Island dag 3 - del 1

Söndag 13 juni

Alla har sovit och det var en aning segt på morgonen.

A var inte på topp, vaknade med lera i ögonen, sedan försvann hennes klocka, men nåja, det var ändå en billig, so what, tyckte hon.

Dags för tandborstning - ingen tandkräm. Då skulle jag skoja med henne och tog min lilla resetub och placerade uppe på vårt gemensamma skåp.
När hon kom in i rummet lyste hon upp och sa:
- "MEN, var hittade du den?"
- "Den är min," sa jag och då trodde hon mig inte. Hon hade en likadan och visste inte jag när jag skämtade till det lite.
Hon såg lite tvivlande ut, men sedan hittade hon sin och något bättre blev det i vårt numera 4-mannarum.

Hennes hår var som kladdigt spunnet socker efter gårdagens svavelbad och inte hade varken lilla eller stora A infunnit sig. Det luktar inte bara svavel, utan också lite Bath.....

Några minuter senare hör jag:
- "Nämen!" och där står hon och viftar med klockan.

Nu ordnar det sig nog med A:na också.

Jag körde in till S bror J och han är dagens chaufför till Eyjafallajökull. Hans hund Nökkvi är också med. Vi tankade och på Island har de fortfarande personlig service på mackarna.



Det rök ur marken på ganska många ställen.



Vi började med att åka till en grotta, som direkt översatt heter "Rövhålsgrottan"! 1200 meter rakt in under jorden.  




Vid pilen ovanför P-platsen var ingången.

Vi gav oss ner och in en bit.




Det var så kallt att det var snö kvar därnere, jag var tvungen att gå fram och känna om det verkligen var snö och inte en kalkhög el dyl.





En del är ju hurtigare än andra och längst in, där det blev kolsvart, gick bara LR, LN och P. Sedan stannade även de som tur var.



M stod ovanpå grottaket och vinkade ner till oss genom ett av hålen i marken.



 När jag kom ut gick jag också upp till ett av hålen och tog kort på dem därnere.





Det var hål lite här och där, så det kändes en aning osäkert att gå ovanpå grottan.



Iväg och nästa sevärdhet blev ett fängelse "Litla Hraun", Islands största fängelse. Fast egentligen var det en liten fiskeby som S ville visa oss.



Vi gick ner till havet, det doftade gott av tång och förväntan steg tills vi kom upp över standvallen. Det var ebb och bara en massa tång.



                                     Strandkanten


J var och frågade om det fanns någon fin strand. Jodå, längst bort i byn ungefär vid fängelset, där vi nyss vänt.

Tillbaka igen, genom byn och nästa strand, en svart lavasandstrand.






Den med den svarta lavasanden, var lika ful. Det fick vara med havet, vi tittade på fängelset en andra gång och åkte mot Eyjafjallajökull istället.

Lite regn hamnade vi i, men det varade inte så länge. Vi intog en halvklen lunch på en mack med hamburgar/smörgåsmeny och glass . Det fick duga, vi blev mätta.



Bilder fotograferade från bussen längs vägen.





Efter det har vi skådat vattenfall i olika storlek, blött ner oss och jag har lyckats fylla halva högerskon med rödlera. 

Seljalandsfoss





S stötte ihop med en bekant som hon inte sett på över 20 år.



P och LR har gått bakom vattenfallet, man ser dem som små prickar till vänster om fallet 



Sedan blev det äntligen askdags. Det låg mycket aska på sluttningarna och glaciärerna var alldeles svarta. Vi började närma oss Eyjafjallajökull.





S hade lovat en på sin skola att ta med aska från vulkanen hem och vi ville självklart också ha denna exklusiva souvernir.



J stannade längs vägkanten och alla vi tokiga svenskar, inklusive hans syster S, rusade dit och öste våra olika burkar och påsar fulla med vulkanaskan. J satt kvar i bussen och skakade på huvudet.






Det var väldigt mycket aska längs sluttningarna, på vissa ställen på marken var det alldeles mörkgrått och svart.



På en turistbutik inne i Reykjavik såg vi senare att de sålde små glasburkar med aska för 120 kronor styck. Det var ungefär 2 - 3 matskedar aska i varje. Om de sen gick att sälja vet jag inte!

Kratern på Eyjafjallajökull hade fyllts med smältvatten från glaciären och man befarade att det skulle bli en rejäl störtvåg om det blev oro i vulkanen. Därför höll man på och la upp stora vallar för att stoppa vattnet från att förstöra grödorna. Detta hände dock inte så länge vi var kvar i alla fall, fick vi veta sista dagen.



Askan hade inte lyckats kväva växtligheten, tvärtom, det växte riktigt bra där det inte var alltför tjocka lager och på andra ställen som här, kämpade vegetationen för att ta sig igenom.




Skógafoss




J och Nökkvi vid Skógafoss



P, LR, LN och Å har strävade hela vägen upp tlll toppen av fallet.

Jag gick så nära det gick att komma därnere istället, utan att bli alltför blöt.


Längs hela bergväggen intill fallet, var det fågelbon



Mycket blöt, mossig vegetation därframme




Vid vattendraget nedanför fallet var det svart, slemmig lera.



Där vid Skógafoss blåste det så hemska vindbyar fulla med aska, att det var bara att blunda för att inte få ögonen fulla. J talade om att det gått ut en varning på radion för folk med kontaktlinser.

Jag ledde A till bussen, hon fick en liten aning om ett liv som blind.

Tyvärr kom vi inte längre än till foten av Eyjafjallajökull. Vägen var avstängd p g a vattenanhopningen i kratern som kunde komma farande när som helst.

Vi vände och gjorde ett flertal stopp för att se hur askan påverkat människor och natur.

Här yr askan omkring i vinden.


Allt är svart, ingen skymt av någon glaciär, normalt sett ska de synas.



Vi var många fotografer i bussen



Sprickor i berget



Vi såg en intressant byggnation också på ett ställe......



.....och jag som älskar skyltar var bara tvungen att fotografera den här.



Fortsättning med mat och hästar följer !

Kommentarer
Postat av: ansepanse

vad spännande det ser ut, Island är ju liksom lite annorlund än Sverige

kramar

2010-06-22 @ 21:35:34
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej! Det är så roligt att läsa dina reseskildringar även om man är med på resorna. Det blir som att uppleva resan en gång till! Önskar dig en Glad Midsommar! Kram Åsa

2010-06-22 @ 22:17:52
Postat av: Margit

Oj oj oj!!! Vilka mäktiga bilder naturen bjuder på!!! Måste vara ntressant resa!!!

Kram!!

2010-06-23 @ 02:16:18
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning o tack för ett härligt resereportage igen! Har läst o njutit av underbara foton från Island!! Ser med förväntan fram emot nästa del!

Kramen!

Ragnvi

2010-06-23 @ 07:27:18
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: anne

Vilket landskap! Och vilken tur ni har som har en egen kunnig guide med er! Att Island är fantastiskt har jag hört men aldrig har jag sett så intressante foton, de har varit mer tillrättalagda, dina visar sånt som JAG skulle se; inte bara bli förevisad.



Jag hoppas att fortsättning följer!

2010-06-24 @ 11:40:03
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0