Mera skogen

Jag är beroende! Jag bara måste ut i skogen så här års och först där mår jag riktigt bra, då är man väl beroende?

Å andra sidan är det bara positivt, även om kroppen känns mer än rådbråkad nu ikväll.

Vi packade fika, två korgar och for iväg. Kallt var det, vi huttrade och frös på första stället - ja svampstället alltså. Vi gjorde som folk säger att de gör, bara stannade bilen längs en grusväg och klev in i skogen. Där vällde det fram trattkantareller, vart vi tittade var det stora drivor.

Plocka, plocka, plocka! Till slut, långt innan svampen var slut, frös vi så mycket att det fick räcka med halva korgen full.

In i bilen, vi drog på full värme, slog på stolsvärmen och for vidare och då kändes det bättre ganska snart. Nästa lilla skogsväg stannade jag på. Där fanns gott om svamp, men inga som vi ville ha!

Jag gissar att de heter Pepparriska!



När jag väl fotat dem, upptäckte jag att det fanns gott om blåbär. Det älskar jag och plötsligt blev jag så sugen att äta lite. Jag plockade och åt, sen kom jag på att kärestan nog också ville smaka, så jag fyllde handen och letade reda på honom. Han hade inte heller sett de svampar vi ville ha. Däremot tog han gärna emot lite blåbär som åkte in i gapet direkt.



Min tunga var alldeles blå, jag tog en bild av den, men det blev lite hög äckelfaktor på den, så det får vara med den visningen.

Vanten fick också hänga kvar, trots att vi var kalla om händerna.

                      "En vante gör ingen sommar(värme)"!



Till nästa avfart och där stegade vi in med den andra korgen i högsta hugg. Idag hade vi rustat oss med varsin kniv, för att slippa blanda mina fint avskurna svampar med kärestans jordklumpförsedda, som i förlängningen gör mina fina, lika jordiga som hans.

Nu gick vi igen och gick. Över stock och sten, blöt mark och hård mark. Stubbar med växtlighet av olika slag var det gott om, men var fanns kantarellerna?





Plötsligt händer det!!!!!!!!!! En kantarell och sedan massor - HÄRLIGT !




Jag får lov att säga att jag är nöjd med den här dagen också.



Det bästa är, att nu vid pass 22.00, är de redan rensade, förvällda och i frysen!


Kommentarer
Postat av: Mia

Svamplycka! Ja, skogen är fylld av mycket. Igår fann jag stolt fjällskivlingar och sillkremlor. Svampar jag känner mig trygg med.

2010-09-27 @ 06:51:58
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Britten sa

Tänk så mycket det finns att hämta i naturen .....jag älskar också att vandra i skogen ...rena rekreationen...

2010-09-27 @ 10:56:30
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilka härliga höst bilder.

2010-09-27 @ 14:07:32
URL: http://fiasdrommar.blogg.se/
Postat av: Margit

Ja det var inte dåligt...BÅDE GULA och TRATTISAR!! Vi har INTE varit i skogen och sökt svamp..vi är för bekväma..eller det har inte blivit av. köpte för nån vecka sedan kg..av en som plackat.. 100 kromor...

Rabarber..ja det var SISTA skörden för säsongen...det blev en paj i allafall..och den blev SÅ god!!

Vilken häftig bild av HUSVAGNEN..och färgen...den var modell Ä!!!

Kramis!!!

2010-09-27 @ 21:14:51
URL: http://margitholm.blogg.se/
Postat av: Matilda

Svamp! Vilken glädje, det är verkligen skogens guld och ack så mumsigt för magen.

2010-09-28 @ 10:03:32
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Herta

Men vad är detta, mera svamp. Du skulle ju ut och åka tåg.

2010-09-29 @ 22:29:46
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Svampsamlande kan verkligen vara roligt, men det kan också gå lite överstyr. Jag menar inte med Dig nu men vi känner exempel på människor som betraktar alla i skogen kvarlämnade svampar som en förlust på kontot, eller hur jag ska uttrycka det. Här hos oss kan det bli mödosamt att försöka bärga all svamp, vi har ju så stora skogar och marker.

2010-09-29 @ 22:57:26
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0