Boo

Efter frukosten som är sen på lördagar, vi har ju Melodikrysset att klara av innan vi kan resa oss från frukostbordet, drog vi iväg till Boo.

Det ligger strax innan man kommer fram till Hjortkvarn och där finns ett ganska stort område med vilda påskliljor. Så här års är det många som åker dit bara för att titta på dem.

De skiljer sig från de planterade så tillvida att kronbladen är mycket ljusare än mittdelen (som säkert heter något vetenskapligt). Planterade är helgula.



Vi hade bilen och tog det ganska lugnt. Jag spanar alltid efter vildsvin, det finns gott om dem, men vi har bara råkat på dem en enda gång och då hade jag ingen kamera med mig.

Tranor fick vi syn på ute på ett gärde. Två stycken gick där och åt frukost.
Här är den ena, de blev dock rädda och flög när jag fotograferade.




Bakom nästa krök var en stor flock med hjortar. På långt håll det också.



Det är runt kyrkan det är mest påskliljor, vi parkerade och tog en promenad åt det hållet.




Kyrkogården domineras av släkten Hamilton som har Boo slott.



Som jag tidigare nämnt på bloggen fascineras jag av kyrkogårdar och den historia man kan utläsa där om man bara anstränger sig, samt fantiserar lite.

Det är inga vanliga proletärer som vilar under de här stenarna!



Inte under de här korsen eller den resta kanonen heller.




Måste kolla närmare på kanonen, kärestan har för längesen försvunnit i påskliljorna.




Friherre Silfver - nånting, chef för Artilleristaben, född 1797.

Jag tyckte mer om minnesmärket/graven just bredvid kyrkan.



Åter till påskliljorna. De har tydligen förvildats från trädgårdar, eller möjligen slottet en gång i världen. Nu finns det mest av dem runt kyrkan och mindre bestånd lite här och där i byn. Jag som alltid trott att man måste sätta ner lökar för att få fram dem.




Där i Boo finns också Sveriges nordligaste bestånd av "vilda" bokar. Alldeles utanför muren växer det rikligt av dem.



Den här "Vad det nu är", ligger på andra sidan vägen från kyrkan. Klockstapel, men jag ser ingen klocka, bara en
klocka. (Det där var skämtsamt skrivet.)
 

Tar gärna emot inofomation om vad det är för byggnad. Fin är den i alla fall.

En bit bort, i Boo gamla skola är det sommarcafé.




Brukar vi fika när vi är ute???     J A A A A A A A A A A A !

Så även denna gång.



Detta eminenta fika kostade sammanlagt 60 kronor, med egen kanna kaffe till.

Det fanns tre värmekällor bredvid varandra där vi satt. Den modernaste - "byggfläkten" var den som var i bruk, syns i nedre högra hörnet.



Längs väggarna fanns en "Paradhanddukutställning". (Dagens längsta ord!)



Boohästen fanns också till beskådande, dock i motljus, men också på bild.




Min vana trogen måste jag kolla in ställets faciliteter. Det var utedass denna gång.

Spännande! Notera handtvättningsstället.




Och, kungen och hela konkarongen var med på det här dasset också.



Det blev klart godkänt, bortsett från att det inte gick så bra att haspa från insidan. En annan intresserad dam ryckte upp dörren medan jag var därinne med kameran. Undrar vad hon tänkte?

Luften utanför dasset var helt ren kunde jag konstatera. Lav på träden.



Tillbaka in för att titta på paradhanddukarna. Fantastiska kvinnor som suttit och broderat detta för att ha det lite fint i vardagen. Jag har själv några alster efter min mormor som jag vårdar ömt.

Bilder!









Trevlig utflykt, även om vädret inte var det bästa.
Det hjälpte inte att motorcykeln fick stå kvar hemma för att vi skulle få sol!!!!!


Kommentarer
Postat av: Mia

Så mycket vackert i samma inlägg... vet ju inte var jag ska börja. Broderier är väl helt ute nu, men så vackra de är de där du visar... Bedårande...



Kyrkogårdar tycker jag också är intressanta, men vill helst gå där jag kan känna till någon eller några... gamla släktingar, bekanta eller så...

2010-05-01 @ 22:56:38
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Vilken rolig utflykt! Ni är verkligen experter på att hitta fina ställen att besöka. Jag antar att en hel del har blivit tradition, att Ni åker dit år efter år.



Hon som ryckte upp dörren till dasset borde Du har fotograferat. Tänk så häpen hon skulle ha blivit.

Utedass kan fortfarande ge mig lite klaustrofobikänsla, tänk om någon haspar på från utsidan!



Roligt att få se bilderna från Boo utifrån, det är bekant från förr. Vi brukade ju åka dit för att se hjortarna.



2010-05-02 @ 09:37:54
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Jag älskar verkligen broderier och jag broderar också, om än mycket mindre nu än förr.

Jag tror vi är många som tycker kyrkogårdar är intressanta. Att läsa gamla yrkestitlar är också en hel del kulturhistoria, men just här fanns inte så många.

2010-05-02 @ 11:52:53
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Vi har bara varit i Boo en gång tidigare för att titta på påskliljorna. Visst är det roligt att hitta nya utflyktsmål som har något speciellt.

Önskar jag fotograferat damen, men jag blev lika paff som hon.

Vi åkte också till Boo förr och tittade på hjortar, nu vill jag se vildsvin!

2010-05-02 @ 11:54:47
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

En så härlig utflykt med kyrkogård, fika och allt- en utflykt för mig också med andra ord! :)

2010-05-02 @ 19:21:09
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Jag håller med, den utflykten var optimal, sånär som på vädret. Lite för kallt för min smak.

2010-05-02 @ 20:39:47
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0