England dag 2 - del 1

Torsdag 13 maj

Jag har vaknat några gånger i natt, men ändå sovit väldigt gott. Jag hade klockan på 7.30 med tanke på badrummets iskyla, avsaknad av värmekälla och okänd funktion på duschen.

Bortsett från köldchocken funkade allt bara fint. Eftersom jag numera bor i det s.k. gnällbältet kan jag tillägga att något att stå på eller en trasa att torka golvet med efter duschen, hade varit bra. Egentligen är det helt okej!

Det bor folk ovanför oss och vi hör trafiken, men det är inga som helst problem.

Vi fick en mycket bra frukost. Pocherade ägg, bacon, tomat och stekt bröd, olika yoghurt, flingor, toast, marmelad, sylt, te, kaffe och juice. Jag åt massor.



En kort promenad i närområdet innan vi satte oss i bussen för att åka till Bath.






Det tog sina dryga 2 timmar till målet och väl där fick vi 2 timmar som allra mest, helst bara 1.50. Nu är det sällskapsresa!
Löpning mellan begivenheterna, men det är bara idag och vi har löparskorna på oss båda två. Tur också att jag varit här förut.



Tack vare dem tog vi oss snabbt till "The Roman Baths" och hann se och lyssna på det mesta under första timmen av de två.



Bilder från Roman Baths!










Saker som de hittat vid utgrävningarna.








De hittade även små plattor med förbannelser på. T ex om jag var arg på min granne som gjort mig något som jag ansåg var fel, kunde jag rista in det på en liten metallplatta och kasta den i den heliga källan.





De heta källorna tillägnades gudinnan Sulis, som definierades som den heliga Minerva, vars gyllene mask de också hittade vid utgrävningarna.




Bakifrån såg det ut som hon hade hål i huvudet (nu hädade jag förmodligen!)



Vi gick runt hela etablissemanget, fick se var källorna kom rinnande upp ur underjorden.




De gamla vattenledningsrören var gjorda av bly.



Man kunde se hur det bubblade upp från "underjorden".




- och här satt badvakten!



Vi var t o m in i Pump Room och fick varsitt 40-45 - gradigt vatten direkt från källan.



Utan biljett till romerska badet kostade ett glas 50 p. Gott var det inte, det vore en överdrift att påstå, men vi blev omedelbart både yngre, starkare och friskare.....hehe!



Ut i vimlet igen! 1 timme kvar.

Avsmakning av äkta engelsk fudge, definitivt godare än vattnet!



Liten talangfull gosse.



Jag bara älskar engelska skorstenar!




Katedralen!




Parken nedanför bron



Nu sitter vi på samma pub som jag och Anna satt på när vi har i Bath - i "trädgården". Puben heter Lamb & Lion.

På väg dit passerade vi genom något slags lager bakom affärer.
Begagnade reservdelar till "människor", packade för retur.



Puben har en muromgärdad gård med blomlådor av största format längs med murarna och som gör det riktigt trivsamt. Det är det som är "The Garden!"



Varsin Guiness och varsin bakad potatis. Kan man tillbringa en timme av sitt liv på bättre sätt?



JO!!!
 
I en bokhandel när jag tänker efter. Jag rusade iväg efter vi ätit, gjorde en snabb repa i "min" Bookshop på hörnet, på väg mot Pratts Hotel.

Äntligen har jag köpt en stor vägkarta över hela Britain. Därinne kostade den bara £ 3.99 (utan CD).



Riktigt nöjd är jag med det inköpet. Gjorde en snabb visning för kärestan var man kunde äta Sally Lunn Bunn på väg därifrån.




När vi ätit hade vi inte så mycket tid kvar. Jag slank in på en affär för att köpa vatten och där fanns också tvål - en bristvara hos oss. . Typiskt, när man måste tänka på bagagevikten, då fick man en gratis när man köpte en och GRATIS är svårt att stå emot. Jag får väl ta den i byxfickan när vi checkar in.

Alla kom i tid och vi drog vidare mot Marlborough.

Bussen är utrustad med GPS och nu är jag inte lika såld på en sån som igår. Tidsramarna, det GPS:n säger, spricker hela tiden. Den kan förmodligen inte inberäkna trafikstockningar o dyl



På Pollys Tearooms i Marlborough var det dukat när vi kom. Jag fick byta ut vår clotted cream mot vanligt grädde. Vi fick varsitt scones, sylt och te, förutom grädden. GOTT, GOTT!







Annika och jag köpte varsin extra kaka och delade, så fick vi smaka två. De kostade £ 1.90/styck och den ena var så obeskrivligt god att det är svårt att beskriva.

Millioneers shortbread. Den hade 3 lager, ett mörkbrunt, ett ljusbrunt och som ett shortbread i botten, men det säger ju inte ett dugg om smaken. Jag får ha den i tacksamt minne bevarad!




Vi var ganska trötta och vädret var grått och blåsigt, så Marlborough gjorde inget starkare intryck på mig. Dessutom hade vi bara 1 timme totalt på oss, så det blev ena trottoaren upp och den andra ner.






Jag köpte ett kort på ungtupparna William och Harry (prinsarna) och skickade till nästansyster A. Hon behöver lite engelska gossar i sitt liv.



Kärestan lyckades snoka upp en Classic MC på WH Smith, så han var lika salig som jag över min kartbok.

Nu hade GPS:n räknat ut att det var 45 minuter hem.

JOJO!!!!

Fortsättning följer!


Kommentarer
Postat av: britten sa

Vilken härlig spännande resa du gör

2010-05-20 @ 21:39:17
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag som gillar det makabra blir ju genast förtjust i vagnen med "reservdelar" till människor! ;-)

Och Du lyckades fota den också! . Jag skulle absolut rama ett sånt foto, dra upp storleken och hänga på väggen.



Just det romarna var i England också, annars tänker man sej att de stannade nere i Tyskland. Hoppas det inte var blyrör för det vattnet Ni drack och jag ser fram emot att se resultatet.



Badade Ni förresten eller nöjde Ni Er med att dricka?



Lär inte en av prinsarna vara likt en någon i bekantskapskretsen kring hovet? Eller hur var det?

2010-05-20 @ 21:51:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Så sugen jag blir på att resa tillbaka till England!

har inte varit där sedan 1952!

BBodde en sommar på en grisfarm, underbar tid och bra för engelskan!

Reste runt med min värdfamilj till olika platser.

Du väcker minnen med Dina fina bilder!

Ha det bra!

2010-05-21 @ 09:13:15
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Suss

Britten, Resan var verkligen bra och vi hade jätteroligt, men vad TRÖTTA vi var.

2010-05-21 @ 16:37:07
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Jag bara tvärnitade när jag fick syn på vagnen. Kärestan sa som vanligt: "Blogg också!" Han har vant sig att det blir tvära stopp vid olika ställen.

Vi badade inte, det fick man inte och om prinsarna vet jag intet, man kan ju hoppas att stackars Diana hade lite romantik med någon...!

2010-05-21 @ 16:38:55
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Kerstin, Har du inte varit där sen 1952 är det verkligen dags. Dock, inte mycket har förändrats sen jag var där första gången 1976, skulle vara roligt att höra vad du tycker.

2010-05-21 @ 16:39:41
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Ha! Marlborough kände jag igen, hade du gått gatan fram hade du hittat butiken varifrån jag närapå blev utslängd för att jag dragit in fårskit på deras urslitna, urskitiga heltäckningsmatta!

2010-05-23 @ 18:59:52
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Anne, Marlborough verkade mysigt, men vad gör man på 20 - 30 minuter? Bestämmer sig för att åka dit en annan gång!

2010-05-23 @ 22:35:15
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0