Mera Umeå

Nästa morgon kom med en annan bild genom köksfönstret.



Efter att ha ätit frukost bestämde jag mig för att gå ut och se mig omkring och inte bara trava iväg rakt ner på stan. Jag fick lite kulturfnatt och tittade lite extra på några av de gamla trähusen efter vägen.



Här är porten och fönstren till huset på Brogatan 2





Jag fortsatte till huset där kompisarna S & S bodde 1978, när jag flyttade till stan.



Jag ville veta lite mer om det, för jag mindes att det var gammalt. Inne i hallen fanns föregångaren till interntelefonen kvar.

Förr, när herrskapet ville ha tag på tjänstefolket, ringde de och i pigans domäner fanns en mackapär med siffror, en för varje rum, och den aktuella siffran markerades genom att den föll framåt eller något sådant och pigan visste då vilket rum hon skulle ila iväg till för att utföra något de själva inte befattade sig med.




Mitt nästa mål var "Smörasken".





Samtliga dessa hus är kulturhus och skyddade, men så kom jag på att huset där Comfort möbler finns nog också är gammalt.



Snabbt över gatan för att kolla. Jodå, nog var det så.




In till sonen ett tag för att lasta av, jag är ju som bekant ganska enarmad för tillfället. Sedan hade jag ett viktigt mål för ögonen.

Delikatessaffären DUÅ! Här låg Stora Hotellet förr.




Här kommer en lånad bild av bröderna som driver butiken.





DUÅ är ett M Å S T E för varje sann gourmet, läckergom, matkännare, hemmakock, finsmakare mm mm mm. Är man nöjd med fiskpinnar och hämtpizza, kanske man struntar i den här affären, annars...........GÅ DIT!

Jag handlade mycket, allt av mycket hög kvalite och det jag smakat hittills är otroligt gott! Det är svårt att uttrycka sig i text, men bilder säger en hel del.

Längst in i lokalen en studio - jag kopierar från hemsidan:

Vår moderna topputrustade matstudio är till för alla möten runt mat. Här håller vi alla våra matlagningsaktiviteter, middagar, annorlunda chokladprovningar, luncher samt ost och vinprovningar eller nästan vad som helst som skulle kunna vara kul.


Den annorlunda väggen längst in.


Delar av sortimenetet. Titta och njut, läs om jag kommenterat något.






Panama Geishan låg på 125 gram och kostade 219 kronor.



Choklad av olika slag - ekologisk ren choklad



- och handmålade praliner, à 30 kronor styck!

Längst till höger "Cigarr". Jag fick en redogörelse över tillverkningsprocessen, det är ingen tobak i, men från början är det cigarrtobak som förädlas på något vis ett antal gånger. Den köpte jag inte.



Längst bak fanns en som hette "Taste of Umeå", med Västerbottensost.
Jag köpte 2 stycken en till mig och en till barnen, men sonen tog hela!
Både han och jag tyckte MYCKET om den! Men 30 kronor........ojojoj.



Rader med det goda Kusmiteet, det kostar 209 kronor burken.



Olika vinäger och oljor




På kvällen var det dags för nästa kulinariska utsvävning. Vi var hos barnens bästa vänner där jag, sonen och hans kompis M smorde kråset i köket, medan de andra damerna och barnen fanns bakom stängda dörrar någon annanstans i lägenheten.

MYCKET GOTT! Årets första för min del, det var på tiden.


Kommentarer
Postat av: fia

ojoj va fint det fanns här att titta på , husen är ju jätte vackra och va kul att man kan läsa lite om dom med .

2010-11-01 @ 15:03:44
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Christina

Hej kära kusin!



Tack för besöket på min blogg.Känner att jag längtade lite efter dig,och du är bara några "tryck bort.

Vilka underbart vackra dörrar du har visat upp .Dom vill jag ha!Godiset är mycket frestande.Var det gott?Måste nog ta en sväng till Umeå.Kram Christina

2010-11-01 @ 17:09:20
URL: http://tempus.doggyblogg.se
Postat av: Suss

Fia, Det finns en hel del fint nästan överallt om man bara ser sig omkring ordentligt. Ibland blir man dock hemmablind.

2010-11-01 @ 17:12:02
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Christina, Kul att du är här igen, det var så längesen. Umeå är fint, men lite långt bort. Kram!

2010-11-01 @ 17:12:39
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Oj vilka fina bilder på alla gamla hus.

Det är inte ofta man tittar på husen när man är i stan men det finns massor med fina byggnader att se!

Och vilka delikatesser!!!! MUMS

Kram

2010-11-01 @ 19:58:43
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: anne

Det ser ut att vara en härlig butik!!! Hade de isländskt godis kanske? ;)

2010-11-01 @ 21:01:28
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Men gillar Du verkligen surströmming? Eller är det nåt man måste äta när man bor / har bott där uppe?

2010-11-01 @ 22:57:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ser nu att jag kommer att ha fullt upp när vi snart åker till Umeå. Nu vet jag lite diffust att det finns bra butiker att kolla på, men jag kommer att glömma tills dess så jag ringer nog då när jag är på plats.

2010-11-02 @ 05:23:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: ansepanse

vad mycket fint du hittar att ta bilder på

Sv: jag äter ju inte ens falukorv :)

kramar

2010-11-02 @ 11:36:14
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Mia

Brogatan 2B - mmmm vackert, säger jag bara! Vackra hus o dörrar du visar på flera av dina foton!

2010-11-06 @ 12:15:44
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0