På andra sidan Högen

Det är absolut inte en uppföljning till filmen "På andra sidan häcken" som rubriken syftar till. Det är precis som det står, på andra sidan Högen. Jimmy fattar direkt, det vet jag!

Vi har haft friluftsdag i skolan och med tanke på årstiden var det en vinterfriluftsdag. Förra året lovade jag mitt arbetslag att jag skulle sluta gå i strejk när det var fråga om just den sortens dagar och medverka i åtminstone en/år.

Jag bestämde mig för att det fick bli just i dag som jag skulle ut i den vita världen.



Istället för Storstenshöjden eller Ånnaboda skulle vi till Högen, dvs Kvarntorpshögen. På andra sidan om uppfartsvägen finns Kumla kommuns och Kumla skidförenings slalombacke med lift, grillplats och olika stugor.

Det var en fantastisk dag som "Aktiv Assistans Örebro" hade bjudit in till. Det fanns vinterlekar, häst och släde från Kvinnersta Naturbruksgymnasium, varm saft, kaffe och en man som stod och stekte raggmunk och fläsk, samt grillade korv nästan hela dagen. Man fick äta hur mycket man ville och raggmunk är min ABSOLUTA älsklingsrätt. Jag är proppmätt än, över 5 timmar senare.

Majsan och jag körde igång med matsäcken direkt vi hade kommit fram. Jag citerar henne: "Det magen har, det har den och får den mer så tar den". Hon hade skinkmackor och jag stektäggmacka.



Vi var flera klasser som var där och alla drog iväg åt olika håll.

                                        Skidbacken




Här står hästen Fredrik och väntar på första lasset stora och små som vill ut på en slädtur.



Han behövde inte vänta länge. Jag snodde mig att fotografera innan det bar iväg.




Ut på de oändliga vidderna bar det, eller....... kanske inte fullt så långt, men det var härligt att sitta där och förflyttas framåt, alldeles tyst, bara lite rasp från medarna.



Den andra hästen hade en liten matpaus.



Vinterlekar var bl a en variant av curling, att kasta olika tunga bollar så nära mitten som möjligt. Det var inte vi vuxna som var bäst - långtifrån.




Vid sidan om kunde man testa att "fånga renen" med lasso.



Hon som provade först lyckades direkt, inte heller det någon av oss vuxna.



För att visa oss lite sportiga vi också, kastade I-M och jag oss ner och gjorde varsin ängel.



                       Syns den? Eller har den redan flugit iväg?



Himlen var klarblå och solen sken. T o m en antivintermänniska som jag kände att det var njutbart.......



............. och inte blev det sämre när man efter de underbara raggmunkarna och det knaperstekta fläsket, fick kokkaffe på öppen eld!



Nu har jag dock fyllt min vinterkvot för den här terminen, hur skönt det än var!


Kommentarer
Postat av: Ragnvi

En sån underbar dag ni hade! Härliga foton!

Kramen!

Ragnvi

2010-03-06 @ 07:13:27
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Roligt att se att Du njuter av vintern! ;-))

Det ser ut att ha varit en supertrevlig dag och jag glädjer mig förstås åt att Kvarntorp har blivit så bra.

2010-03-06 @ 08:43:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Ragnvi, Det var en skön dag, men vinter är vinter och kommer aldrig att bli något annat. Kram

2010-03-06 @ 11:53:05
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, kära Inga, Jag njuter INTE, jag gör våld på mig själv och mer eller mindre fobitränar. I goda vänners sällskap blir det uthärdligt, men tids nog kanske jag kan börja tycka om det vita helvetet igen. Elever och arbetskamrater är alltid trevligt.

Vi måste absolut till Högen nästa gång du är i Närke.

2010-03-06 @ 11:54:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: ansepanse

vilken härlig dag ni måtte haft, härliga vinterbilder

kramar

2010-03-06 @ 17:36:34
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Suss

Ansepanse, Det var första gången det kändes som vintern var på väg bort, trots all snö. Solen var VARM! Kram

2010-03-06 @ 19:27:03
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: AMANDA FALK

vad mysiga bilder :D

Ha en fortsatt bra söndag!

2010-03-07 @ 17:23:07
URL: http://amandajosefine.blogg.se/
Postat av: Suss

Amanda, Kikade in lite till dig, jag har mellanlandat i Dubai en gång och det fanns inte minsta likhet med vintern på Högen. Mycket snö, men även mycket sol!

2010-03-08 @ 16:29:42
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0