget hus och en hage. Jag åkte dit och hälsade på en kväll.

Det är Lukas, den grå, Trassel och Ida (den som är vit på huvudet tror jag.)



De har en fin hage, med roliga saker och en massa gott att äta. I alla fall när de kom. Getter har en förmåga att äta det mesta och ganska fort dessutom.



Ida



Trassel



Lukas, som var keligare än en kattunge, ville bara gosa och bli kliad (vem vill inte bli det?) Han ställde sig på bakbenen och krafsade på mig med frambenen, som en hund.



Gruppbild (ursäkta lilla hjärtat, men du är en av dem).



De har fått det gamla kaninhuset till lekstuga och det gillar de.




Höns tjatade jag om att vi skulle ha när vi bodde där, men inte förrän nu är det verklighet.

Sixten av Hedemoraras, med två av sina 3 fruar, vilken sort har jag glömt.



Här fick jag dem i samlad tropp.



Sedan ett par av de nya Hedemora, där det verkar som det bara är en enda höna.




Solen, Smilla, Murre och Musse - katterna, Alma och Nillan - hundarna och Lille Skutt - kaninen fick inte vara med på bild denna gång. Råttan och akvariet vet jag inte om de finns kvar, men kanske? Jag hade allt fokus på getter och höns den här gången.

Slutligen kan jag konstatera, att de små pinnarna Rosenhallon, som jag släpade hem från en kompis moster i Åsbro i slutet av 90-talet, har blivit ett stort, vackert buskage. Vad fina de är!



Jag kanske skulle ta med några pinnar hem till mig själv så är cirkeln sluten.


Kommentarer
Postat av: ansepanse

vad vackert - nästan som Bullerbyn, livet från den bästa sidan, liksom

kramar

2010-07-01 @ 11:37:53
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: anne

Hönsen var då fina, sådana skulle man ha!



Kompisen Inga, är det Inga M det?

2010-07-01 @ 13:19:53
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Ett underbart ställe att växa upp på och att sedan ta med sina barn till mormor och morfar på loven. Kram.

2010-07-01 @ 21:22:37
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, De svarta hönorna gnistrar i solen, jättefina, men äggen är bara lite ljusbeige. Svar hos dig!

2010-07-01 @ 21:23:31
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Jag gillar Ernst, uttjatad eller ej, han hör liksom till! :)

2010-07-01 @ 23:07:14
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0