England Dag 4 - del 1

Lördag 15 maj

Vaknade klockan 6 av rejäla timmerstockar som drogs så det durrade i luften. Jag hade som tur var lagt öronpropparna i översta lådan - alltid redo - så det var bara att proppa in och byta sovsida.

Liten rödhake som bodde i trädet utanför annexet.



9.30 skulle vi vara ute ut rummen och 10.00 avfärd.  Tidsangivelserna är ungefär lika flytande som i Italien, men till slut var vi ändå på väg.




Första stopp var redan inne i Sunbury. I Walled Garden, där vi var och kikade in igår fanns ett fantastiskt broderi som tillverkats i byn och invigdes av drottningen vi milleniumskiftet.



Vi fick en liten stund där och nog var det värt att stanna till för. Jag gillar att brodera och tänk att vara några stycken som gör en så stor sak tillsammans.

Iväg igen och nu var nästa stopp "Windsor Farm Shop".




Där fanns fudge, sylt, bröd, mat, godis, blommor mm, allt under de kungligas flagg (subventionerar kungahusetes utsvävningar) och allt till saftiga priser.







Utanför livsmedelsaffären fanns plantor, grönsaker och frukt och tillbehör.


                          KOLLA PELLORNA!!!!  (Köpförbud!)







Jag köpte en liten burk "Mens mini mints", till kärestan. Det fanns olika motiv med sportprylar, hästmotiv och öl. Gissa vilken jag valde! Burken var verkligen mini och kostade £ 2.25.



Till mig själv köpte jag en "Millionaires Shortbread - en kaka lik den Annika och jag delade på i Marlborough. Den kostade £ 1.25, så nu har jag gjort lite kunglig shopping.

In i bussen igen efter 30 minuter. Jag och Maria  löpte i mål som de sista ombord. Vi blev sinkade i kassan, för tjejen strulade till det när vi skulle betala

Det gick både fort och bra fram till Windsor.



Vi gick direkt upp i centrum vid stationen och sjöng 3 sånger. Jag tror vi hade mer publik än i kyrkan, för de som var här stod och lyssnade, de umgicks inte.



Efter sångframförandet delade vi på oss. Vi, I-M och L gick och köpte biljett till tåget så var det gjort och det kändes bra. Sedan delade även vi på oss. Jag ville visa Crocked House och Eton för kärestan.



Vi gick till Carpenters Arms och där smakade jag en nyhet - Ginger Beer med is och citron. Det var mycket friskt och gott. Härligt när de lyckas kamouflera öl så det smakar hälsosamt, förutom att det är gott.



Inne på Carpenters satt två ur vårt sällskap och vi sprang ihop med flera andra också under dagen.



Vi gick upp till slottet, för jag hörde marschmusik och när vi stått där tillsammas med alla andra turister en stund gick vi vidare.





Det var mycket folk överallt, vi hade siktet på Eton och gick över bron som känns som skiljelinjen mellan Windsor och Eton.




Vi fortsatte bort mot colleget och gick förbi en del fina, gamla hus.





Vi såg en tjej som skulle fickparkera, undrar hur det gick????????????



Aj då, vi har bara handbagage! Porslin är tungt!




Framme vi kyrkan innan Eton College, där stod plötsligt L ur kören framför mig. Han ville också se lite på omgivningarna vid skolan.






Vi gick runt ett tag, men inte ända bort till cricketplanerna.



Vi var hungriga och när vi kom till en pub som hade italiensk meny, jag tror den hette Henry VIII, satte vi oss och åt en medelhavstallrik med varm ciabatta och nu tog jag en Guiness och kärestan en Strongbow cider.

Det var rena rama kvalitetstiden, vi satt i den s.k. garden, fast det var mest asfalt och sten, solen lyste och det enda oväsen som hördes var fotbollsmatchen som pågick inne på pubens TV.

Tallriken bestod av två sorters salami, lufttorkad skinka, ruccola, mozarella, soltorkade tomater, cornichons och oliver, till det varm ciabatta med olja och vinäger. OJ, vad vi njöt!



När vi ätit tog jag en espresso, den var som te - svagt te. Bortsett från den var det fulländat.

Vi började återfärden tillbaka till bussen, till fots förstås. Det var vansinningt mycket folk överallt, hur mycket turister som helst. I Windsor pågick både Windsor Horse Show och sista dagen av Tatoo.

Vågen på en toalett jag slank in på, på väg till bussen. Anno dazumal!



Annorlunda dörrstopp!



Vi gick till hjulet - London Eye-kopian och satt där i parken en stund. Att få upp kärestan i hjulet kunde jag glömma lika fort som jag tänkte tanken.




Till slut var det dags för återsamling. Vi hämtade våra väskor i bussen, jag lämnade mina hudkrämer till A, för frakt i incheckat bagage till Sverige. Så strålade vi samman med I-M och L och drog oss till stationen.

Vi missade första tåget med 1 minut.



Inga sura miner, I-M och jag gick på damrummet och tog en sväng i köpcentrumet.

Tåget var fullt när vi väl kommit på, men det var bara 1 station Slough, sedan skulle vi byta mot Paddington. Där kan man snacka om FULLT tåg. Jag lyckades få en plats hos 3 herrar bara tack vare att jag trängde mig på först av oss 4. Den andra lediga platsen som jag spanat in blev upptagen innan I-M hann fram.

Det gick ändå ganska fort och vi skulle bo nära stationen visade det sig.

Vi bor på Best Western Delmere. Vårt rum är mindre än i Sunbury, men överlägset i komfort.




Vi vilade 1 timme, drack te och kaffe, sedan gick vi ut tillsammans alla 4 och tog en sväng till Hyde Park innan vi letade reda på den italienska restaurangen vi blivit rekommenderade av en körkompis.

Acklejor i Hyde Park.





Jag hade rejält ont i magen, så jag tog bara en tallrik parmaskinka och melon, det var lagom.




Kärestan åt en smarrig pizza och de andra Pasta Carbonara. Det var jättegott, vi satt där en timme ungefär och sedan vandrade vi tillbaka till hotellet på omvägar.

När vi kom tillbaka hade vi rumsvisning för varandra. Vårt var minimini jämfört med deras, men vi är på innergården, lugnt och tyst, inga ljud alls från gatan. Vi är nöjda. Sängen är skön och handfatet har blandare.

Jag kollade på nyheterna vid 19.30. Vulkanen är på gång igen och det kan drabba flyget från måndag och framåt från England. Den som lever får se.
Jag preliminärbokade rum för oss båda paren även måndagnatt. Sen är det fullbokat här!!!! Vi får se vad som händer.

Jag har magplågor, men det har inget med vulkanen att göral Jag har väl vräkt i mig för mycket godsaker och kaffe antar jag.

Frosseriet är en dödssynd, sägs det, men mycket gott har jag ätit idag, det är säkert.

Nu är det läggdags!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0