Vad man kan hitta i skogen

Kärestan och jag var på span efter ätbarheter i skogen, så här års finns det en hel del. Han krypkörde för att kunna titta lite åt sidan också och jag skannade av hela passagerarsidan.

"STANNA!!! Backa är du snäll."

Jag fick syn på något jättekonstigt och måste så klart ta reda på vad det var. Det första jag såg var en nygjord, ganska primitiv bro.



Det ska inte finnas en bro där, vi har åkt skogsvägen tidigare, så det visste vi.

När jag lyfte blicken från bron fick jag se en gigantisk "bur" med nätdörr en bit in in skogen.



Jag måste bara ut och undersöka vad det är jag fått syn på. Han satt kvar i bilen, men så småningom insåg han att jag inte skulle komma tillbaka i brådrasket och kom efter in i skogen. Jag var på uppdrag "Utforskning och upptäckter!"

"Kolla," sa jag, "det är ett bo därinne, kan det finnas djur där och vilka i så fall?" Med tanke på boets höjd över marken, kunde det inte gärna vara stora djur, om det nu var några.



Så tittar jag åt andra hållet, utanför inhägnaden, där är ett slags bo till.



Mysteriet tätnade, jag gick fram till nätet och började locka och pocka, kluckade och fånade till rösten för att se om någon skulle visa sig.

HOPPSAN, här kom lilla jag, en halvstor hare med märkning i örat.



Väldigt, mycket svår att fotografera, den stod inte stilla precis, men var nyfiken.



Jag såg att han hade pellets och vatten, så någon håller på med något här. Maten var placerad under ett litet tak och han såg ut att må bra, men verkade vara ensam. Det kanske inte är så roligt? Jag vet dock inget om harars sociala liv.



Det var nättak också, men jag höll kameran mellan ett par maskor.



                         Lilla Hoppe hare, han såg så ensam ut.

Någon som vet varför han var där? Eller kanske inte just den här haren, men i vilket syfte någon gör så här?

Kommentarer
Postat av: Mia

Hmm... näääe.... vet inte... mycket märkligt! Någon har lagt ned arbete på att sätta upp nätet, bygga bo osv. Så någon tanke bakom måste finnas. En annan tanke som infinner sig är att får vilken privatperson som helst ta ett vilt djur tillfånga på det här sättet?

2010-09-13 @ 13:05:56
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Selma

Märkligt, men jag tror att harar är ganska solitära. Det umgås väl inte ens med sina barn mer än vid matning om jag minns rätt.

2010-09-13 @ 16:14:36
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inger

Vilken spännande vandring...och vad söt han var--

ja man kan undra varför han var där ensam, men säkert någon som sköter om honom..

kramen

2010-09-13 @ 16:15:39
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Suss

Mia, Selma o Inger, Ni är lika frågande som jag. Jag skulle faktiskt vilja veta varför och Selma, du har nog rätt där, att de är ensamdjur.

2010-09-13 @ 17:22:14
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Herta

KOnstigt. Ingen brukar ju vilja samla på harar, Det finns massor av dem även om lilla jaga verkar hemskt söt. Kolla med Inga M. Hon verkar kunna en hel del om vilda djur.

2010-09-13 @ 22:10:19
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Nu har jag kopplat in Inga på det här med haren så får vi se om jag får någon klarhet!

2010-09-13 @ 23:05:07
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Nja, det var ett avancerat arrangemang. Det finns något som kallas harflak både inne hägnet och utanför. Harar trivs med att gå under såna, därför finns det mycket hare i sågverksområden exempelvis.

Det verkar vara någon som har försökt ordna så att en hare kan vänjas vid det vilda livet och släppas ut. Förmodligen är haren inte infångad utan buruppfödd och avsikten är att släppa ut den.

2010-09-14 @ 07:01:28
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, TACK för informationen. Den haren var allt annat än redo för skogen, tam och sällskapssjuk. Lätt byte för en hungrig räv skulle jag tro.

2010-09-14 @ 13:25:05
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0