Mot Viby

Kärestan kom på motorcykeln i fredags, han hade läst någonstans att det skulle luftas gamla mopeder i Viby. Närkingar är vi båda två, även om jag mest bott någon annanstans sen jag flyttade hemifrån och ändå var jag tvungen att ställa den här frågan:

"Var ligger Viby?"

Jojojojojo! Jag vet var Viby är, men det är inte så stort, det kryllar av små vägar i de trakterna och vi har en tendens att svänga där det ser fint ut och då blir det fel ibland.

Inte blev det bättre av att han svarade så här:

"Jag vet inte!"

Sedan skrattade vi hjärtligt båda två  och han hämtade kartboken, slog upp inre Närke och memorerade raskt varenda liten väg, korsning och riktning.

Fixa nytt fika att ta med, bullar den här gången och sen ut på hojen och iväg.

Ganska fort var vi framme på mopedåkarnas väg, körde om en radda och ställde oss på ett ställe lämpligt för publik.



Det tog bara en liten stund så kom de första knattrande.





Under tiden de passerade, passade vi på att fika. Bullarna från Jeremiasbageriet.

"Bordet" hade vi med oss......!



Det var många moppeåkare som lockats ut i det fina vädret och vi stod inte illa där vi stod, men till sist mattades det ändå av och vi gjorde som mannen i svarta hjälmen - fortsatte vägen fram.



På småvägar och med besök hos goda vänner tog vi oss hem till slut. En minnesglimt från barndomen kom för mig när vi passerade den här skylten.



När jag var liten kom bryggarbilen till vår gata med jämna mellanrum. Det hände någon gång, att vi skulle köpa något - läsk eller svagdricka och de gångerna ropade alltid min mor: "Nu kommer Mörtsjön". Det var ett lyckorop för oss, det betydde att det kunde finnas en läsk istället för saft och det var inte särskilt ofta, så det var FEST!

Inte förrän jag blev vuxen och åkte igenom Mörtsjön insåg jag, att bryggaren inte alls hette Mörtsjön, något som jag trott hela min barndom och fram tills det gick upp för mig att bryggeriet/lagret låg i Mörtsjön.

Så tänker barn!


Kommentarer
Postat av: anne

Nog hade jag också trott att bryggarn hette Mörtsjön! Både som barn och som vuxen....! :o



Men hur blev det, kom ni fram till Viby eller inte?

2010-06-06 @ 20:35:41
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inger

Åh vad härligt det lät,,en tur på motorcykel i denna fina årstid,..picniken såg mysigt och gott ut.

Ha det gott, kramen..

2010-06-06 @ 21:18:59
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Just igår for det förbi en låååång radda med mopedister utanför hos oss också! Men jag hade inte kameran med mig just då...va´!

Vem minns inte "drickabilen"...saknar den!

Kramen!

Ragnvi

2010-06-07 @ 07:13:09
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Ibland drabbas man inte av "Aha-upplevelsen" förrän många, många år senare. Jag reagerade inte ens på att Mörtsjön möjligen kunde vara ett lite udda efternamn.

2010-06-07 @ 09:40:57
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger, Det är bara ren njutning i och med att vi undviker motorvägen och stora gemensamma md-utflykter. Sånt är mest stress tycker vi. Kram

2010-06-07 @ 09:41:49
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Jag kunde gott tänka mig att ha en sån moppe som jag fick när jag fyllde 15, undrar var den tog vägen? Kram!

2010-06-07 @ 09:42:49
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0