England Dag 3 - del 2

Jag klängde upp på muren för att se vad som fanns bakom. Det BLÅSTE!



Mera fina trädgårdar och därborta ett ställe som utifrån såg ut som en grön tunnel, en pergola kanske? Det såg intressant ut.




Vi såg till att komma närmare den delen, det var mycket mer trädgård kvar att utforska och jag var nyfiken på hur tjusigt det var inuti tunneln.



Aningen besviken kan jag väl säga att jag blev, inte ens en liten träbänk, men småfåglarna flög ut och in och luften stod stilla därinne, utan minsta pust.

Men när jag kom ut därifrån stod det en finfin staty i nischen nedanför trappen.



Vi gick runt, hit och dit i denna "nya" trädgård. Här var det ganska stramt.






Ett fint solur



 - och någon som tappat ett fickur i gruset, trodde herrarna.



De försökte ta upp det, men inte gick det. Det var ett lock till någonting och satt fast.

Här och där kändes det som någon tittade på en!
Det är ansikten i det som inte är fönster, men ser så ut.



Det pågick utplantering och rabattskötsel på flera ställen.





Här kommer lite bilder från de sista delarna av trädgården som vi hade kvar, alldeles innan den exotiska delen. Det var otroligt välskött precis överallt och allt växte som det "skulle".






Det var nästan befriande med ett träd som visade lite motstånd mot det perfekta.



Sista inhängnaden på vår väg mot utgången.



Och därborta stod kärestan och tog kort på samma motiv som jag på min kant.




I öppningen i häcken står plötsligt den levande stayn igen.



Den exotiska delen med citrusplantor i stora planteringskärl.....




....och en växthus med en gigantisk vinstock som var från mitten av 1700-talet.

Utanför växthuset fanns en icke uppodlad, men mycket bördig jordplätt. Där hämtade vinrankans alla rötter sin näring ifrån. 250 kg druvor gav den, sa någon. Jag vet inte!






På väg ut fick jag verkligen mitt lystmäte vad det gäller skorstenar.



Nu var vi nöjda och ville gå ut, då var det så fiffigt, att för att komma till utgången måste man passera shopen.

Nu till den stora frågan. Gick vi in eller ut?

Alltså in i shopen, eller ut ur palatset? Det återstår att se när resedagboken fortsätter.

Kommentarer
Postat av: Inger

Åhh vad mycket fint du bjuder på här...verkligen sevärt. borde kanske ta en tur dig...

Men det såg lite kallt ut,,där oxå,,

kramen..

2010-05-25 @ 21:38:33
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Suss

Inger, Jag visste inte att Hampton Court också hade ett palats, trodde bara det var en vacker trädgård. Lite kallt var det ibland när det blåste. Kram!

2010-05-25 @ 22:18:55
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Åhhh så engelskt!!!

2010-05-26 @ 21:51:30
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0