Danmark/Kolding



Innan vi började höstterminens arbete var vårt arbetslag till vår vänort Kolding på en kombinerad studie- och arbetslagsresa. Vi besökte en skola med elever i samma ålder, samma funktionsnedsättningar som våra och med ungefär samma arbetssätt. Det är alltid berikande att se hur andra arbetar och vad de använder för olika metoder och material.

Vi hade hyrt en minibuss och for iväg tidigt på söndagsmorgonen 14 augusti. Första etapp var till Göteborg, för att fortsätta med färjan över till Fredrikshavn.



Vår enda manlige medarbetare P hittade en bra sittplats och satte sig där och tittade ut över hamnen ett tag. Han och jag delade på körningen genom Sverige.



Det var mat direkt båten lämnade hamnen och vi fick fönsterbord i fören.



Det var buffé, men jag tror samtliga uppskattade mjukglassmaskinen mest, för där backade vi många gånger. Det fanns både topping och strössel - barn på nytt?

En tripp Göteborg - Fredrikshavn hinner inte bli långtråkig och ganska fort var det samling nere på bildäck för att åka vidare.



I Danmark REGNADE det! P körde hela vägen, han tyckte det gick bra och lika skönt var det tyckte jag. Det tog dock ett antal timmar ner till Kolding, som ligger långt ner på södra Jylland.

När vi kom fram till hotellet var allting stängt, vi var hungriga, men tyvärr......... Fast, nu var vi i Danmark, så en öl kunde mannen vid incheckningsdisken ordna till oss, men inte ens så mycket som ett chips att tugga på. Den delen var hermetiskt tillsluten.

Okej, sa vi, vi tar varsin öl, alltid mättar det något. Vår nya medarbetare B, visade sig rådig och rusade ut i den danska natten, för hon hade sett ett 7 ELEVEN.



Hon kom tillbaka med en rulle Digestivekex, ett rör Pringles och en mjukost. Tänk så gott det smakar en sån här gång och så med våra kalla öl till. Jaja, M drack ett glas vin, det var också tillgängligt.




Sittande där runt bordet kunde vi konstatera att bordsdekorationerna var aningen udda, men levande!



Som sagt, vi var trötta, T och jag bodde tillsammans och ganska snart drog sig samtliga tillbaka till sina rum. Så här såg vårt ut.



Här och där på väggarna fanns kloka ord, det här bredvid min säng.



Morgonen kom ganska fort och vi skulle vara på Taps skole redan klockan 9, så det blev dusch enl. schema och snabbt ner till frukosten.



Den var sig lik från de flesta andra hotell, enda skillnaden är de danska wienerbröden. MMMMMMMMmm!!!!! Gifflarna till vänster var fyllda med choklad och jag tänkte genast på Skumberg i Solstollarna när jag åt det, han som smugglade danska wienerbröd med choklad. Tyvärr var det för sött, till och med för mig, så jag var tvungen att lämna en liten bit. Det är inte vanligt.



Taps skole är en specialskola för elever med olika former av autism, årskurs 6 - 10. Där arbetar 2 yrkeskategorier - lärare och pedagoger. Lärarna har längre utbildning än pedagogerna och är de pedagogiskt ansvariga.

Den som vill kan läsa om Taps skole på länken- på danska förstås.




Vi togs emot av skolans rektor, en mycket trevlig man som tog med oss på en rundvandring och berättade och visade det mesta.



Det är en segregerad skola, något de tyckte var bra för deras elevgrupp. Det blev mycket lugnare för dem, med tanke på att allt är tillrättalagt för den typen av funktionshinder som samtliga hade mer eller mindre. Jag kände lugnet när vi gick runt med honom.

De läste enligt folkskolans (grundskolan hos oss) läroplan, men i små klasser.

Något vi inte visste var att deras elever redan börjat och då var lugnet ännu mer påtagligt, när det faktiskt pågick lektioner överallt. Vi fick gå in i flera olika klasser och vara med en stund.
Ibland undrar jag integrering rakt över är bra alla gånger? Det får man nästan inte säga i Sverige idag, men jag har varit med så länge att jag har erfarenhet av den sortens skola som Taps är, så jag vet lite grann vad jag pratar om.

De använde mycket bildsymboler, typ pictogram, både som dekor och som information.




Jag var förstås nyfiken på musiksalen och här är symbolen för den.




Hemkunskap



Efter ett mycket intressant studiebesök tackade vi för oss och följde symbolen ut.



Tillbaka till Kolding. Vi hade fått tips på en bra restaurang för kvällens middag och skulle äta, som P uttryckte det, "något litet", så vi orkade med eftermiddagen innan det var dags för middagen.

Vi hittade en restaurang med uteservering och här är min "lilla" laxsmörgås.



Jag lovar, de andras val var inte mindre, möjligen B.s, för hon tog en sallad, dock ganska rejäl den också. Vi var proppmätta och bestämde oss för att ta en titt på vad Kolding hade att erbjuda.

T och jag skulle till Tehuset och köpa Koldingte. Det gjorde vi förra gången också och det är hur gott som helst.



Där finns lite av varje som har med te- kaffe- och chokladdrickande att göra




Och presentkorgar av olika slag.



Sedan strosade vi runt och jag tog lite kort här och där. Ibland mötte vi någon eller några av de andra och följdes ett tag, själva centrumkärnan är inte så stor.








En affär med roliga saker, företrädesvis väskor.




Jaa, detta är en väska!





De hade små, små väskor, som visade sig vara resesmyckeskrin. När jag åker någonstans jag vill gärna ha med mig lite olika örhängen och kanske ett par halsband och tänkte köpa mig en sådan för att ha allt på samma ställe, istället för en påse i necessären. Då gällde bara något som hette "Dankort". Mitt VISA-kort var inte tillräckligt danskt för att betala med, så det blev ingen affär.

Tjejen i affären sa att jag kunde dra pengar i bankomaten bredvid, men såvitt jag vet kostar det 30 - 35 kronor i avgift och den lilla "väskan" kostade 45, så det hade inte lönat sig. Jag trodde VISA-kort gäller överallt. Så är det inte!

Vi hittade en sexistisk musmatta på ett ställe, säkert uppskattat av vissa. Den var väldigt ergonomiskt utformad med REJÄLT stöd för handloven.....



När kvällen kom åt vi lite smårätter på hotellet, alla var fortfarande mätta och till desserten dök en gammal bekant upp.


LUMUMBA!


Alltså, inte han från Belgiska Kongo, utan den andra.



Det var inte så dumt, det var längesen sist!

Andra kvällen hamnade vi på en italiensk restaurang. De hade en inkastare utanför som fångade T med matsedeln och där också var maten god - och vinet också, sa de som håller på med sånt.




Jag tog en öl, en som jag aldrig druckit förut. Det har jag knappt nu heller, för sämre har jag sällan smakat. Det gick bra ändå, vattnet var jättegott. Vilken tur att vi människor har olika smak, det här är säkert någons favoritöl.



Roligt hade vi också ......




..... och maten var god.




Ibland undrar jag om min blogg mest handlar om det jag och andra stoppar i oss, för det är mycket matprat och bilder till.

Sista dagen, efter en del sightseeing, åt vi på vår "stamrestaurang" Skamlingbanken. Stam och stam, vi har varit där 2 gånger, men blir det Kolding någon mer gång, kan jag garantera att vi ska dit igen. Det ligger mycket naturskönt, en bra bit utanför stan, uppe på kullar med havet i fjärran.

Ida, "vår" flicka som var oerhört trevlig och tillmötesgående.




Mitt glada och hungriga arbetslag väntar på att Ida ska komma med maten

 

Fiskrätt



Kötträtt



Till köttet serverades pommes frites och det tål jag inte så bra, så jag bad om vanlig potatis istället. Inga problem, men jag undrar hur de tänkte i köket????

Potatis till 1 person.



Desserter





Hela proppmätta arbetslaget äntligen samlat på en och samma bild.



"Gissa mitt namn!"

"Hur hamnade jag däruppe?"



Underbart är kort, sista frukosten i Kolding.




Mycket sanna ord på väggen nere vid receptionen!





Full fart hemåt och snart var vi vid färjeläget i Fredrikshavn




I kö för att få köra ombord




Första gången jag varit med om en rengöringsmanick till toaletten som fungerade.



En sista bild när färjan glider in i Göteborgs hamn.




Kolding är inte så dumt, tvärtom, det är himla bra!

Kommentarer
Postat av: Zarah

Som vanligt fotograferar du mycket på dina resor - och delar med dig. Ser ut som ni hade en härlig resa... En öl när man ut utsvulten... var det en stor stark så blev ni väl en aning runda under fötterna? ;-)

2011-08-26 @ 19:27:27
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Herta

Men vilken kul och samtidigt intressant resa detta var. Nu fick jag se lite Pictogram igen. Använder man det fortfarande? När jag pratat om detta har inte alla fattat. Jag har en jättelunta med olika bilder härhemma som jag "ärvt".

2011-08-26 @ 22:27:39
Postat av: Suss

Zarah, Jag får något slags tics i avtryckarfingret när jag har kameran med mig, så är det bara. Vi sov utan problem efter den ölen vi fick istället för mat.

2011-08-26 @ 23:24:51
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Herta, Jag kan bara hålla med, det var en toppenresa. Pictogram används fortfarande, jag vet!

2011-08-26 @ 23:25:27
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Eleonora

Tack för din titt in till mig - det gjorde att jag fick läsa denna fantastiska skildring av vad du och din arbetsgrupp har haft för er i Danmark.



Fantastiska bilder - både trevliga och kul - och vilken underbar mat ni har petat i er. Men det gör man ju gärna i Danmark!



Lycka till nu på den nya terminen och hoppas att ni fick mångra bra input till er egen verksamhet.



Tack för ditt besök och en trevlig helg önskar

Eleonora

2011-08-27 @ 09:40:29
URL: http://konvaljen.blogspot.com
Postat av: Gun

Oj vad fint det såg ut att vara i Kolding! Härlig studieresa, med massor av gott att äta. Sånt behöver man ibland.

2011-08-27 @ 11:15:46
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: carolina

Så roligt att göra studiebesök, och till Danmark dessutom. Maten ser ju helt galet god ut!!

2011-08-27 @ 14:35:14
URL: http://nilspersgarden.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

Fina desserter i Kolding och bilder på annat trevligt har Du gjort. Vi har övernattat på Scandic där en gång på väg ner till Tyskland, det blir en lagom färd.

2011-08-28 @ 07:53:25
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Glömde. Jag har mailat Dig men vet inte om Du har fått det. Mailen har krånglat sen jag fick tillbaka datorn från reparation.

2011-08-28 @ 07:54:49
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0