Island dag 4 - del 2

Fortsättning Måndag 14 juni

Till slut tog vi oss ut från 66 North och på väg tillbaka till bussen hamnade vi på ännu en outlet. Det var bara att svänga in genom dörrarna.

Där hängde en himla fin, blå funktionströja och kostade 4990 isl. kronor = ungefär 165 kronor. En liten tant kom tassande och sa något oartikulerat till mig. Jag förstod noll, så hon testade med engelska och när jag då förstod var det plötligt halva priset av det som stod på prislappen, som hon försökte förmedla.

Inte nog med det, sedan kom hon med en liten kupong och visade att jag kunde få köpa 4 T-shirts till halva priset bara jag hade kupongen.

Nu fick jag problem, inte behövde jag 4 T-shirts, men då kom P till min hjälp. Han ville ha 1 till sin son. Skönt kändes det. Inte för att man var tvungen, men det är svårt att stå emot små viskande damer som får en att känna sig utvald.

OJ, jag var både nöjd och förvånad över mitt beteende, dock mest nöjd. Fast, jag tänker nog inte ha min 66 North jacka samtidigt som kärestan har sin. De råkar nämligen ha samma färg.

Vi åkte tillbaka mot centrum.
Jag fick äntligen min efterlängtade förbudstraktorskylt på bild.



Telefonkontakt med S som skulle umgås med sin bror ikväll och vi drog ut på stan på egna ben.

Vi parkerade på samma ställe och gick runt i centrum ett tag. 

Ljusslingor med diverse klockor och blommor är tydligen populärt här.



En fläkt av Irland på Island. House of Guiness.



En skymt av hamnen



Utsmyckning vid en entre till något viktigt hus - inte min smak!




Bygget som ska bli det nya konsert/musikhuset



När alla var hungriga igen, enades om att testa Hummerhuset. Inte har jag problem med att äta hummer två gånger om dagen, då vore jag väl galen.

Tyvärr var det dyrt i överkant för vår kära Clara (fonddonatorn), så vi vände på trappan efter att ha läst matsedeln utanför.

Vi var också in på Irländska puben och vände, för att slutligen hamna på Café Paris. De hade en diger matsedel utanför dörren och vi fick ett bord för 7 när vi väl kommit in. Som vanligt, antagligen för att vi skulle dricka mycket, fick vi måltidsdrycken på en gång.



Hunts ketchup hade en lite rolig etikett.




Mycket gott åt vi, A.s ostburgare med bacon och ägg slog de flesta hamburgare jag sett.



Själv åt jag lamm, någon åt kött och det var flera hamburgare på bordet.



M som drogs med en hemsk hosta fick en dos Jäger av oss andra. Jag vet inte
direkt om det hjälpte, men gladare blev hon.




De tappraste beställde in Banana Split efter denna mastiga måltid - P, LR, Å, LN och jag. Kaffedrinkar blev det också några stycken, men vår chaufför den rena Lena, drack grönt te.



Imorgonkväll kör någon annan, då får vi se vad hon väljer.

Det regnade när vi kom ut efter att ha betalat och idag har vi verkligen överskridit vår budget. Min plånbok kvider, för det är inte bara vår gemensamma budget som farit illa, även min!

Själv är jag obehagligt, obekymrat nöjd med mina inköp!

Vi drog oss mot bussen, passerade den korvmoj som Barack Obama lär ha ätit vid då han besökte Island.




Iväg mot Keflavik, fast med ny chaufför och 7 passagerare i matkoma blev det lite felnavigerat.

Vi hamnade längst ut på en udde, med skyltar för mig att fotogafera och en kyrka i intressant arkitektur.




Kyrkan hette Seltjarnarneskirkja och taket såg nästan ut som segel.




En fyr fanns förstås därute på udden



 - och en bra vy upp över Perlan, där vi var första kvällen - en hel evighet sen!



LN - tillfälligt självutnämnd logoped, så idrottslärare hon är, har haft intensivtrimming och träning av min innermun. Så här var instruktionerna:

"Ek, ek, ek-ljud! "
"Vad säger katten?"
"Tungan mot framtänderna. "
"Lite slem bak i halsen!"
"Samordna alltihopa!"
"Stöt ut!"

= Namnet på ett stort vattenfall på Island som är en ädel metall (au) + foss

G U L L F O S S !



S är någonstans, vi vet inte var, men hon är hemma här och kan ta vara på sig själv, så vi behövde inte oroa oss.
Jag har fått en lakritsslang inbakad på magen, från sida till sida.
Bilen är kaiko och imobiliserad, det lyser en blinkande röd bil på instrumentpanelen.

Livet leker!

Imorgon kan det bli lek med valar eller Blå Lagunen efter vi shoppat loss igen.

Shoppat loss ja! Så här såg det ut på rummet efter 66 Northraiden.



Min säng..................! Imorgon måste jag packa ner allt detta!



Snart är vi hemma, nu när jag snart har fått till munmotoriken vad det gäller vattenfall och inte behöver den mer.

SUCK!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Fascinerande att det fattiga Island har råd att bygga ett nytt konserthus! Kul att hänga med på sightseeing och shopping som vanligt. Just nu hänger jag vid Brunkebergstorg och vi blir här några dagar. Hundvakt har tagit över hus och hem.

2010-06-29 @ 11:26:17
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Inte vet jag...men jag tror inte jag skulle ge mig på de däringa isländska lingvistiska övningarna..Inte efter ett antal öl i alla fall...

2010-06-29 @ 17:20:09
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Lambergsfrua

Hej Leontina!

Åh, vad jag har haft trevligt med dig på din Islandsresa:) Jag fick din adress från Ragnvi, eftersom jag också varit på Island alldeles nyligen. Ett land som verkligen fascinerar och och hela tiden överraskar. Det var bara Mannen i Mitt Liv och jag på resan. Vi hade köpt ett paket med hyrbil och hotellövernattningar inklusive frukost. Det kan ju naturligtvis aldrig jämföras med att ha med sig en infödd islänning på resan, men vi njöt i fulla drag av alla upplevelser.

Du är välkommen till mig och kolla bilder från våra upplevelser från början av juni.

Jag kommer gärna tillbaks till dig och hoppas det är OK, att jag lägger in en länk på min blogg.

Soliga hälsningar!

2010-06-29 @ 17:29:35
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: ansepanse

härligt med lite annorlunda resor :D inte till värmen menar jag

SV: det är en sjö i västergötland i ett litet samhälle som min yngsta dotter kallar bullerbyn

kramar

2010-06-29 @ 18:00:44
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: ansepanse

SV: jag är bara samlare av kinasaker, tycker att det är så vackert

kramar

2010-06-29 @ 21:36:51
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag skulle vilja se det huset när det är färdigt, det blir nog häftigt!

Har du passerat här nu igen????? När åker du hem?

2010-06-29 @ 22:54:14
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Det är ett fascinerande språk och jag kunde kläcka ur mig de flesta ljuden, men "gucka" var helt omöjligt, både med och utan öl.

2010-06-29 @ 22:55:05
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Lambergsfrua, Välkommen in här på bloggen. Jag har just rest med er på Island, det var roligt att göra jämförelser av våra upplevelser. Jag har kommenterat hos dig. Kram

2010-06-29 @ 22:56:32
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Jag har en kompis som bott i Kina, de har väldigt mycket fina saker, t o m möbler därifrån. Kram!

2010-06-29 @ 22:57:13
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0