Mera Ålesund

När vi vaknade hörde vi kluckandet från vattnet utanför, det kändes lite mysigt. Efter frukost började vi dagen med att gå upp på utkiksberget i stan.

Man fick ha med sig hunden, men enl. reglementet. (Jag älskar skyltar.)



Det var fint väder och god sikt, roligt att se stan lite från ovan.





I backen ner, en härlig nyponrosbuske med knopp...... så här års!



Idag skulle vi åka till det stora Atlanterhavsparken - Ålesund Akvarium som ligger några km utanför stan. Där kostade det 140 N kr/person att gå in, men det var det verkligen värt.




Akvariet är uppbyggt olika miljöer med de havsdjur som hör till och nog var det ganska många vi inte kände igen, men det var väl skyltat och stora akvarier med gott om fisk.

Sillarna - som ett levande silver






Vattensköldpaddorna

 


Vackra snäckor (sådana vi plockade på Jersey) och skelett






Ett liv i symbiois - Havsanemon och Clownfisk





Livet på botten i Ålesunds hamn



"Ser ni mig?"



Den här plattfisken kom simmande och sprutade vatten ovanför ytan.










Hos humrarna




Stora stora klor




Detta var....... ja, säg det? Det såg vackert ut. Svar emottages tacksamt!



Kan det vara en simpa?




Simmande räkor, de var väldigt roliga att titta på, men hopplösa att fotografera





"Klapphagen"







Och så lite kuriosa




Dags för kaffe, vi gick ut och satte oss i solen



Där var en fin lekanläggning med ett nedgrävt "valskelett" och en damm med höjdskillnader, så att man kunde dämma upp vattnet- Mycket uppskattat av barnen som lekte där.







Längst bort bodde Pingu....

 

.....med hela stora släkten.




Pingu var lite rädd att hoppa i, det var nog högt när man är så liten




Han gick med försiktiga steg mot bryggkanten



"Framme, ska jag våga hoppa i?"




"Hallå där människan, törs jag?"



I-M är mycket bra på att prata med fåglar, senast var det en undulat i Barca.




"Okej då, jag går väl i då."



"Husen ser ju sköna ut, och man måste simma för att komma dit"



"Huuuuuu, vad kallt det var"



"Fast, nu är det skönt att vara framme"



Det var en riktig liten sötnos, den där lille Pingu

Efter detta åkte vi tillbaka till stan för att bara vara, gå runt och titta på det som kom i vår väg. Vädret hade ändrats från grått till strålande sol, så vi bytte till svalare kläder innan vi gav oss ut.

Det finns många statyer i stan.

Fiskarhustrun står nära vårt hotell






Votivskeppet i kyrkan



Lite andra intryck längs gatorna i stan





Kanske jag ska slå till och köpa nya skor, jag som har problem med ena lilltån?!



I ett annat skyltfönster en modell av en båt som de seglat över Atlanten med för ganska längesedan och även reklam för en bok om bedriften.




Under dagarna vi var i Ålesund träffade vi på katter lite här och där. Samtliga verkade vara någons katt, alltså inga magra strykarkatter utan folk och kärlek.

Fast här bor nog en ensam katt, men med säng, mat och skydd från kyla.



Väl skyddade innanför staketet




Är det fågeln den siktar på?



Kollar den efter katter?



I-M och jag hamnade i en antikaffär med tillhörande galleri - ARTIFEX



Den ägdes av en mycket trevlig ung man som heter Nils Arild Nygård



Här väcktes mitt habegär, ett gammalt sybord med mängder av fack under locket och en liten utdragbar låda på undersidan. Jag hade förstås inte tänkt ha det som sybord, men väl som förvaring i julklappsrummet. 3000 norska satte dock stopp för de planerna! Fint var det i alla fall och finns det ett, finns det säkert flera någon annanstans.



En mycket fin indonesisk drake



Allt är inte i min smak, men roligt att se ändå



Fiskfatet flundran med ögon som står upp som två kulor



En "sillalåda"



Denna skapelse skulle jag inte vilja ha för annat än att sälja den och den var svensk. Vi pratade länge med Nils Arild och på kvällen när vi gick förbi, hade han ställt ut den i skyltfönstret. Det är svenskar i byn kanske han tänkte?





Vi gick förbi en designbutik och där fanns de här "trevliga" borden. Kvinnan i butiken var fullständigt i trance när hon talade med oss om hur underbara de var. Man kunde t ex köpa två och lägga en glasskiva över, så att man såg dem, trots att man använde dem som bordsben.




Det är skalade, kapade smala trädstammar inte ens i samma höjd, med en "livrem" som håller ihop dem och priset är ...............

...............1495 norska kronor styck!


Översta hyllan i ett jugendfönster blir en bra avställningsplats




En rysk HD?




Vattenposterna var som i Kalle Anka, fast lite större




Sista kvällen var vi nere vid havet på en smal gata med gamla fabrikshus. Där fanns en stor antikaffär, teaterförening och lite annat och framför allt båtar.






Med en tavla från Skepparföreningens skyltfönster lämnar vi så Ålesund för att åka tillbaka till Ljördalen. Lite bilder från den resan kommer så snart det har slutat att åska här, för nu stänger jag av!





Kommentarer
Postat av: Herta

Men vilket både roligt och intressant inlägg. Jag svarar direkt då vi sitter här och väntar på sotarmurre och inte gör något speciellt.

Funderar kring vattenleken och barnen. Vilken lekplats. Ser de blå båtarna som tillsammans med en spade far ikring. Vilket underbart ställe för barnen. Dit skulle även jag vilja åka och titta. Är som sagt lite galen i vatten i dess olika former sådär. Skönt att se välgödda förlåt omhändertagna under goda omständigheter, katter. Kul. Tittade också på vatten leken med fiskarna mm.Det verkar som norrmän har barnperspektiv både här och var.

2011-08-10 @ 11:48:58
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Herta en gång till.

Glömde säga att bilderna på Pingu är helt underbara. Undrar kan man ha dem som husdjur?

2011-08-10 @ 11:58:57
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Zarah

Förtjusande!



Hur många foton hade du med dig hem från resan? Flitigt använd, förstår jag... :-)

2011-08-10 @ 13:31:34
URL: http://verandan.svenskablogg.se/
Postat av: Susanne P

Fantastiska bilder, då speciellt på pingvinen!



Kram

2011-08-10 @ 21:49:59
URL: http://www.susannep.blogspot.com
Postat av: Suss

Herta, Jag hade också gärna lekt där, så vuxen jag är, men....jag får vänta tills vi har barnbarnen med oss. Pingu var helt bedårande!

2011-08-10 @ 22:51:30
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Zarah, Jag fotograferar hela tiden och nu vill jag ha en systemkamera, för jag tycker det (också) är jätteroligt!

2011-08-10 @ 22:52:13
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Suss

Susanne P, Visst var han söt, jag var helt betagen. Kram

2011-08-10 @ 22:52:33
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Jag har varit här och kollat resten av Ålesundsbilderna nu. Det ser ut att vara en plats som passar att besöka med barn - också. Även värt besök som vuxen förstås. Pingvinen är läcker!

2011-08-11 @ 06:32:04
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, Den lilla pingvinen var HELT bedårande. Den stod länge och lyssnade på I-M när hon pratade med den. Hon stod likadant i Barca och pratade med en undulat. Vi har alla våra specialiteter.

2011-08-11 @ 16:51:46
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0