Islandsträff

Äntligen kom tisdagskvällen. Det var då vi skulle träffas igen, alla vi som var på Island i juni. Äta, prata, skratta, titta på bilder och minnas allt det fantastiska som hände de där 5 dagarna alldeles efter skolavslutningen.

Vi skulle hem till S, vår isländska klippa, som gjorde denna resa till den höjdpunkt den blev för oss allihopa.

P var tyvärr sjuk, så han missade hela begivenheten, men vi andra som arbetade till 17.00, hastade ut till våra bilar och drog iväg med blixtens hastighet.

VILKET HEM !

Nu har jag varit i ett helt otroligt hem, värdigt att vara med i Residence, Sköna hem, Lantliv eller vilket magsin som helst, ett sånt där tjockt, med osannolikt vackra hem.

Varför ska jag orera om detta, när det finns bilder?

Först utemiljön!



Inte är det svenska flaggan man ser, när man kommer hem till 2 islänningar.



Island är inte en blomsterprunkande ö, följaktligen var inte den här fina trädgården heller överdrivet blomsterprydd, men ack så FIN!

Vi gick runt och föll i trance över än det ena, än det andra.

Gäststugan, för stora och små.




Här bodde kaninen Oliver under sin livstid, just nu var det ett bra förråd.



Minne från Island juni 2010 - Eyjafjallajökullaska!



Ett svep runt huset.








Uppfyllda av allt det sköna vi sett var det dags att gå inomhus.

Värdinnans fötter och inneskor.



Vi passade på att lämna över en present för att visa vår uppskattning för allt hon ordnat och fixat med under hela resan, samt som ett litet tack för den här kvällen också.





Vi hade lyckats nosa reda på Karuizawa - en vulkanisk, japansk whisky och vad kunde passa bättre med tanke på hur osäker vår resa var, in i det sista p g a Eyjafjallajökull och dess beteende, samt att S är whiskykännare och connaisseur.



Nu kommer rundvandringen i deras mycket fina hem!

Jag noterade tvåspråkigheten, på förvaringslådorna, i ett av rummen. Det var faktiskt riktigt kul och det kom igen på flera ställen, svenska och isländska om vartannat, mycket naturligt förstås.



      Det mest rogivand sovrum jag sett, mitt eget inberäknat!





          Smart förvarningslösning i det smala badrummet!

                                  Inne i badrummet



                                   Utanför i hallen









Här förbereder S välkomstdrinken, medan jag smyger runt och fotograferar.







Dags att sätta sig till bords!



Servetterna behöver ingen kommentar, 100% rätt var de i alla fall!



Isländska ljuslyktor med olika motiv - vackra!




Det bjöds på mustig höstsoppa/gryta som smakade väldigt bra, alldeles för bra, för det var fler än jag som åt mer, än vad som egentligen rymdes inombords.



Bröd, smör, hel parmesanost och riven dito, samt yoghurt till soppan.





När vi sedan var så proppmätta att vi bara stönade, försvann S ut i köket och kom in med desserten.

Den mest ljuvliga pannacotta jag någonsin smakat, fullt med svarta vaniljprickar i botten. Gräddigt krämig, med lagom vaniljsötma, som bröts av de mosade hallonen och björnbären uppepå.


 
I arbetslaget har vi mer än en gång konstaterat att:  ÄTA KAN VI!

Trots den påtagliga paltkomans inträde på arenan bangade vi inte när det isländska godiset kom fram på bordet.
Jag lyckades klämma i mig en Þristur på direkten, men som flera av de andra bad jag att få ta en med mig hem och det fick jag så klart.



Vi hasade oss en trappa ner, efter att L, vår idrottslärare, hjälpt till att röja upp efter matorgien. Hon bör vara den mest vältränade av oss, med tanke på hur hon sportar hela dagarna!!!!

Där blev vi sittande, halv- och helliggande framför en bildvisning av våra Islandsupplevelser.

Allting har en ände, även denna trevliga afton, så vid 21.30-tiden tuffade vi hemåt i natten.

En sak är vi överens om: ALLA VILL VI ÅKA TILL ISLAND IGEN ! ! ! ! ! !


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men vilka underbara bilder...Du skulle kunna börja jobba extra på Lantliv osv.

2010-09-30 @ 19:48:49
Postat av: Åsa

Ja det var en fantastisk kväll....

2010-09-30 @ 23:04:30
Postat av: Inga M

Det ser jättefint ut! Jag var bjuden på resa till Island en gång i tiden. Det var emellertid samma dag som jag kom hem från Irland så jag bangade ur och tackade nej. Jag har många gånger efter det undrat om jag gjorde fel den gången. Det var ett möte med Nordiska rådets ungdomsforum av något slag, minns inte så noga.

2010-09-30 @ 23:28:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Ett så underbart hem! Jag beundrar de som har ork och intresse av att ta hand om sitt hem så in till sista detalj!

2010-10-01 @ 21:59:42
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Så mycket gott och så mycket vackert. Myran med röda ben, fågelholken, grytan... ja det syns att det är pysslig familjs hem.

2010-10-02 @ 23:03:37
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0