Island dag 2 - del 2

Nu till Geysir.

Där hade det byggts upp ett litet turistcenter sen S var där senast.

Lavastenar i hög utanför huset.



Brevlåda mitt ute i ödemarken



Vi kom till ett område med varma källor som bubblade och sprutade varma kaskader rakt upp, oregelbundet, men ofta. Det luktade svavel och rök ur marken.



De olika källorna var olika heta och hade också olika namn.







Den största "Strokkur" var inhägnad, men man kom ändå ganska nära.




Precis innan den sköt upp sin jättekaskad blev den alldeles turkos längst ner.




Efter att ha stått och stirrat som en dåre, bland alla de andra likasinnade och med kameran i ett stadigt grepp riktad mot Strokkur, i hopp om att få den perfekta bilden - vilket jag tyckte jag fick efter ganska många klickanden, stoppade jag ner kameran.

Jag skymtade A i ångorna och gick till henne.




Sedan drog vi i oss värsta svaveloset och inväntade nästa utbrott stående där i "röken". Det kom, dimman tätnade och sedan kom varmduschen. A sprang, men jag stod kvar med ryggen emot och tog skuren ( i regnjacka förstås), men sedan sprang jag också. Storskrattande var vi båda två.

Att vi njuter så mycket av svaveloset, när inträdde detta märkliga begär hos oss?

Vi gick runt ett tag bland de olika källorna och bubblet.








Efter det drog vi oss ner till turistbutiken och tittade runt. Både M och Å kom ut därifrån med varsin Islandströja - båda var fina.

Bak i bussen dukade P upp allt gott vi hade köpt inne på bageriet och sedan var det gående matplockning.



Mycket gott åt vi och det var en skön picknick på betongtrappan.



Det här var också stunden för russinpungarna att komma fram och det gjorde de!






Ingen är riktigt klok av oss, det är för det vi trivs så otroligt bra ihop!

Vi avslutade med att köpa kaffe + 1 mugg vatten till LN, som hon på något sätt fick gratis, trots att den först skulle kosta 100 isl. kronor.

När sedan LR kom med sin vattenmugg, hade tjejen i kassan lagt upp en strategi och sa att hon verkligen var tvungen att ta 50 isl. kronor för den.

Jag tror hon improviserade, vem tar betalt för varmvatten på Island, där hela underjorden är full av det? (Nåja, det är förstås inte rent dricksvatten).


De här bullarna luras, de skulle vi sliska i oss efter maten, men de fick bli djurmat ute på lavafältet istället. Tänk något som ser så gott ut och smakar ingenting mer än sött av glasyren.





Ett par bilar på parkeringen. En med askregnsrester......



....... och en som fraktar fiskespöna på ett smart och fiffigt sätt.



Efter Geysir, svavel, turistshop, picknick och kaffe kom vi till slut iväg till nästa vatten.


Kommentarer
Postat av: anne

Spännande!



Russinpungarna, var det något slags munkar?



Och hade ni kommit överens om att alla skulle ha röd jacka under resan?

2010-06-21 @ 19:38:50
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Åsa

Russinpungen var goooood!

2010-06-21 @ 23:33:01
Postat av: Suss

Anne, Jag är osäker, jag tror de var friterade och NEJ, det är rena slumpen att vi var så många med röda regnjackor.

2010-06-22 @ 01:05:00
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Åsa, Är du säker? Toscakakan var delikat däremot! Kram

2010-06-22 @ 01:05:24
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilka härliga upplevelser ni har på Island! En resa ni aldrig glömmer kan jag tänka mig.

2010-06-25 @ 09:45:56
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag kan bara hålla med, härliga upplevelser och ett minne för livet. Glad midsommar!

2010-06-25 @ 12:52:56
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0